Edit: Splittad topic från 'USA topp...' /Guran - Admin
Beställde lite strödelar till motorn idag. Med ett nytt orginalblås slutade det på nästan två tusen spänn. Och det är verkligen inte stora delar jag köpt förutom blåset. Har alla vespadelar plötsligt blivit dyrare???
/G
Stian wrote:dom fleste står det USA på, vet inte hvorfor, men jeg har sett utallige av dom.
Last edited by Hedge on Fri 16 Jan 2009, 12:49, edited 1 time in total.
Hedge wrote:Har alla vespadelar plötsligt blivit dyrare???
Ja, euron har gått upp från runt 9,50 till 11 kr, och dollarn ännu mycket mer. Det enda glädjeämnet är att pundet är oförändrat. Så det är kanske läge att köpa från UK?
/jens
Förutom att frakten alltid, av någon outgrundlig anledning, blir schweinteuer när man beställer från UK. Byggdes inte en tunnel från ön för ett tag sen? Används den inte?
Mvh
Guran
DP wrote:jencla in da house:
Det enda glädjeämnet är att pundet är oförändrat
Pundet har varit nere & nosat på Euron, idag står det i £12.23 för 1 krona så nu låter Englandet ännu billigare....
DP says: Ser hur våra priser i MC branchen bara skjuter i höjden just nu 20-40% höjningar på tillbehör, 2009 blir ett tufft år....
Hedge wrote:Förutom att frakten alltid, av någon outgrundlig anledning, blir schweinteuer när man beställer från UK. Byggdes inte en tunnel från ön för ett tag sen? Används den inte?
Mvh
Guran
kanske är det samma affärsidé som svenska posten har. kan man inte titta på andra länders fraktavgifter och porton? hur kan det vara billigare att skicka samma låda från usa eller tyskland än vad det är inom sverige? hur kan det kosta3ggr så mycket att skicka ett paket från sverige till exempelvis usa jämfört med vad det kostar att få hit det?
Men det där är inrikes avgifter i de där tabellerna. Utrikes är sedan rena rama röveriet från USA. En bok jag beställde kostade 20 dollar och postavgifter 25 eller något i den stilen. Boken var på special/utlämpning och med postavgifter och sådant så blev den fortfarande billigare än inom EU/Finland. Men däremot så skulle postavgifterna för tre iridiumstift ha kostat så mycket att det inte var någon hejd. 50 dollar eller något. Hittade stiften för något dyrare i UK och med mycket billigare postavgift. Då blev det affär.
Har lärt mig att kolla postavgifterna (kan förstås också vara någon annan än posten som hämtar sakerna) noga innan jag beställer.
Svenska posten är verkligen en skurk på utlandsavgifter. Vi skickar inte mera postkort från våra svenska resor.
vespaco wrote:Men det där är inrikes avgifter i de där tabellerna. Utrikes är sedan rena rama röveriet från USA. En bok jag beställde kostade 20 dollar och postavgifter 25 eller något i den stilen. Boken var på special/utlämpning och med postavgifter och sådant så blev den fortfarande billigare än inom EU/Finland. Men däremot så skulle postavgifterna för tre iridiumstift ha kostat så mycket att det inte var någon hejd. 50 dollar eller något. Hittade stiften för något dyrare i UK och med mycket billigare postavgift. Då blev det affär.
Har lärt mig att kolla postavgifterna (kan förstås också vara någon annan än posten som hämtar sakerna) noga innan jag beställer.
Svenska posten är verkligen en skurk på utlandsavgifter. Vi skickar inte mera postkort från våra svenska resor.
Som jag förstår det är det billigast med First-Class Mail® International: http://www.usps.com/prices/first-class- ... prices.htm men det finns många andra postalternativ med högre priser. Sverige & Finland är grupp 5 i tabellerna.
federico in da house:
hur kan det vara billigare att skicka samma låda från usa eller tyskland än vad det är inom sverige?
Och nu blir det även dyrare, fick nya prislistan från Posten (skulle döpas om till Piraten eller nåt) och inrikes företagspaket har blivit dyrt, dyrt, dyrt så ja det lönar sig att handla från Tysklandet på alla sätt & vis men vissa saker vill man ju köpa över disk men men....
DP says: Tycker synd om dom som försöker hålla postorder service från Sverige.....
vespaco wrote:Men det där är inrikes avgifter i de där tabellerna. Utrikes är sedan rena rama röveriet från USA. En bok jag beställde kostade 20 dollar och postavgifter 25 eller något i den stilen. Boken var på special/utlämpning och med postavgifter och sådant så blev den fortfarande billigare än inom EU/Finland. Men däremot så skulle postavgifterna för tre iridiumstift ha kostat så mycket att det inte var någon hejd. 50 dollar eller något. Hittade stiften för något dyrare i UK och med mycket billigare postavgift. Då blev det affär.
de måste ha tagit en väldigt dyr portovariant på boken. jag har fått stora paket på ett par kilo för 10-12$, fått dem på mindre än två veckor, alltså inte båt.
sista köpet på ebay usa skulle kosta extrem mycket i frakt då UPS ligger som något slags förval när säljare ska kalkylera frakt. jag skickade då frågan till säljaren om hon inte kunde gå in på sitt lokala USPS kontor för portoförslag och det blev mindre än hälften eller ännu mindre utan försäkring på paketet.
Federico wrote:jag skickade då frågan till säljaren om hon inte kunde gå in på sitt lokala USPS kontor för portoförslag och det blev mindre än hälften eller ännu mindre utan försäkring på paketet.
Dyrt är mycket, men jag skickade idag iväg 8 sidor A4-papper till min emigrerade bror (Australien, Darwin). Det kostade 26 pix, tycker jag är rätt okej!
Sensmoral, köp lätta platta prylar! Packningssats anyone?
Snackade med Peter och Ole från Retroscooter idag och de sa något om att Piaggiodelar till PX skjutit i höjden. Detta eftersom Piaggio numera körde "vintagepriser" på PX som ju inte längre tillverkas.
Håller annars med Guran, beställde en låda blandat för att trimma upp en 125:a til 177cc och priset var säkert 20-30% högre än vad jag förväntade. Samtidigt, med 11kr/€ finns säkert mycket av förklaringen där.
fritte wrote:Jämfört med andra motordrivna tvåhjulingar så är väl priserna avsevärt lägre & utbudet större?
Absolut, det mest slående är när man hittar "vespadelar" i MC-affärer och man ser att de pris-satt slitdelar efter samma måttstock som till det övriga japanska och amerikanska utbudet. Håller med om att vi fortfarande är lyckligt lottade.
Man tycker det är väldigt mycket pengar när en Lambretta 200 i mint condition säljs för 40-50 000 kr. En HD kan kosta både 100 och 200 tusen mer utan att det är anmärkningsvärt. Tittar man i statistiken så tillverkades ju 200-Lambrettorna inte i så värst många tusen ex totalt, då för runt 40 år sedan, och är alltså rejält sällsynta, även om de under en period gick att köpa för mycket små pengar.
Och man kan tycka att våra scooterdelar kan kosta mycket pengar men en vän till mig som sysslat både med klassiska Vespor och dito engelska sportbilar bara fnös när jag talade om dyra scooterdelar. Visste jag vad en huvudbromscylinder till en gammal MG kostade?? Nähä? Ungefär lika mycket som en totalrenovering av en Vespa-motor.
Så tyvärr, vi måste nog vänja oss vid att våra scootrar, och delar till dem, fortsätter gå upp i pris. Den andra sidan av detta mynt är att utbudet hela tiden ökar eftersom det nu går att få lönsamhet i att utveckla och tillverka scooterdelar. Se t ex alla nya cylinderkit till Lambretta.
/jens
man får nog hålla isär "delar" och "delar" här.
De billiga Vespa/Lambrettadelarna som vi är vana att köpa för småsummor är ju oftast slitdelar eller standardreservdelar oftast tillverkade av Italienska firmor som CIF, mecur, Olympia m.m. eller så är det Bajaj, LML, SIL eller andra Indiska "originaldelar". Piaggios originalreservdelar till Smallframe och PX har väl varit hyfsat billiga också, men inte superbilliga.
Man kan alltså inte jämföra scooterdelar med delar till brittiska veteranbilar. Kollar man däremot på delar till vissa usa-bilar så kan man se något som liknar scootervärlden, i varje biltidning, på veteranmässor m.m. säljs billiga skräpkopior på caddilac -58 baklysen, ford 39 m.m. ungefär lika snygga som plastbaklysena till touring och lika billiga.
På senare år har ju asiendelar strömmat in och då är det väldigt låga priser, men det gäller väl MC sidan också? Hörde att man tillverkar klassiska cutomtillbehör för HD som bensintankar och gafflar i asien, och även i vissa östeuropeiska länder. Alltså har budgetalternativ kommit i stormotorcykelvärlden också.
Vad gäller trimdelar och unika cylinderkit till scooters så får man ibland betala mer än för motsvarande MC-del.
Alu-nicasilcylindrar till cross och cross-avgasystem är väl billigare än motsvarande scootertrimdel?
En del av trimtillbehören (cylindrar och annat) till Vespa och Lambretta har utvecklats och tillverkats med investering från pengar som kommer från annat för att personerna som driver detta helt enkelt älskar sina vespor eller lambrettor...
Angånde prishöjning på scooter delar o tillbehör..
så länge jag har sålt delar på heltid dvs cirka 10 år så har priserna varit i stort sett oförändrade..
nu höjer alla tillverkare priserna..
vissa delar har stigit med 100 %! fast genomsnittshöjningen är på kanske 30%
men om man beaktar hur mkt lönen har gått upp på 10 år vågar jag påstå att priserna att prisern har egentilgen stått still trotts höjningen kanske tom sjunkit?