Motorbroms

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Motorbroms

Post by Bengan »

I instruktionsboken till min PX 200 E står det:

"OBS! Använd aldrig motorn som motorbroms!"

Stämmer det? Varför får man inte motorbromsa?



-----------------------------------------------------
...det är inte personen i filmen som har skrivit brevet...
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Mon 13 Feb 2006, 15:53
Location: Sweden

Post by Anders Degerman »

joo, lite kan du allt motorbromsa, det som är värre är att rulla nedför lååånga backar med motorbroms. Motorn får ingen smörjning då, så vill du absolut åka omkring och motorbromsa, dra då ett par skott på rullen då och då så du får smörj.

Anders
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

P200E boken uppmuntrar bromsning genom nedväxling


Image
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">P200E boken uppmuntrar bromsning genom nedväxling <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ursäkta om jag påpekar det, men betyder det verkligen en uppmaning till motorbromsning? inte bara att man skall komma ihåg att växla ner i tid p.g.a. växellådans konstruktion som kräver rullande fordon att komma 4-3-2->N?

F.Ö. så är det aldrig bra att motorbromsa på en 2T.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">P200E boken uppmuntrar bromsning genom nedväxling <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ursäkta om jag påpekar det, men betyder det verkligen en uppmaning till motorbromsning? inte bara att man skall komma ihåg att växla ner i tid p.g.a. växellådans konstruktion som kräver rullande fordon att komma 4-3-2->N?

F.Ö. så är det aldrig bra att motorbromsa på en 2T.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

håller med, jag har aldrig förstått riktigt vad den här paragrafen har betytt, försökte en gång för länge sedan att översätta italienskan o då begrep jag ännu mindre.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Japp...helt klart vad det betyder är det inte... kanske en positiv beskrivning av ett negativt problem så att ingen kan reklamera sin vepsa då den är svår att växla ner?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Hmm, det var tydligen spanska det nedre.

“advertencia- cuando haya que disminuir la velocidad no dudar nunca en pasar a la marcha inferior

Med nätets hjälp:
Till eng-
warning when there is to reduce the speed to never doubt in happening to the inferior march

Vidare till svenska: varningen när där er till reducera farten till aldrig betvivla i skedde till underordnad marschen

Eller direkt till sve: varningen när boken vilken förminska henne hastighet inte tveka inte någonsin på fördriva tiden bort på marschen av fattigare kvalitet

Det blir bara roligare....

<font color="green"><b><font size="5">således: Man ska inte alltid tro det man läser</font id="size5"></b>:cry:</font id="green">
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

på motorer med separatsmörjning kommer ju oljan även då man släpper gasen? Varför kan man inte motorbromsa en sån motor?
Bensin/luftblandningen utgör ett tranportmedel som transporterar oljan till smörjpunkterna. Droppa ner olja på fel ställe är inte mycket bättre än ingen olja alls...

<font size="1">(nivån efter att tala med sig själv, är & chata med sig själv..)</font id="size1">:P
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Det finns en hel massa tekniker att automatsmörja tvåtaktare men på en PX så kommer det i.o.f.s. ytterst lite olja även utan gaspådrag men det är nog aldeles för lite för en kraftig motorbroms med varm motor.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

När motorn bromsas utan gaspådrag, får den ingen kylning av bensinen, och heller ingen olja alls om du inte har separatsmörjning. Det är perfekta förhållanden för ett värmenyp om du t ex motorbromsar nedför en avfart från en motorväg där det gått undan. Själv lyckats med det ett par gånger faktiskt...:oops:

Att använda motorbroms när man kör varierat inne i stan, är inga problem (och ger dessutom mjukare körning), bara man inte ligger och motorbromsar längre sträckor med het motor.

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengan</i>
<br />I instruktionsboken till min PX 200 E står det:

"OBS! Använd aldrig motorn som motorbroms!"

Stämmer det? Varför får man inte motorbromsa?



-----------------------------------------------------
...det är inte personen i filmen som har skrivit brevet...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hardrocker
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Mon 27 Apr 2009, 22:37

Post by hardrocker »

Menar ni att man bör lägga i N då eller räcker det att dra i kopplingen och sen släppa upp när nedförsbacken är slut?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

hardrocker wrote:Menar ni att man bör lägga i N då eller räcker det att dra i kopplingen och sen släppa upp när nedförsbacken är slut?
Jag har gjort det!
I en lååång nedförsbacke la jag i neutralen..
När backen tog slut o jag skulle lägga i 4:an kopplade inte kopplingen ur fullt så att passera 2:an smärtfritt gick inte. Sedan 100 mil senare skramlade motorn regält, det ver kopplingen som var lös...
hardrocker
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Mon 27 Apr 2009, 22:37

Post by hardrocker »

Aj då. Så man bör nöja sej med att bara koppla ur, inte lägga i neutralt..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Yep
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Se punkt tre.

Lägga i neutral är vanskligt i hög fart. Missar man o lägger i ettan eller tvåan i stället o släpper kopplingen litet för fort....

Image
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Post Reply