Hej, idag har jag köpt min första Vespa. Den är lite halvskabbig, men jag fick det billigt, så jag slog till.
Jag kan ingenting om dessa fordon och i synnerhet inte motorn.
Kicken tar inte när man rör den, kolven går inte runt när man drar den fast växlarna är i, jag hör hur det klickar och surrar i växellådan, men inget annat händer.
Kolven går dock runt när man skruvar på svänghjulet, men den har ingen kontakt med växellådan.
Vad ska jag göra? Måste man riva hela motorn?
Spontant så verkar det som om det är något drev som är av/saknas mellan drivaxeln och kopplingen?
[/img]
Touring 62 motorproblem
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Det låter som att det är kopplingen som är boven i dramat
Testa att släpp lite på kopplingsvajern om den verkar väldigt spänd för att se om det hjälper, du hittar den på en arm under motorn som kommer från ett runt lock som är på däcksidan av motorblocket. Ibland kan det vara enkelt om man har tur.
Grattis till vespaköp!

Testa att släpp lite på kopplingsvajern om den verkar väldigt spänd för att se om det hjälper, du hittar den på en arm under motorn som kommer från ett runt lock som är på däcksidan av motorblocket. Ibland kan det vara enkelt om man har tur.
Grattis till vespaköp!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
kopplingen
Ja, faktum är att jag kom att tänka på samma sak här nu ikväll efter en hel dags vespatvättande och putsande. Kopplingsvajern var av, och har jag tur så är det problemet!
Och då nästa fråga: Hur kommer man åt vajerfästena i styret, gas, handbroms, växel och koppling, allt är så "väl inbyggt" utan synliga skruvar att fippla på.
Hur kommer jag in i styret?
Och då nästa fråga: Hur kommer man åt vajerfästena i styret, gas, handbroms, växel och koppling, allt är så "väl inbyggt" utan synliga skruvar att fippla på.
Hur kommer jag in i styret?
kopplingsarm
Förra ägaren sa nåt om att han fipplat på nån skruv, och att den varit så här sedan dess? Finns det månne en kopplingsarm som han har haft sönder från utsidan? Är det möjligt? Nu blir jag nervös...
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Symptomen visar snarare på att kopplingen är för spänd dvs. att den kopplar ur konstant, inte på ett vajerbrott då urkoppling är omöjligt.
Du kommer åt att dra ny vajer genom att ta loss kopplingshandtaget. Att byta växelvajrar och gasvajer kräver att man tar bort framlyset, det underlättar ännu mer att koppla loss hastighetsmätaren. Inga svåra ingrepp igentligen.
Kan det vara fel olja i växellådan? Då lirar kopplingen dåligt då den är dimsmörjd av den oljan.
Du kommer åt att dra ny vajer genom att ta loss kopplingshandtaget. Att byta växelvajrar och gasvajer kräver att man tar bort framlyset, det underlättar ännu mer att koppla loss hastighetsmätaren. Inga svåra ingrepp igentligen.
Kan det vara fel olja i växellådan? Då lirar kopplingen dåligt då den är dimsmörjd av den oljan.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
rost
Ah ok. Men efter en snabb koll så sitter vajern som fastgjuten i höljet. det glappar uppe vid handtaget och går inte att rubba nere på kopplingsarmen. helt enkelt fastrostad tror jag.
gashandtaget sitter också som gjutet, så den vajern måste också ha rostat fast. Kan man komma åt själva rullfästet där nippeln på gasrullen är fäst?
Jag har skruvat på i princip alla gamla mopedmärken man kan tänka sig, och summa sumarum så är Vespan enligt mig väldigt välbyggd.
Vad ska man ha för olja i växellådan då?
gashandtaget sitter också som gjutet, så den vajern måste också ha rostat fast. Kan man komma åt själva rullfästet där nippeln på gasrullen är fäst?
Jag har skruvat på i princip alla gamla mopedmärken man kan tänka sig, och summa sumarum så är Vespan enligt mig väldigt välbyggd.
Vad ska man ha för olja i växellådan då?
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Det sitter 2 små skruvar undertill på kromsargen på framlyset. Lossa dessa och haka av hela rasket så ser du nipplarna rakt in på var sida.
SAE30 olja sk. gräsklipparolja. 2.5-3dl brukar det gå i. Töm ut den gamla oljan genom att lossa bultarna med fiberpackning under och snett bakom växellådan. Det brukar stå "OILO" på dom. Sätt tillbaks den i botten, helst ska man byta fiberpackningarna, och fyll på genom den andra bultens hål tills det rinner ut, då är det fullt. Se till att ha vespan på centralstödet så att rätt mängd går i.
SAE30 olja sk. gräsklipparolja. 2.5-3dl brukar det gå i. Töm ut den gamla oljan genom att lossa bultarna med fiberpackning under och snett bakom växellådan. Det brukar stå "OILO" på dom. Sätt tillbaks den i botten, helst ska man byta fiberpackningarna, och fyll på genom den andra bultens hål tills det rinner ut, då är det fullt. Se till att ha vespan på centralstödet så att rätt mängd går i.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
oljehinna
Hej igen, tack för tipsen!
Han jag köpte Vespan av har ägt den sedan 1964. Han berättade en anektot från gamla dagar då han skulle åka en sträcka på ca 20 mil, fick soppatorsk i natten och var tvungen att leta oljespill i beninsstationens sophinkar för att få någon olja i bensinen.
Detta låter ju inte så bra, och nu när jag börjat riva lite i motorn så ligger en ganska tjock hinna av torkat kletig olja precis överallt på motorn. Allt är inbäddad i detta svarta klet.
Tror ni denna hinna är från den natten då han skvättade i spillolja i bensinen, eller kan en packbox vara paj nånstans och sprida ut en oljefilm över motorn?
Jag har dock kört hela dagen med stark avfettning och högtrycks rota-jet, så nu är den ganska fin igen.
Han jag köpte Vespan av har ägt den sedan 1964. Han berättade en anektot från gamla dagar då han skulle åka en sträcka på ca 20 mil, fick soppatorsk i natten och var tvungen att leta oljespill i beninsstationens sophinkar för att få någon olja i bensinen.
Detta låter ju inte så bra, och nu när jag börjat riva lite i motorn så ligger en ganska tjock hinna av torkat kletig olja precis överallt på motorn. Allt är inbäddad i detta svarta klet.
Tror ni denna hinna är från den natten då han skvättade i spillolja i bensinen, eller kan en packbox vara paj nånstans och sprida ut en oljefilm över motorn?
Jag har dock kört hela dagen med stark avfettning och högtrycks rota-jet, så nu är den ganska fin igen.