Motorn går utan startnyckel!!! (Vespa Piaggio 200E 1979)

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
OneGlobe
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Thu 06 Aug 2009, 22:01
Location: Lund

Motorn går utan startnyckel!!! (Vespa Piaggio 200E 1979)

Post by OneGlobe »

Motorn på min Vespa Piaggio 200E 1979 har plötsligt börjat kunna gå utan att jag behöver vrida om startnyckeln! Jag kan därför inte heller stänga av den med nyckel utan måste stanna den med en växel i.

Vad i hela friden kan detta bero på? Jag har till och med provat att koppla bort "pluskabeln" från tändningsnyckel-elgrejen under kåpan och kortslutit den mot chassit, men inte ens då stannar motorn.

Kan någon ha "tjuvkopplat" den medan den stod obevakad en längre tid? I så fall, vad har de gjort med den?

Kan det vara kortis någonstans?

HJÄLP!!!

mvh
/anders
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Sladden till låset har gått av, eller är bortkopplad, den högra gröna kontakten på CDI-boxen. :)
OneGlobe
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Thu 06 Aug 2009, 22:01
Location: Lund

Post by OneGlobe »

fritte wrote:Sladden till låset har gått av, eller är bortkopplad, den högra gröna kontakten på CDI-boxen. :)
Stämmer det att CDI-boxen sitter under vänster bakskärm? Hur ser den ut?

mvh
/anders
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

CDI-boxen sitter under vänster bakkåpa, en svart rektangulär grej med anlutningar upptill dålda under en gummistrumpa. :)
OneGlobe
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Thu 06 Aug 2009, 22:01
Location: Lund

Post by OneGlobe »

fritte wrote:CDI-boxen sitter under vänster bakkåpa, en svart rektangulär grej med anlutningar upptill dålda under en gummistrumpa. :)
Ska kolla det där. Tack för tipset! Återkommer! :D
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Alltså, ska vi peta lite så sitter väl ändå CDI-boxen på motorn, och alltså under motorkåpan, vilket är den högra kåpan...

...åtminstone om man betraktar scootern i färdriktningen.


-Petimäter-
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

oneglobe in da house:
Motorn på min Vespa Piaggio 200E 1979 har plötsligt börjat kunna gå utan att jag behöver vrida om startnyckeln!


Upplevde samma sak på Ingelas 84'a PK80 Marängen när vi kollade kortslutningar i belysning & blinkers, med alla lampor borttagna (för att mäta el) så gick det att starta utan nyckel och den stannade inte när man "stängde av" den men så fort vi satte i nya lampor så funkade den som vanligt igen, troligtvis en effekt av det enkla elsystemet på Vespa....


DP says: Slutsats, kolla alla glödlamporna.....
DP says: Slutsats II, i så fall är nog Vespa enklaste fordonet i världen att "tjuvkoppla"...
Last edited by DP on Fri 07 Aug 2009, 09:12, edited 2 times in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Dartman wrote:Alltså, ska vi peta lite så sitter väl ändå CDI-boxen på motorn, och alltså under motorkåpan, vilket är den högra kåpan om man betraktar scootern i färdriktningen.
Mmmm... de som känner mig bättre vet min oförmåga att skilja på vöger & hänster..
Ingela
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 36
Joined: Wed 01 Jul 2009, 12:00
Location: Småland

Post by Ingela »

Elsystem à la julgransslinga.
Tant Sprit


Vespa PK80S 1984 (Marängen) med elfel blinkers och annat mög (trasigheten ändrar sig)
Vespa Touring VGL1T 1958 (Blåsuggan) med för ögonblicket helt okända krämpor
Aprilia Moto 6.5 1995 (Patrick)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

DP wrote:oneglobe in da house:
Motorn på min Vespa Piaggio 200E 1979 har plötsligt börjat kunna gå utan att jag behöver vrida om startnyckeln!


Upplevde samma sak på Ingelas 84'a PK80 Marängen när vi kollade kortslutningar i belysning & blinkers, med alla lampor borttagna (för att mäta el) så gick det att starta utan nyckel och den stannade inte när man "stängde av" den men så fort vi satte i nya lampor så funkade den som vanligt igen, troligtvis en effekt av det enkla elsystemet på Vespa....


DP says: Slutsats, kolla alla glödlamporna.....
DP says: Slutsats II, i så fall är nog Vespa enklaste fordonet i världen att "tjuvkoppla"...
PK80 & P200E har helt olika elsystem, kolla lamporna på P200E påverkar inte OneGlobes problem. :(
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

dödaren på P200 funkar ganska enkelt.

Från den svarta boxen/tändspolen bak på motorn går det en grön kabel (den yttersta gröna kabeln, ej den från tändplattan) den gröna kabeln går hela vägen upp till tändningsnyckelströmbrytaren, på tändningsnyckelströmbrytaren finns även en jordkabel svart.

Om den inte stannar om du håller den gröna från strömbrytaren mot jord så är det alltså fel mellan strömbrytaren och tändspolen bak på motorn.

Under höger sidokåpa hittar du alltså motorn, och längst bak tändspolen, se nedan där är den dock blå...men samma motor som din:
Under gummitutan hittar du fyra kablar i italienska flaggans färger, den yttersta är då dödaren

VH/Calle


Image
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Det är den kabeln o kontakten som jag avsett i mina 4 tidigare inlägg.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

fritte wrote:Det är den kabeln o kontakten som jag avsett i mina 4 tidigare inlägg.
Jovisst är det så, fattade jag direkt, men tråden blev lite crazy för en nybörjarvespamekaniker så herr wesserbisser (jag) satte minsann in en bild på en hypnotiserande motor med gladblå tändspole...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

calle wrote:
fritte wrote:Det är den kabeln o kontakten som jag avsett i mina 4 tidigare inlägg.
Jovisst är det så, fattade jag direkt, men tråden blev lite crazy för en nybörjarvespamekaniker så herr wesserbisser (jag) satte minsann in en bild på en hypnotiserande motor med gladblå tändspole...
Ville bara klargöra att du gav ett förtydligande o inte ett annat budskap. :) :D :)
Image
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

fritte wrote:Ville bara klargöra att du gav ett förtydligande o inte ett annat budskap.

Tack!
Jag är kinkig idag, då planen var att nu köra PX150 genom någon nattmarknad i Taipei och äta nygrillad orm...men en tyfon har blåst in mig...dock kommer dit imorgon... Förresten där sitter CDI på en PX på vänster sida och tändspolen på höger.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

calle wrote:
fritte wrote:Ville bara klargöra att du gav ett förtydligande o inte ett annat budskap.

Tack!
Jag är kinkig idag, då planen var att nu köra PX150 genom någon nattmarknad i Taipei och äta nygrillad orm...men en tyfon har blåst in mig...dock kommer dit imorgon... Förresten där sitter CDI på en PX på vänster sida och tändspolen på höger.


Var? I Taipei? På en PX150? På min bild?
Mysteriet tättnar... :D :) :D :)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

(ha ha, menar mest att jag var kinkig som en scooterist utan scooter då jag är inblåst i Hong Kong istället för att ära orm i Taipei på en PX150 tillverkad i just Taiwan...)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Post Reply