Ny kamera och gammal Vespa

För diskussioner kring foto, kameror, film o annan mediautrustning
Post Reply
Bergfors
Lärling
Lärling

Ny kamera och gammal Vespa

Post by Bergfors »

Här är några bilder för att testa nya kamerans och objektivets potential för old-school svartvita bilder. Kameran är alltså en Olympus Pen E-P1 och objektivet Voigtländers Nokton 40/1,4 i traditionell Leica-stil.

Image

Image

Image

Image

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Lazer46
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lazer46 »

Grymt coola bilder!

//
Såld ,Runner 180 -02,Köpes [color=#00477D]Italjet Formula![/color]
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Riktigt bra! Första gången jag sett privata bilder från Pen-kameran.

Lite frågor om objektivet: Då du kört med bländarprioritet, måste du rimligt vis ha elektrisk kontakt med objektivet. Underligt är då att ingen info om objektivet hamnar i exif. Kan inte ens utläsa bländare!
Jag använder PhotoME som exif/iptc-editor.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Martin O wrote:Lite frågor om objektivet: Då du kört med bländarprioritet, måste du rimligt vis ha elektrisk kontakt med objektivet.
Nej, det måste inte finnas någon koppling och det gör det inte heller. När man bländar ned objektivet minskar ju ljuset till sensorn och då ökar automatiken slutartiden. Det fina i kråksången med den här kameran är att förstärkningen till LCD-skärmen samtidigt ökas, så ljusstyrkan på skärmen är konstant, oavsett vilken bländare du ställer in. Vrider du däremot på ratten för exponeringskompenastion påverkas ljusstyrkan på skärmen. Det går också att aktivera ett histogram i realtid på skärmen, så man kan se att exponeringen ligger hyfsat redan innan man tar bilden. Även detta fungerar med helmanuella objektiv.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Bergfors wrote:
Martin O wrote:Lite frågor om objektivet: Då du kört med bländarprioritet, måste du rimligt vis ha elektrisk kontakt med objektivet.
Nej, det måste inte finnas någon koppling och det gör det inte heller. När man bländar ned objektivet minskar ju ljuset till sensorn och då ökar automatiken slutartiden. Det fina i kråksången med den här kameran är att förstärkningen till LCD-skärmen samtidigt ökas, så ljusstyrkan på skärmen är konstant, oavsett vilken bländare du ställer in. Vrider du däremot på ratten för exponeringskompenastion påverkas ljusstyrkan på skärmen. Det går också att aktivera ett histogram i realtid på skärmen, så man kan se att exponeringen ligger hyfsat redan innan man tar bilden. Även detta fungerar med helmanuella objektiv.

/Jörgen
Det är både en smart och minde lyckad lösning. Fördelen är att manuella objektiv får "ljusmätning". Nackdelen är att tex ett ND-filter kan lura systemet.
Jag har för mig att mina Nikonhus låser P A S -lägena med manuella objektiv och det bara går att köra manuellt.
Jag skall kolla, då jag nästan alltid kör med manuella inställningar, så har jag inte reflekterat på frågan.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Martin O wrote: Det är både en smart och minde lyckad lösning. Fördelen är att manuella objektiv får "ljusmätning". Nackdelen är att tex ett ND-filter kan lura systemet.
Hur skulle ett ND-filter lura systemet? Det reducerar ljuset och då reglerar automatiken upp slutartiden. Faktum är att jag skulle behöva ett ND-filter för att plåta med litet skärpedjup mitt på dagen. Den kortaste slutartiden är 1/4000 sekund och då kan det vara svårt att ta med f/2 eller större bländare en solig dag. Jag upptäckte att jag sedan tidigare har ett polarisationsfilter med rätt diameter. Jag ska prova med det.

/Jörgen
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jag uttryckte mig inte tillräckligt tydligt. Jag tänkte mest på tonat ND-filter.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Martin O wrote:Jag uttryckte mig inte tillräckligt tydligt. Jag tänkte mest på tonat ND-filter.
Vad du än hänger på så kommer ljusmätaren att se det som sensorn ser. Med ESP-mätning (324 zoner) gör den någon form av vägning av hela bildens ljushet. Jag hade föredragit att den hade gått efter den ljusaste zonen och ställt in exponeringen för att förhindra överexponering av högdagrarna. Men riktigt så fungerar det tyvärr inte. Så man får använda exponeringskompensationen en del. Lyckligtvis är det mycket enkelt. Dels har man live-histogrammet så man ser exponeringen redan innan bilden är tagen. Och dels kan man mappa exponeringskompensation till "rullen" som man lätt manövrerar med tummen.
En annan fiffig sak med kameran är att skakstabiliseringen är inbyggd i huset och fungerar med alla objektiv, även helt manuella. För manuella objektiv måste man dock ställa in brännvidden för hand, för att det ska fungera optimalt.

/Jörgen
Woodstock

Post by Woodstock »

Fantastiskt vackra bilder, Bergfors! Snyggt jobbat!

Mvh

/ Fredrik
Post Reply