Hej, nu är det jag igen, med min Touring -62.
Kopplingen slirar fast kopplingsarmen är i "grepp-läge", det skramlar och slamrar i lådan, jag antar att det är lammellerna och brickor som låter, men något har kärvat ihop kopplingskorgen helt.
Jag har provat att skvätta i ny gräsklipparolja (SAE 30) men det hjälpte inte.
Kan man åtgärda detta UTAN att riva isär motorn? Om jag måste riva, måste jag ta isär allt på den yttre blockhalvan?
Om man river, så måste man ju byta packningar? Vart kan jag köpa såna?
För övrigt så behöver jag flera andra grejor såsom ljuddämpare etc. Vart får man tag i det?
Många frågor blir det ...
Slir i kopplingen
Re: Slir i kopplingen
Kopplingen kan du fixa med utan att ta isär motorn, du behöver endast plocka loss kopplingslocket och ta ut kopplingen för närmare undersökning.
/G
/G
Freppa72 wrote:Hej, nu är det jag igen, med min Touring -62.
Kopplingen slirar fast kopplingsarmen är i "grepp-läge", det skramlar och slamrar i lådan, jag antar att det är lammellerna och brickor som låter, men något har kärvat ihop kopplingskorgen helt.
Jag har provat att skvätta i ny gräsklipparolja (SAE 30) men det hjälpte inte.
Kan man åtgärda detta UTAN att riva isär motorn? Om jag måste riva, måste jag ta isär allt på den yttre blockhalvan?
Om man river, så måste man ju byta packningar? Vart kan jag köpa såna?
För övrigt så behöver jag flera andra grejor såsom ljuddämpare etc. Vart får man tag i det?
Många frågor blir det ...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
kopplingslock
Hej, tack för tipset, kan man komma åt och fixa detta utan att ta bort motorn? Räcker det med att ta bort hjulet?
Krävs specialverktyg för att få bort kopplingen?
Re: kopplingslock
Nej, man behöver inte ta bort motorn. Det räcker med att ta bort bakhjulet, och hänga ner motorn (dvs lossa bakstötdämparen).
Man behöver ett kronmutterverktyg samt en kopplingshållare för att få loss centrummuttern. Det underlättar också med en kopplingskompressor, men man klarar sig fint med ett skruvstäd + hylsa också.
/G
Man behöver ett kronmutterverktyg samt en kopplingshållare för att få loss centrummuttern. Det underlättar också med en kopplingskompressor, men man klarar sig fint med ett skruvstäd + hylsa också.
/G
Freppa72 wrote:Hej, tack för tipset, kan man komma åt och fixa detta utan att ta bort motorn? Räcker det med att ta bort hjulet?
Re: ok
Detta borde ge dig en liten aning om vad som ingår:
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html
Freppa72 wrote:Ja, jag gör väl ett försök, så får det bära eller brista. Är dock helt ute på okända vatten!