Effektljuddämpare till V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Nelson
Nybörjare
Nybörjare

Effektljuddämpare till V50

Post by Nelson »

Hej,

Kan någon av er rutinerade Vespaägare bistå en nybörjare?

Har efter mycket letande lyckats köpa en V50 -74. Den startar lätt och går fint, men är inte helt oväntat slö. Den är helt original och maxar på 30 km/h.

Går det att höja effekten något på en trött originalare genom en effektljuddämpare? Det jag främst är ute efter är att den ska bli lite starkare.

Vilken ska jag i så fall välja?

Tack på förhand!
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Hej Nelson och välkommen till forumet!!! :)

om du inte har gjort det tidigare så rekommenderar jag att du kollar in http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=841

Jag saknar erfarenhet från ljuddämpare men skulle rekommendera att om du vill trimma din scooter så börja med att byta veven till någonting lite piggare för jag tror inte att ett dämparbyte inte gör så mycket skillnad på en orörd motor. kanske någon annan här på forumet har någon erfarenhet av detta?

MVH

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Nelson
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nelson »

Tack för länken!

Nu är jag lite klokare. Som du skriver, att göra något åt veven verkar klokt.

Är det någon annan här inne som har monterat en effektljuddämpare på en orörd original? Och i så fall, vilken blev effekten?
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

En bekant monterade en sån där banan på en f.ö original V50 och förrutom ökad effekt i decibel så var ökningen av motoreffekten försumbar. Min V50 med 5mm uppborrad och uppjettad originalförgasare till motsvarande 16/15 och ET3-banan gör hiskeliga 45km/h och den har rätt bra vrid, ettans växel är meningslös att använda. Duger gott för mig, det är ju trots allt en moped. Men det finns mycket mer att hämta om man vill :twisted:
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Nelson
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nelson »

45 km/h i timmen låter ju alldeles lagom. Jag kanske får satsa på en förgasar-modifiering i stället. Är dock ingen mästare på det tekniska, men jag antar att det finns trimförgasare att köpa?
I så fall, är förgasaren det enda som behöver bytas, eller krävs det att man gör fler åtgärder?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Du måste fortfarande byta eller modifiera veven tyvärr.
För det har väl du Mike Tropic?

Crispin
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Hejsan
Nej, jag har inte modifierat veven, jag har iofs inte behövt dela motorn, men jag tippar på att det är original. Det är en -72.
Hade en annan V50 med 16/16 förgasare, DR50 trimkit och original ljuddämpare med original vev och den gjorde också runt 45km/h. Den hade mått mycket bättre med annan vev och trimljuddämpare förstås
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Nelson
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nelson »

Tack för svaren!

Om jag byter till 16/16-förgasare, krävs det då någon annan justering, eller är det bara att tuta och köra? Mår motorn bra av det?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

När du sätter i en ny förgasare så kommer du behöva hitta rätt munstycken för att scootern ska må bra. Den får inte gå för fett (får för mycket soppa) eller för magert (får för för mycket luft).

om du byter förgasare så måste du även byta insugningsrör till motorn.

Jag är fortfarande skeptisk att du kommer märka någon förändring utan att byta ut veven (om den är svensk original) men det får väl framtiden utvisa.

Crispin
madoc
Entusiast
Entusiast

Sito v50

Post by madoc »

Jag hade också en oväntat slö v50 (-68:a). Jag misstänkte att blåset hade sotat igen och bytte till ett nytt Sito v50 (eftersom det var billigare än orginal) och det gjorde stor skillnad, ffa i kraft. Kan vara värt att testa kanske.

Men frågan är ju vad man förväntar sig. Jag förväntar mig inte så mycket mer än 30 när allt är original :)
Nelson
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nelson »

Nu är blåset bytt, och enbart den åtgärden gjorde stor skillnad. När det gäller toppfarten var skillnaden inte stor, från 30 km/h tll 33 ungefär.
Men den förut riktigt svaga V50:n blev bra mycket starkare och tar de flesta backar på trean nu. Kanske var det förra systemet trångt och igensatt på något vänster. Skönt när en liten åtgärd gör stor skillnad!
Post Reply