Motorn går utan startnyckel!!! (Vespa Piaggio 200E 1979)
Motorn går utan startnyckel!!! (Vespa Piaggio 200E 1979)
Motorn på min Vespa Piaggio 200E 1979 har plötsligt börjat kunna gå utan att jag behöver vrida om startnyckeln! Jag kan därför inte heller stänga av den med nyckel utan måste stanna den med en växel i.
Vad i hela friden kan detta bero på? Jag har till och med provat att koppla bort "pluskabeln" från tändningsnyckel-elgrejen under kåpan och kortslutit den mot chassit, men inte ens då stannar motorn.
Kan någon ha "tjuvkopplat" den medan den stod obevakad en längre tid? I så fall, vad har de gjort med den?
Kan det vara kortis någonstans?
HJÄLP!!!
mvh
/anders
Vad i hela friden kan detta bero på? Jag har till och med provat att koppla bort "pluskabeln" från tändningsnyckel-elgrejen under kåpan och kortslutit den mot chassit, men inte ens då stannar motorn.
Kan någon ha "tjuvkopplat" den medan den stod obevakad en längre tid? I så fall, vad har de gjort med den?
Kan det vara kortis någonstans?
HJÄLP!!!
mvh
/anders
oneglobe in da house:
Motorn på min Vespa Piaggio 200E 1979 har plötsligt börjat kunna gå utan att jag behöver vrida om startnyckeln!
Upplevde samma sak på Ingelas 84'a PK80 Marängen när vi kollade kortslutningar i belysning & blinkers, med alla lampor borttagna (för att mäta el) så gick det att starta utan nyckel och den stannade inte när man "stängde av" den men så fort vi satte i nya lampor så funkade den som vanligt igen, troligtvis en effekt av det enkla elsystemet på Vespa....
DP says: Slutsats, kolla alla glödlamporna.....
DP says: Slutsats II, i så fall är nog Vespa enklaste fordonet i världen att "tjuvkoppla"...
Motorn på min Vespa Piaggio 200E 1979 har plötsligt börjat kunna gå utan att jag behöver vrida om startnyckeln!
Upplevde samma sak på Ingelas 84'a PK80 Marängen när vi kollade kortslutningar i belysning & blinkers, med alla lampor borttagna (för att mäta el) så gick det att starta utan nyckel och den stannade inte när man "stängde av" den men så fort vi satte i nya lampor så funkade den som vanligt igen, troligtvis en effekt av det enkla elsystemet på Vespa....
DP says: Slutsats, kolla alla glödlamporna.....
DP says: Slutsats II, i så fall är nog Vespa enklaste fordonet i världen att "tjuvkoppla"...
Last edited by DP on Fri 07 Aug 2009, 09:12, edited 2 times in total.
PK80 & P200E har helt olika elsystem, kolla lamporna på P200E påverkar inte OneGlobes problem.DP wrote:oneglobe in da house:
Motorn på min Vespa Piaggio 200E 1979 har plötsligt börjat kunna gå utan att jag behöver vrida om startnyckeln!
Upplevde samma sak på Ingelas 84'a PK80 Marängen när vi kollade kortslutningar i belysning & blinkers, med alla lampor borttagna (för att mäta el) så gick det att starta utan nyckel och den stannade inte när man "stängde av" den men så fort vi satte i nya lampor så funkade den som vanligt igen, troligtvis en effekt av det enkla elsystemet på Vespa....
DP says: Slutsats, kolla alla glödlamporna.....
DP says: Slutsats II, i så fall är nog Vespa enklaste fordonet i världen att "tjuvkoppla"...

Hej,
dödaren på P200 funkar ganska enkelt.
Från den svarta boxen/tändspolen bak på motorn går det en grön kabel (den yttersta gröna kabeln, ej den från tändplattan) den gröna kabeln går hela vägen upp till tändningsnyckelströmbrytaren, på tändningsnyckelströmbrytaren finns även en jordkabel svart.
Om den inte stannar om du håller den gröna från strömbrytaren mot jord så är det alltså fel mellan strömbrytaren och tändspolen bak på motorn.
Under höger sidokåpa hittar du alltså motorn, och längst bak tändspolen, se nedan där är den dock blå...men samma motor som din:
Under gummitutan hittar du fyra kablar i italienska flaggans färger, den yttersta är då dödaren
VH/Calle

dödaren på P200 funkar ganska enkelt.
Från den svarta boxen/tändspolen bak på motorn går det en grön kabel (den yttersta gröna kabeln, ej den från tändplattan) den gröna kabeln går hela vägen upp till tändningsnyckelströmbrytaren, på tändningsnyckelströmbrytaren finns även en jordkabel svart.
Om den inte stannar om du håller den gröna från strömbrytaren mot jord så är det alltså fel mellan strömbrytaren och tändspolen bak på motorn.
Under höger sidokåpa hittar du alltså motorn, och längst bak tändspolen, se nedan där är den dock blå...men samma motor som din:
Under gummitutan hittar du fyra kablar i italienska flaggans färger, den yttersta är då dödaren
VH/Calle

Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Jovisst är det så, fattade jag direkt, men tråden blev lite crazy för en nybörjarvespamekaniker så herr wesserbisser (jag) satte minsann in en bild på en hypnotiserande motor med gladblå tändspole...fritte wrote:Det är den kabeln o kontakten som jag avsett i mina 4 tidigare inlägg.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Ville bara klargöra att du gav ett förtydligande o inte ett annat budskap.calle wrote:Jovisst är det så, fattade jag direkt, men tråden blev lite crazy för en nybörjarvespamekaniker så herr wesserbisser (jag) satte minsann in en bild på en hypnotiserande motor med gladblå tändspole...fritte wrote:Det är den kabeln o kontakten som jag avsett i mina 4 tidigare inlägg.




fritte wrote:Ville bara klargöra att du gav ett förtydligande o inte ett annat budskap.
Tack!
Jag är kinkig idag, då planen var att nu köra PX150 genom någon nattmarknad i Taipei och äta nygrillad orm...men en tyfon har blåst in mig...dock kommer dit imorgon... Förresten där sitter CDI på en PX på vänster sida och tändspolen på höger.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle wrote:fritte wrote:Ville bara klargöra att du gav ett förtydligande o inte ett annat budskap.
Tack!
Jag är kinkig idag, då planen var att nu köra PX150 genom någon nattmarknad i Taipei och äta nygrillad orm...men en tyfon har blåst in mig...dock kommer dit imorgon... Förresten där sitter CDI på en PX på vänster sida och tändspolen på höger.
Var? I Taipei? På en PX150? På min bild?
Mysteriet tättnar...



