Motorbroms
Motorbroms
I instruktionsboken till min PX 200 E står det:
"OBS! Använd aldrig motorn som motorbroms!"
Stämmer det? Varför får man inte motorbromsa?
-----------------------------------------------------
...det är inte personen i filmen som har skrivit brevet...
-
- Nybörjare
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">P200E boken uppmuntrar bromsning genom nedväxling <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ursäkta om jag påpekar det, men betyder det verkligen en uppmaning till motorbromsning? inte bara att man skall komma ihåg att växla ner i tid p.g.a. växellådans konstruktion som kräver rullande fordon att komma 4-3-2->N?
F.Ö. så är det aldrig bra att motorbromsa på en 2T.
Ursäkta om jag påpekar det, men betyder det verkligen en uppmaning till motorbromsning? inte bara att man skall komma ihåg att växla ner i tid p.g.a. växellådans konstruktion som kräver rullande fordon att komma 4-3-2->N?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">P200E boken uppmuntrar bromsning genom nedväxling <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
håller med, jag har aldrig förstått riktigt vad den här paragrafen har betytt, försökte en gång för länge sedan att översätta italienskan o då begrep jag ännu mindre.
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">P200E boken uppmuntrar bromsning genom nedväxling <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
håller med, jag har aldrig förstått riktigt vad den här paragrafen har betytt, försökte en gång för länge sedan att översätta italienskan o då begrep jag ännu mindre.
Hmm, det var tydligen spanska det nedre.
“advertencia- cuando haya que disminuir la velocidad no dudar nunca en pasar a la marcha inferior
Med nätets hjälp:
Till eng-
warning when there is to reduce the speed to never doubt in happening to the inferior march
Vidare till svenska: varningen när där er till reducera farten till aldrig betvivla i skedde till underordnad marschen
Eller direkt till sve: varningen när boken vilken förminska henne hastighet inte tveka inte någonsin på fördriva tiden bort på marschen av fattigare kvalitet
Det blir bara roligare....
<font color="green"><b><font size="5">således: Man ska inte alltid tro det man läser</font id="size5"></b>
</font id="green">
“advertencia- cuando haya que disminuir la velocidad no dudar nunca en pasar a la marcha inferior
Med nätets hjälp:
Till eng-
warning when there is to reduce the speed to never doubt in happening to the inferior march
Vidare till svenska: varningen när där er till reducera farten till aldrig betvivla i skedde till underordnad marschen
Eller direkt till sve: varningen när boken vilken förminska henne hastighet inte tveka inte någonsin på fördriva tiden bort på marschen av fattigare kvalitet
Det blir bara roligare....
<font color="green"><b><font size="5">således: Man ska inte alltid tro det man läser</font id="size5"></b>
på motorer med separatsmörjning kommer ju oljan även då man släpper gasen? Varför kan man inte motorbromsa en sån motor?
Bensin/luftblandningen utgör ett tranportmedel som transporterar oljan till smörjpunkterna. Droppa ner olja på fel ställe är inte mycket bättre än ingen olja alls...
<font size="1">(nivån efter att tala med sig själv, är & chata med sig själv..)</font id="size1">:P
Bensin/luftblandningen utgör ett tranportmedel som transporterar oljan till smörjpunkterna. Droppa ner olja på fel ställe är inte mycket bättre än ingen olja alls...
<font size="1">(nivån efter att tala med sig själv, är & chata med sig själv..)</font id="size1">:P
När motorn bromsas utan gaspådrag, får den ingen kylning av bensinen, och heller ingen olja alls om du inte har separatsmörjning. Det är perfekta förhållanden för ett värmenyp om du t ex motorbromsar nedför en avfart från en motorväg där det gått undan. Själv lyckats med det ett par gånger faktiskt...
Att använda motorbroms när man kör varierat inne i stan, är inga problem (och ger dessutom mjukare körning), bara man inte ligger och motorbromsar längre sträckor med het motor.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengan</i>
<br />I instruktionsboken till min PX 200 E står det:

Att använda motorbroms när man kör varierat inne i stan, är inga problem (och ger dessutom mjukare körning), bara man inte ligger och motorbromsar längre sträckor med het motor.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengan</i>
<br />I instruktionsboken till min PX 200 E står det:
-
- Nybörjare
Jag har gjort det!hardrocker wrote:Menar ni att man bör lägga i N då eller räcker det att dra i kopplingen och sen släppa upp när nedförsbacken är slut?
I en lååång nedförsbacke la jag i neutralen..
När backen tog slut o jag skulle lägga i 4:an kopplade inte kopplingen ur fullt så att passera 2:an smärtfritt gick inte. Sedan 100 mil senare skramlade motorn regält, det ver kopplingen som var lös...
-
- Nybörjare