4:e växeln, skillnad gammal/ny motor
4:e växeln, skillnad gammal/ny motor
Hej hej.
Nån som vet varför fyrans drev från en -gammal- (<-86) PX125-motor inte passar i en ny (86->) PX200? Är inte det samma som i T5'an? Eller har T5'an den nya designen på drev, och passar därför till nyare PX200? Vad är det som gäller egentligen...hjälp.
Nån som kan skingra dimmorna? Calle?
/Guran
Nån som vet varför fyrans drev från en -gammal- (<-86) PX125-motor inte passar i en ny (86->) PX200? Är inte det samma som i T5'an? Eller har T5'an den nya designen på drev, och passar därför till nyare PX200? Vad är det som gäller egentligen...hjälp.
Nån som kan skingra dimmorna? Calle?
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Hej hej.
Nån som vet varför fyrans drev från en -gammal- (<-86) PX125-motor inte passar i en ny (86->) PX200? Är inte det samma som i T5'an? Eller har T5'an den nya designen på drev, och passar därför till nyare PX200? Vad är det som gäller egentligen...hjälp.
Nån som kan skingra dimmorna? Calle?
/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Problemet blev löst imorse med hjälp av Calle.
P-PX (både 200 & 125) före 1986 (gamla lådan) har samma typ av drev
PX 1986 och framåt har en ny typ av drev, och de sitter även i T5:an.
alltså; vill man sätta i kortare 4:a på en P-PX 200 så är det följande som gäller:
på P-PX fram till 1986 får man använda ett drev från P-PX125 (före 1986).
på PX från 1986 eller nyare får man använda ett drev från T5
någon på formuet som har andra idéer och erfarenheter?
(trixandet med drev beror på att man vill få ett mindre glapp mellan 3:an och 4:an eftersom det är större på 200:an, mer tätstegad låda kan vara bra ibland...)
Federico
<br />Hej hej.
Nån som vet varför fyrans drev från en -gammal- (<-86) PX125-motor inte passar i en ny (86->) PX200? Är inte det samma som i T5'an? Eller har T5'an den nya designen på drev, och passar därför till nyare PX200? Vad är det som gäller egentligen...hjälp.
Nån som kan skingra dimmorna? Calle?
/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Problemet blev löst imorse med hjälp av Calle.
P-PX (både 200 & 125) före 1986 (gamla lådan) har samma typ av drev
PX 1986 och framåt har en ny typ av drev, och de sitter även i T5:an.
alltså; vill man sätta i kortare 4:a på en P-PX 200 så är det följande som gäller:
på P-PX fram till 1986 får man använda ett drev från P-PX125 (före 1986).
på PX från 1986 eller nyare får man använda ett drev från T5
någon på formuet som har andra idéer och erfarenheter?
(trixandet med drev beror på att man vill få ett mindre glapp mellan 3:an och 4:an eftersom det är större på 200:an, mer tätstegad låda kan vara bra ibland...)
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Hej hej.
Nån som vet varför fyrans drev från en -gammal- (<-86) PX125-motor inte passar i en ny (86->) PX200? Är inte det samma som i T5'an? Eller har T5'an den nya designen på drev, och passar därför till nyare PX200? Vad är det som gäller egentligen...hjälp.
Nån som kan skingra dimmorna? Calle?
/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Problemet blev löst imorse med hjälp av Calle.
P-PX (både 200 & 125) före 1986 (gamla lådan) har samma typ av drev
PX 1986 och framåt har en ny typ av drev, och de sitter även i T5:an.
alltså; vill man sätta i kortare 4:a på en P-PX 200 så är det följande som gäller:
på P-PX fram till 1986 får man använda ett drev från P-PX125 (före 1986).
på PX från 1986 eller nyare får man använda ett drev från T5
någon på formuet som har andra idéer och erfarenheter?
(trixandet med drev beror på att man vill få ett mindre glapp mellan 3:an och 4:an eftersom det är större på 200:an, mer tätstegad låda kan vara bra ibland...)
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Helt rätt, enligt SIPs katalog, 4 gear cog PX125-EFL/T5. Ger en nedväxling till 97,2%. Gamla 4:an(P200) var 4,85 mm bred i mittsektionen, nya (PX200) 6,43 mm. /L
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Hej hej.
Nån som vet varför fyrans drev från en -gammal- (<-86) PX125-motor inte passar i en ny (86->) PX200? Är inte det samma som i T5'an? Eller har T5'an den nya designen på drev, och passar därför till nyare PX200? Vad är det som gäller egentligen...hjälp.
Nån som kan skingra dimmorna? Calle?
/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Problemet blev löst imorse med hjälp av Calle.
P-PX (både 200 & 125) före 1986 (gamla lådan) har samma typ av drev
PX 1986 och framåt har en ny typ av drev, och de sitter även i T5:an.
alltså; vill man sätta i kortare 4:a på en P-PX 200 så är det följande som gäller:
på P-PX fram till 1986 får man använda ett drev från P-PX125 (före 1986).
på PX från 1986 eller nyare får man använda ett drev från T5
någon på formuet som har andra idéer och erfarenheter?
(trixandet med drev beror på att man vill få ett mindre glapp mellan 3:an och 4:an eftersom det är större på 200:an, mer tätstegad låda kan vara bra ibland...)
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Helt rätt, enligt SIPs katalog, 4 gear cog PX125-EFL/T5. Ger en nedväxling till 97,2%. Gamla 4:an(P200) var 4,85 mm bred i mittsektionen, nya (PX200) 6,43 mm. /L
Fast eftersom PX125 efter 1986 har en likadana drev på utgående axeln som T5, så borde det alltså gå utan problem att använda dom också. Dvs, så att man inte tror att man är låst till T5'ans fyra. Eller?
Lite annat kul:
Rpm-skillnad mellan 3'an och fyran på en orginal PX200-låda:
2050 rpm (vid -snabb- växling vid 8000 rpm = 103km/h)
Rpm-skillnad mellan 3'an och fyran på en T5-fyra PX200-låda:
1880 rpm (vid -snabb- växling vid 8000 rpm = 103km/h)
Så skillnaden är inte så värst stor på pappret mellan lådorna, men dom jag snackat med säger att med rätt blås och porttider så är det tillräckligt för att behålla draget när man går upp till fyran. Fast då får man ha en motor med klös hela vägen ner till 6000 rpm om det ska funka. Jag skulle nog modifiera primären också, kanske sätta i en 21-tänders cosa?
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Hej hej.
Nån som vet varför fyrans drev från en -gammal- (<-86) PX125-motor inte passar i en ny (86->) PX200? Är inte det samma som i T5'an? Eller har T5'an den nya designen på drev, och passar därför till nyare PX200? Vad är det som gäller egentligen...hjälp.
Nån som kan skingra dimmorna? Calle?
/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Problemet blev löst imorse med hjälp av Calle.
P-PX (både 200 & 125) före 1986 (gamla lådan) har samma typ av drev
PX 1986 och framåt har en ny typ av drev, och de sitter även i T5:an.
alltså; vill man sätta i kortare 4:a på en P-PX 200 så är det följande som gäller:
på P-PX fram till 1986 får man använda ett drev från P-PX125 (före 1986).
på PX från 1986 eller nyare får man använda ett drev från T5
någon på formuet som har andra idéer och erfarenheter?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lite annat kul:
Rpm-skillnad mellan 3'an och fyran på en orginal PX200-låda:
2050 rpm (vid -snabb- växling vid 8000 rpm = 103km/h)
Rpm-skillnad mellan 3'an och fyran på en T5-fyra PX200-låda:
1880 rpm (vid -snabb- växling vid 8000 rpm = 103km/h)
Så skillnaden är inte så värst stor på pappret mellan lådorna, men dom jag snackat med säger att med rätt blås och porttider så är det tillräckligt för att behålla draget när man går upp till fyran. Fast då får man ha en motor med klös hela vägen ner till 6000 rpm om det ska funka. Jag skulle nog modifiera primären också, kanske sätta i en 21-tänders cosa?
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Hej hej.
Nån som vet varför fyrans drev från en -gammal- (<-86) PX125-motor inte passar i en ny (86->) PX200? Är inte det samma som i T5'an? Eller har T5'an den nya designen på drev, och passar därför till nyare PX200? Vad är det som gäller egentligen...hjälp.
Nån som kan skingra dimmorna? Calle?
/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Problemet blev löst imorse med hjälp av Calle.
P-PX (både 200 & 125) före 1986 (gamla lådan) har samma typ av drev
PX 1986 och framåt har en ny typ av drev, och de sitter även i T5:an.
alltså; vill man sätta i kortare 4:a på en P-PX 200 så är det följande som gäller:
på P-PX fram till 1986 får man använda ett drev från P-PX125 (före 1986).
på PX från 1986 eller nyare får man använda ett drev från T5
någon på formuet som har andra idéer och erfarenheter?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Fast eftersom PX125 efter 1986 har en likadana drev på utgående axeln som T5, så borde det alltså gå utan problem att använda dom också. Dvs, så att man inte tror att man är låst till T5'ans fyra. Eller?
Lite annat kul:
Rpm-skillnad mellan 3'an och fyran på en orginal PX200-låda:
2050 rpm (vid -snabb- växling vid 8000 rpm = 103km/h)
Rpm-skillnad mellan 3'an och fyran på en T5-fyra PX200-låda:
1880 rpm (vid -snabb- växling vid 8000 rpm = 103km/h)
Så skillnaden är inte så värst stor på pappret mellan lådorna, men dom jag snackat med säger att med rätt blås och porttider så är det tillräckligt för att behålla draget när man går upp till fyran. Fast då får man ha en motor med klös hela vägen ner till 6000 rpm om det ska funka. Jag skulle nog modifiera primären också, kanske sätta i en 21-tänders cosa?
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Hej hej.
Nån som vet varför fyrans drev från en -gammal- (<-86) PX125-motor inte passar i en ny (86->) PX200? Är inte det samma som i T5'an? Eller har T5'an den nya designen på drev, och passar därför till nyare PX200? Vad är det som gäller egentligen...hjälp.
Nån som kan skingra dimmorna? Calle?
/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Problemet blev löst imorse med hjälp av Calle.
P-PX (både 200 & 125) före 1986 (gamla lådan) har samma typ av drev
PX 1986 och framåt har en ny typ av drev, och de sitter även i T5:an.
alltså; vill man sätta i kortare 4:a på en P-PX 200 så är det följande som gäller:
på P-PX fram till 1986 får man använda ett drev från P-PX125 (före 1986).
på PX från 1986 eller nyare får man använda ett drev från T5
någon på formuet som har andra idéer och erfarenheter?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


<br />Fast eftersom PX125 efter 1986 har en likadana drev på utgående axeln som T5, så borde det alltså gå utan problem att använda dom också. Dvs, så att man inte tror att man är låst till T5'ans fyra. Eller?
Lite annat kul:
Rpm-skillnad mellan 3'an och fyran på en orginal PX200-låda:
2050 rpm (vid -snabb- växling vid 8000 rpm = 103km/h)
Rpm-skillnad mellan 3'an och fyran på en T5-fyra PX200-låda:
1880 rpm (vid -snabb- växling vid 8000 rpm = 103km/h)
Så skillnaden är inte så värst stor på pappret mellan lådorna, men dom jag snackat med säger att med rätt blås och porttider så är det tillräckligt för att behålla draget när man går upp till fyran. Fast då får man ha en motor med klös hela vägen ner till 6000 rpm om det ska funka. Jag skulle nog modifiera primären också, kanske sätta i en 21-tänders cosa?
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Hej hej.
Nån som vet varför fyrans drev från en -gammal- (<-86) PX125-motor inte passar i en ny (86->) PX200? Är inte det samma som i T5'an? Eller har T5'an den nya designen på drev, och passar därför till nyare PX200? Vad är det som gäller egentligen...hjälp.
Nån som kan skingra dimmorna? Calle?
/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Problemet blev löst imorse med hjälp av Calle.
P-PX (både 200 & 125) före 1986 (gamla lådan) har samma typ av drev
PX 1986 och framåt har en ny typ av drev, och de sitter även i T5:an.
alltså; vill man sätta i kortare 4:a på en P-PX 200 så är det följande som gäller:
på P-PX fram till 1986 får man använda ett drev från P-PX125 (före 1986).
på PX från 1986 eller nyare får man använda ett drev från T5
någon på formuet som har andra idéer och erfarenheter?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


Jo, det ser ju bra ut i SIP-katalogen, men vis av erfarenheten så brukar jag -aldrig- lita 100% på det som står där. Speciellt inte om det gäller vad som passar på vilken modell.
Lite roligt att den korta T5-fyran egentligen inte ger någon direkt användbar nedväxling. Man måste egentligen ta till både den korta fyran, Cosa-20 kugg samt T5-primär för att få en -bra- övergång mellan trean och fyran. Dom alternativ som vanligtvis föreslås, ger alldeles för stort glapp för att fyran ska funka (dvs varvet går ner under 6500 rpm när man går från trean på 8000). 6500 är för långt ner om man har en Malossi 210 med ett högvarvigt blås (inte helt ovanligt
)
En femte växel någon? 8-]
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Fast eftersom PX125 efter 1986 har en likadana drev på utgående axeln som T5, så borde det alltså gå utan problem att använda dom också. Dvs, så att man inte tror att man är låst till T5'ans fyra. Eller?
Lite annat kul:
Rpm-skillnad mellan 3'an och fyran på en orginal PX200-låda:
2050 rpm (vid -snabb- växling vid 8000 rpm = 103km/h)
Rpm-skillnad mellan 3'an och fyran på en T5-fyra PX200-låda:
1880 rpm (vid -snabb- växling vid 8000 rpm = 103km/h)
Så skillnaden är inte så värst stor på pappret mellan lådorna, men dom jag snackat med säger att med rätt blås och porttider så är det tillräckligt för att behålla draget när man går upp till fyran. Fast då får man ha en motor med klös hela vägen ner till 6000 rpm om det ska funka. Jag skulle nog modifiera primären också, kanske sätta i en 21-tänders cosa?
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Hej hej.
Nån som vet varför fyrans drev från en -gammal- (<-86) PX125-motor inte passar i en ny (86->) PX200? Är inte det samma som i T5'an? Eller har T5'an den nya designen på drev, och passar därför till nyare PX200? Vad är det som gäller egentligen...hjälp.
Nån som kan skingra dimmorna? Calle?
/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Problemet blev löst imorse med hjälp av Calle.
P-PX (både 200 & 125) före 1986 (gamla lådan) har samma typ av drev
PX 1986 och framåt har en ny typ av drev, och de sitter även i T5:an.
alltså; vill man sätta i kortare 4:a på en P-PX 200 så är det följande som gäller:
på P-PX fram till 1986 får man använda ett drev från P-PX125 (före 1986).
på PX från 1986 eller nyare får man använda ett drev från T5
någon på formuet som har andra idéer och erfarenheter?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lite roligt att den korta T5-fyran egentligen inte ger någon direkt användbar nedväxling. Man måste egentligen ta till både den korta fyran, Cosa-20 kugg samt T5-primär för att få en -bra- övergång mellan trean och fyran. Dom alternativ som vanligtvis föreslås, ger alldeles för stort glapp för att fyran ska funka (dvs varvet går ner under 6500 rpm när man går från trean på 8000). 6500 är för långt ner om man har en Malossi 210 med ett högvarvigt blås (inte helt ovanligt

En femte växel någon? 8-]
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Fast eftersom PX125 efter 1986 har en likadana drev på utgående axeln som T5, så borde det alltså gå utan problem att använda dom också. Dvs, så att man inte tror att man är låst till T5'ans fyra. Eller?
Lite annat kul:
Rpm-skillnad mellan 3'an och fyran på en orginal PX200-låda:
2050 rpm (vid -snabb- växling vid 8000 rpm = 103km/h)
Rpm-skillnad mellan 3'an och fyran på en T5-fyra PX200-låda:
1880 rpm (vid -snabb- växling vid 8000 rpm = 103km/h)
Så skillnaden är inte så värst stor på pappret mellan lådorna, men dom jag snackat med säger att med rätt blås och porttider så är det tillräckligt för att behålla draget när man går upp till fyran. Fast då får man ha en motor med klös hela vägen ner till 6000 rpm om det ska funka. Jag skulle nog modifiera primären också, kanske sätta i en 21-tänders cosa?
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Hej hej.
Nån som vet varför fyrans drev från en -gammal- (<-86) PX125-motor inte passar i en ny (86->) PX200? Är inte det samma som i T5'an? Eller har T5'an den nya designen på drev, och passar därför till nyare PX200? Vad är det som gäller egentligen...hjälp.
Nån som kan skingra dimmorna? Calle?
/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Problemet blev löst imorse med hjälp av Calle.
P-PX (både 200 & 125) före 1986 (gamla lådan) har samma typ av drev
PX 1986 och framåt har en ny typ av drev, och de sitter även i T5:an.
alltså; vill man sätta i kortare 4:a på en P-PX 200 så är det följande som gäller:
på P-PX fram till 1986 får man använda ett drev från P-PX125 (före 1986).
på PX från 1986 eller nyare får man använda ett drev från T5
någon på formuet som har andra idéer och erfarenheter?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Välj utväxling på http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.gear.calc.html
5 växlade lådan lär inte vara någon höjdare, enligt SIP forum. Jag hade en på 80-talet levererad av Eurocylindrio, men korset pajade. Både korset & hjulen blir ju 20% smalare, låter inte mycket, men när man ser dem blir man fundersam./L
5 växlade lådan lär inte vara någon höjdare, enligt SIP forum. Jag hade en på 80-talet levererad av Eurocylindrio, men korset pajade. Både korset & hjulen blir ju 20% smalare, låter inte mycket, men när man ser dem blir man fundersam./L
Har kollat lite, och om man tänker såhär:
Med orginallåda sjunker varvet till strax under 6000 rpm om man varvar den till 8000 rpm (104 km/h) och sedan går upp till fyran. (Och då får man vara snabb som satan när man växlar...)
Man måste ha minst 18 hp för att kunna dra vespan vidare till 100+.
Så då är det ju bara att välja ett blås som ger över 18 hp runt 6000 rpm, och som kan varva långt.
Enligt Millenium Auspuff Test (http://people.freenet.de/ungefaehr_fuen ... mtest.html) så klarar dom flesta dyrare blås detta, med undtantag för Taffspeeds Mk4 och gamla PM-blås. Taffspeeds ger precis 14 hp vid 6000, och gamla PM ger också 14 hp. Nya PM är kanon jämfört med det gamla, det ger 22 hp vid 6000, vilket ju passar perfekt.
Värt att notera är att INGA av dom billiga blåsen (Simonini, Polini,LeoVinci) förutom SitoPlus klarar 18 hp/6000 rpm-gränsen, så ska man köpa ett billigt blås, bör man skaffa ett Sito, såvida man inte vill ändra i växellådan.
/G
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Välj utväxling på http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.gear.calc.html
5 växlade lådan lär inte vara någon höjdare, enligt SIP forum. Jag hade en på 80-talet levererad av Eurocylindrio, men korset pajade. Både korset & hjulen blir ju 20% smalare, låter inte mycket, men när man ser dem blir man fundersam./L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Med orginallåda sjunker varvet till strax under 6000 rpm om man varvar den till 8000 rpm (104 km/h) och sedan går upp till fyran. (Och då får man vara snabb som satan när man växlar...)
Man måste ha minst 18 hp för att kunna dra vespan vidare till 100+.
Så då är det ju bara att välja ett blås som ger över 18 hp runt 6000 rpm, och som kan varva långt.
Enligt Millenium Auspuff Test (http://people.freenet.de/ungefaehr_fuen ... mtest.html) så klarar dom flesta dyrare blås detta, med undtantag för Taffspeeds Mk4 och gamla PM-blås. Taffspeeds ger precis 14 hp vid 6000, och gamla PM ger också 14 hp. Nya PM är kanon jämfört med det gamla, det ger 22 hp vid 6000, vilket ju passar perfekt.
Värt att notera är att INGA av dom billiga blåsen (Simonini, Polini,LeoVinci) förutom SitoPlus klarar 18 hp/6000 rpm-gränsen, så ska man köpa ett billigt blås, bör man skaffa ett Sito, såvida man inte vill ändra i växellådan.
/G
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Välj utväxling på http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.gear.calc.html
5 växlade lådan lär inte vara någon höjdare, enligt SIP forum. Jag hade en på 80-talet levererad av Eurocylindrio, men korset pajade. Både korset & hjulen blir ju 20% smalare, låter inte mycket, men när man ser dem blir man fundersam./L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ngn som vet var kaffebacken i Sthlm ligger?
Kan intyga att jag blev smått imponerad av min vespa när jag kom ur tunneln upp mot Nacka, låg i knappt hundra ut ur tunneln på fyran, gasade på lite och hör och häpna motorn ökade i varv och mäktade faktiskt pressa upp oss i omkring 110 upp för backen:D.
Vespan är en PX200E med Cosa-koppling, Malossi 210cc, Anpassade kanaler, sito-blås samt T5-fyra.
Körde orginal-fyra ett tag förra året vilket resulterade i havererad koppling. Nu med T5-fyra räcker inte mätaren till längre:P (tur att kopplingen är så lätt eftersom endast halva handtaget är kvar efter mark-känning för ett par veckor sedan)
// Bobo
Kan intyga att jag blev smått imponerad av min vespa när jag kom ur tunneln upp mot Nacka, låg i knappt hundra ut ur tunneln på fyran, gasade på lite och hör och häpna motorn ökade i varv och mäktade faktiskt pressa upp oss i omkring 110 upp för backen:D.
Vespan är en PX200E med Cosa-koppling, Malossi 210cc, Anpassade kanaler, sito-blås samt T5-fyra.
Körde orginal-fyra ett tag förra året vilket resulterade i havererad koppling. Nu med T5-fyra räcker inte mätaren till längre:P (tur att kopplingen är så lätt eftersom endast halva handtaget är kvar efter mark-känning för ett par veckor sedan)
// Bobo
Det är härligt när det fäster på uppför. Finns inget mer deprimerande än när varvet börjar gå ner.
Men. Ofta är det inga problem med 200-an när du väl fått upp farten såpass mycket som upp till 100. Då ligger du på ungefär 6000 rpm, och det är där effekten börjar komma på allvar. Hade du däremot legat på, säg, 80-90 (strax över 5000 rpm), så hade du nog blivit lite surare. Om du inte moddat porttiderna på Malossin alltså. Kör man med avsvarvad cylinderfot eller med strokervev så kommer ju kraften en bra bit längre ner i registret. Fråga Ola B eller Fredrik, bägge två har ju experimenterat en hel del med strokervevar.
Mvh
Göran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Ngn som vet var kaffebacken i Sthlm ligger?
Kan intyga att jag blev smått imponerad av min vespa när jag kom ur tunneln upp mot Nacka, låg i knappt hundra ut ur tunneln på fyran, gasade på lite och hör och häpna motorn ökade i varv och mäktade faktiskt pressa upp oss i omkring 110 upp för backen:D.
Vespan är en PX200E med Cosa-koppling, Malossi 210cc, Anpassade kanaler, sito-blås samt T5-fyra.
Körde orginal-fyra ett tag förra året vilket resulterade i havererad koppling. Nu med T5-fyra räcker inte mätaren till längre:P (tur att kopplingen är så lätt eftersom endast halva handtaget är kvar efter mark-känning för ett par veckor sedan)
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men. Ofta är det inga problem med 200-an när du väl fått upp farten såpass mycket som upp till 100. Då ligger du på ungefär 6000 rpm, och det är där effekten börjar komma på allvar. Hade du däremot legat på, säg, 80-90 (strax över 5000 rpm), så hade du nog blivit lite surare. Om du inte moddat porttiderna på Malossin alltså. Kör man med avsvarvad cylinderfot eller med strokervev så kommer ju kraften en bra bit längre ner i registret. Fråga Ola B eller Fredrik, bägge två har ju experimenterat en hel del med strokervevar.
Mvh
Göran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Ngn som vet var kaffebacken i Sthlm ligger?
Kan intyga att jag blev smått imponerad av min vespa när jag kom ur tunneln upp mot Nacka, låg i knappt hundra ut ur tunneln på fyran, gasade på lite och hör och häpna motorn ökade i varv och mäktade faktiskt pressa upp oss i omkring 110 upp för backen:D.
Vespan är en PX200E med Cosa-koppling, Malossi 210cc, Anpassade kanaler, sito-blås samt T5-fyra.
Körde orginal-fyra ett tag förra året vilket resulterade i havererad koppling. Nu med T5-fyra räcker inte mätaren till längre:P (tur att kopplingen är så lätt eftersom endast halva handtaget är kvar efter mark-känning för ett par veckor sedan)
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Jag glömde skriva att Dremeln varit framme lite på veven också, kanske därför det gick lite extra bra. Faktum är att farten snarare var 90 än hundra i början på backen.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vad har för toppfart med SITO+ ?
Federico
<br />Jag glömde skriva att Dremeln varit framme lite på veven också, kanske därför det gick lite extra bra. Faktum är att farten snarare var 90 än hundra i början på backen.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vad har för toppfart med SITO+ ?
Federico
Med tanke på att Sito+ klingar av rätt fort och går ner under 18hp vid strax över 8000 rpm, så skulle jag gissa att du landar på runt 130 i toppfart med T5-fyra. Verkar det stämma med vad du upplever också, Bobo?
Med ett SIP-performance, som har över 18 hp upp till 8700 rpm, bör man hamna runt 140 i toppfart. Så det skiljer inte så mycket, förutom att SIP-performance toppar 27.5 hp vid 7500 rpm, medans SIto+ 'bara' kommer upp i 20.3 hp.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Jag glömde skriva att Dremeln varit framme lite på veven också, kanske därför det gick lite extra bra. Faktum är att farten snarare var 90 än hundra i början på backen.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vad har för toppfart med SITO+ ?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Med ett SIP-performance, som har över 18 hp upp till 8700 rpm, bör man hamna runt 140 i toppfart. Så det skiljer inte så mycket, förutom att SIP-performance toppar 27.5 hp vid 7500 rpm, medans SIto+ 'bara' kommer upp i 20.3 hp.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Jag glömde skriva att Dremeln varit framme lite på veven också, kanske därför det gick lite extra bra. Faktum är att farten snarare var 90 än hundra i början på backen.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vad har för toppfart med SITO+ ?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
vad har för toppfart med SITO+ ?
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skulle tippa på att det handlar om 130 ungefär men jag har inte kollat ordentligt mot ngn bil eller så. Anledningen till trimmningen var egentligen inte toppfarten utan att slippa bli överkörd i uppförsbackarna, och det verkar ha gett önskat resultat. Jag har en trist backe på Tyresövägen på väg till jobbet men har inte provat den ännu, tror dock inte det ska vara ngt problem efter att ha testat kaffebacken.
//Bobo
vad har för toppfart med SITO+ ?
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skulle tippa på att det handlar om 130 ungefär men jag har inte kollat ordentligt mot ngn bil eller så. Anledningen till trimmningen var egentligen inte toppfarten utan att slippa bli överkörd i uppförsbackarna, och det verkar ha gett önskat resultat. Jag har en trist backe på Tyresövägen på väg till jobbet men har inte provat den ännu, tror dock inte det ska vara ngt problem efter att ha testat kaffebacken.
//Bobo