Tändspoleproblem.....Eller???

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
kensis
Drömmare
Drömmare

Tändspoleproblem.....Eller???

Post by kensis »

Hej!
Har en PX200E -01 som beter sig lite som den vill. När det är varmt ute (sommar) så är den mycket svårstartad. När jag kört den varm och stänger av så är det inga problem att starta igen. Jag var ute i garaget igår (ca +5 grader) och tänkte att jag kanske skulle försöka starta den. En halv sekund efter jag tryckt på knappen så startar den. Har hört en del prata om tändspolen. Kan det vara problemet??? Tacksam för svar från någon kunnig i detta ämne. MVH Kensis
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Tändenheten (den svarta boxen som är både tändenhet och tändspole) kan gå sönder på ett sådant sätt att den fungerar mycket dåligt eller inte alls då den blir varm men oftast är det antingen eller funktion.

Det kan också bero på ngt annat som fel luft/bränsleblanding, igensatt avgasrör, dålig komp, läckande packboxar eller liknande.

VH/Calle
kensis
Drömmare
Drömmare

Post by kensis »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Tändenheten (den svarta boxen som är både tändenhet och tändspole) kan gå sönder på ett sådant sätt att den fungerar mycket dåligt eller inte alls då den blir varm men oftast är det antingen eller funktion.

Det kan också bero på ngt annat som fel luft/bränsleblanding, igensatt avgasrör, dålig komp, läckande packboxar eller liknande.

VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kensis
Drömmare
Drömmare

Post by kensis »

Tack Calle för tipsen! Blir lite att göra framöver.
MVH Kenneth
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Har du kollat att choke-reglaget funkar som det ska? Det du beskriver låter precis som att choken ligger i konstant, dvs svårstartad när den är varm, men lättstartad när den är kall. Det kan ju ha blivit något konstigt med vajern eller infästningarna så att den choken alltid ligger i. Men: då borde den -alltid- vara svårtstartad när den är varm, och inte bara vid första försöket.

Börja med att kolla förgasaren, gör ren den ordentligt, kolla choken etc. Har du fortfarande problem efter det, så kan du börja misstänka CDI-boxen eller annan tändningselektronik. Har du någon du känner som äger en PX200, så kan du ju lätt kolla om din maskin funkar med en annan CDI, så vet du ju med en gång om det är det som är felet.

Mvh

/guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kensis</i>
<br />Hej!
Har en PX200E -01 som beter sig lite som den vill. När det är varmt ute (sommar) så är den mycket svårstartad. När jag kört den varm och stänger av så är det inga problem att starta igen. Jag var ute i garaget igår (ca +5 grader) och tänkte att jag kanske skulle försöka starta den. En halv sekund efter jag tryckt på knappen så startar den. Har hört en del prata om tändspolen. Kan det vara problemet??? Tacksam för svar från någon kunnig i detta ämne. MVH Kensis
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Post Reply