1 = tomgångsskruv. Skall ha fjäder
2 = Fästskruv, om jag inte minns helt fel
3 = Luftskruv. Skall ha fjäder
Stannar den efter 10 minuter, så kan man misstänka att den inte får soppa i den mängd den behöver, eller att något med tändsystemet ballar ur när motorn blir varm. Ånglås låter inte speciellt troligt, tror aldrig jag träffat på någon som fått det på en SI-förgasare faktiskt.
I det här fallet är det nog kombinerade fel som ger dig problem. Man skulle kunna tänka sig att din förgasare får för lite soppa OCH att det är ett slitet tändsystem som samverkar.
Jag skulle börja med att ta loss förgasaren och ge den en grundlig rengöring. Kolla också att flottörnålen jar en helt jämn topp, annars kommer den att flöda över. Kolla att det verkligen rinner soppa ordentligt ur kranen, och att kommer in i flottörskålen. Gör ren alla munstycken med förgasarrengöring och tryckluft. Du behöver inga speciella packningar, använd de tunna som finns att köpa. Har hojen stått länge med modern soppa i sig, kan du räkna med att förgasaren och dess munstycken är nedkletade med en grå, illaluktande gegga. Den måste bort. Förgasarrengöring och en hård tandborste funkar utmärkt för detta ändmål.
Kolla också tändsystemet. Se till att brytaravståndet är korrekt, och att tändningen står rätt. Byt kondensator. Alla dessa är kända bovar när hojen inte vill starta när motorn är varm.
/G
Abubba wrote:Hej
Jag har några problem och några frågor med min GL från 63.
Problemet är när jag har kört ett tag (ordentligt varm) och sedan stannar för att 10 minuter senare starta igen. Den vill verkligen inte.
Det finns gnista, men det går inte ens att springa igång den.
Vad kan detta bero på?
Snacka med en polare som sa att man kunde få ett "ånglås" i förgasaren (på 2-takts Saabar) som gjorde att det inte kom någon bränsle blandning in i cylindern. Ånga kom från att förgasaren satt för nära varma delar i motorn.
Tror ni det kan va detta? Hans tips var att sätta på tjockare packning mot motorn.
Hur tjocka packningar kör ni? Är det en vanlig tunn (ca 1mm) papperspackning eller har ni tjockare?
Om inte ånglås, vad tror ni det kan vara?
Jag undrar också vad de olika ställskruvarna på förgasaren är till för(se bild).
1: Blandning
3: Tomgång
2: ????
Har testat att vrida på 2:an men jag märker ingen skillnad.
Ska det vara någon fjäder på den? Skruvar jag ut den så vibrerar den ner i botten på direkten.
Kanske är den skruven som gör att det inte går att starta när den är riktigt varm, hoppas ni kan vägleda mig.
Tacksam för svar.
/O