Nya regler för mopeder - någon som vet mer?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast

Nya regler för mopeder - någon som vet mer?

Post by madoc »

Vad jag förstår finns det två klasser typ I ("eu-moppe") och typ II där nu även gamla 30-moppar räknas in. Från 1:a oktober gäller tydligen nya regler och man behöver förarbevis för gamla 30-moppar - eller har jag fattat fel?

Någon som vet mer?
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Jo, jag vet!
Kolla på denna sida så får Du ALL info som Du behöver http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... ler/Moped/.

I korthet:
för att köra klass I, måste Du efter den 1 oktober ha ett körkort med behörigheten AM (eller högre). Dvs Du måste skaffa lämlighetsintyg, körskola och uppkörning. Har Du redan ett förarbevis så gäller det t.o.m. 31/12 2012.

För klass II, gäller det att Du ska ha ett förarbevis liknande det som i dag finns för klass I mopeder.

Jag tror att jag har läst något om att förarbevis (klass II) endast behövs om Du fyller 15 efter den 1 oktober, hittar inte den informationen just nu, kanske någon annan har hittat något om det.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Nya regler för mopeder - någon som vet mer?

Post by Hedge »

Har jag mycket svårt att tro. De gamla (klass 1, max 30 km/h, 1 hkr, ingen regskylt)mopederna omfattas av sitt gamla vanliga regelverk, och det kommer vara oförändrat tills dess att det inte behövs längre. Dom blir ju inte fler, eftersom det är omöjligt att typa ett fordon till denna klass numera.

Läs broschyren på TS hemsida, där står inget om några ändringar i reglerna.

/G
madoc wrote:Vad jag förstår finns det två klasser typ I ("eu-moppe") och typ II där nu även gamla 30-moppar räknas in. Från 1:a oktober gäller tydligen nya regler och man behöver förarbevis för gamla 30-moppar - eller har jag fattat fel?

Någon som vet mer?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Nya regler för mopeder - någon som vet mer?

Post by fritte »

Hedge wrote:Har jag mycket svårt att tro. De gamla (klass 1, max 30 km/h, 1 hkr, ingen regskylt)mopederna omfattas av sitt gamla vanliga regelverk, och det kommer vara oförändrat tills dess att det inte behövs längre. Dom blir ju inte fler, eftersom det är omöjligt att typa ett fordon till denna klass numera.

Läs broschyren på TS hemsida, där står inget om några ändringar i reglerna.

/G
Gäller även de äldsta, max 30 km/t & 0,8 hkr. :)
Stolt ägare till en dylig.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

And they lived happily ever after...
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Kanske lite off topic men:

Var det inte någon här som hört om en lagändring om man ev skulle få köra 125CC på B-kort?

On topic:
Ganska tandlös lag tror jag eftersom ungarna kommer att skruva loss regskyltar och fila ner ram/motornummer.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

En stor skillnad är att körkortet för klass1-moped kan bli återkallat vid förseelseer.

Hoppas att detta nya regelverk kan kapa de ohyggliga försäkingspremierna.
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Moped klass I är en EU-godkänd moped som är konstruerad för att köras i högst 45 km/tim.

Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt. Den andra typen är konstruerad för att köras i högst 30 km/tim och är godkänd i Sverige enligt äldre bestämmelser.

Det är alltså under klass II som plåtscootrar av typen Lambretta Luna, Skoteretter Vespa 50 och liknade sorterar.

www.korkortsportalen.se står det följande:

De nya kraven kommer inte att påverka behörigheter som en förare har skaffat sig före den 1 oktober 2009.
Den som redan har fyllt 15 år får fortsätta att köra moped klass II utan förarbevis.

Förarbevis för moped klass I som en förare skaffat sig före den 1 oktober 2009 fortsätter att gälla.

//Leif
Lambretta LUNA 50s Sport -68
Lambretta LUNA 50s Sport -69
Post Reply