Guide till SI-Förgasare!

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Kan någon förklara för mig varför en touring jag skruvat ihop med kapad vev och polini 177 skenar iväg på tomgång och sen dör när man trycker in choken men går helt ok med orginalförgasaren. Går alltså enbart med lite choke på annars går den inte alls. Känns som att den åtminstone borde gå på tomgång med:
55/160 lågfart
be3
160
3 varv på blandningsskruven

Jag får väl lov att kalla mig för bra på att bestycka vanliga förgasare typ phbl, koso pwk osv men denna är ett mysterium..

Förgasaren är en spaco si24/24 licenstillverkad, jag börjar misstänka att det är nåt fel på den eftersom orginalförgasaren går helt ok om än lite magert.

:?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

E de 160 som är huvudmunstycke????
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Låter knasigt, nästan som att man måste anta att den drar tjuvluft någonstans. Tätar den nya fuggen ordentligt mot blocket?

/G
marre wrote:Kan någon förklara för mig varför en touring jag skruvat ihop med kapad vev och polini 177 skenar iväg på tomgång och sen dör när man trycker in choken men går helt ok med orginalförgasaren. Går alltså enbart med lite choke på annars går den inte alls. Känns som att den åtminstone borde gå på tomgång med:
55/160 lågfart
be3
160
3 varv på blandningsskruven

Jag får väl lov att kalla mig för bra på att bestycka vanliga förgasare typ phbl, koso pwk osv men denna är ett mysterium..

Förgasaren är en spaco si24/24 licenstillverkad, jag börjar misstänka att det är nåt fel på den eftersom orginalförgasaren går helt ok om än lite magert.

:?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

finns det verkligen 160-munstycke till SI?

eller, har du verkligen bytt huvudmunstycke?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

160 luftgrejen alltså, huvudmunstycke är 122

Den tätar alldeles utmärkt mot blocket har kollat massa gånger nu.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Har du luftfiltret monterat?
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Japp, men den bör gå på tomgång åtminstone då orginalförgasaren funkar även utan luftfilter.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Ja, den är ju i princip standard.. Är alla kanaler borrade eller har nån missats?
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

fritte wrote:Ja, den är ju i princip standard.. Är alla kanaler borrade eller har nån missats?
Känns som att det är det som återstår att kolla.. Ja det är px200 orginal-bestyckning vad jag läst mig till. Återkommer med nån bild eller nåt.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

E den ny, dvs ej körd med tidigare?
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Ny i kartong..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Jag har en SI26 du kan låna mot pant o prova med.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image
Image
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

För intresserade kan jag nu berätta att jag lånat en si24 av en kompis (en riktig) och då fungerade den klockrent direkt. Ska bara finjustera lite nu :grin:

Alltså kan Spaco tydligen va riktig skit ibland..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ibland...? ;)

/G
marre wrote:För intresserade kan jag nu berätta att jag lånat en si24 av en kompis (en riktig) och då fungerade den klockrent direkt. Ska bara finjustera lite nu :grin:

Alltså kan Spaco tydligen va riktig skit ibland..
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

som allt från Indien, det som kommer från huvuddörren är prima men från sidodörren skit.
Vissa fabriker har 50% yield loss, men det slängs inte.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Wed 11 Jun 2008, 20:43

Re: Guide till SI-Förgasare!

Post by joakimz »

Hedge wrote:
Luftskruv
Påverkar vid små trottellyft upp tills strax innan halvgas.
Skruvas den in = magrare blandning
Skruvas den ut = fetare blandning

Lågfartsmunstycke (X/Y)
Genom att dela första talet i benämningen med det andra, får man det tal som avgör graden på munstycket. Ju större tal som fås, desto magrare går motorn på halvgas.

Huvudmunstycke (90 -140)
Ju större tal, desto fetare går motorn på fullgas. Skall kombineras med huvudluftmunstycke och
mittmunstycke så att övergången blir bra från mellangas till fullgas.
=======================================
Är det samma principer som gäller för en SHB förgasare?
V50 1973
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Re: Guide till SI-Förgasare!

Post by freddarok »

joakimz wrote:
Hedge wrote:
Luftskruv
Påverkar vid små trottellyft upp tills strax innan halvgas.
Skruvas den in = magrare blandning
Skruvas den ut = fetare blandning

Lågfartsmunstycke (X/Y)
Genom att dela första talet i benämningen med det andra, får man det tal som avgör graden på munstycket. Ju större tal som fås, desto magrare går motorn på halvgas.

Huvudmunstycke (90 -140)
Ju större tal, desto fetare går motorn på fullgas. Skall kombineras med huvudluftmunstycke och
mittmunstycke så att övergången blir bra från mellangas till fullgas.
=======================================
Är det samma principer som gäller för en SHB förgasare?
För luftskruv och huvudmunstycke, yes. Lågfart på SHB är som vanliga munstycken, större ger fetare.
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Wed 11 Jun 2008, 20:43

Re: Guide till SI-Förgasare!

Post by joakimz »

freddarok wrote: För luftskruv och huvudmunstycke, yes. Lågfart på SHB är som vanliga munstycken, större ger fetare.
OK, nu ska jag ju inte ta över SI-tråden med massa SHB men vad heter egentligen munstyckena på SHB? Huvudmunstycket inne i förgasaren och lågfartmunstycket Utanpå, men vad heter det bredvid huvud och vad har det för funktion? Jag har sett det kallas både chokemunstycke och startmunstycke

.. Var hittar jag sprängskiss över 16.10 förgasaren?

EDIT: hittade sprängskiss http://www.sip-scootershop.com/main/ser ... b5d660c121

MVH
V50 1973
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

fritte wrote:Image
Image
Jag har en nästan komplett SI20/17B som jag skulle behöva få fungerande (för att utesluta problem med min nuvarande förgasare) men jag verkar sakna nr 8 i skissen ovan. Munstycket som nu sitter i det hålet ligger bara där löst och det verkar som nr 8 är den del som har gängor och håller resten på plats.

Är det någon som kan berätta vad det är, ge en länk till något ställe där jag kan köpa ny, eller kanske har en till salu?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 81
Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
Location: Stockholm, Sweden

Re:

Post by Johnny Sthlm »

anders2011 wrote:
fritte wrote:Image
Image
Jag har en nästan komplett SI20/17B som jag skulle behöva få fungerande (för att utesluta problem med min nuvarande förgasare) men jag verkar sakna nr 8 i skissen ovan. Munstycket som nu sitter i det hålet ligger bara där löst och det verkar som nr 8 är den del som har gängor och håller resten på plats.

Är det någon som kan berätta vad det är, ge en länk till något ställe där jag kan köpa ny, eller kanske har en till salu?

//Anders
Det du söker är luftkorrigeringsmunstycket (air corrector jet), brukar vara 160 orginal på en 20 och 24mm SI
Last edited by Johnny Sthlm on Tue 08 Feb 2011, 11:26, edited 1 time in total.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 81
Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
Location: Stockholm, Sweden

Re: Guide till SI-Förgasare!

Post by Johnny Sthlm »

En fråga angående tomgångsmunstycket på SI
Det finns ju i ganska många storlekar. Men hur mycket överlapp gör luftskruven?
Kan man tänka sig att ett 55/160(=2.909) sträcker sig från 2.8-3.0 och man använder luftskruven som fininställning, eller kan man inte tänka så alls?

Och varför finns det flera likvärdiga? (55/160 och 48/140 tex. 2,909 respektive 2,917)
Har de fler olikheter eller är det i stort sett samma munstycke?

Har läst guiden flera gånger på både svenska och engelska men kommer inte fram till hur motorn går när den går för fett på tomgång, bara att den varvar upp när den går för snålt.
Tacksam för svar på alla dessa dumma frågor.

Mvh Johnny
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Guide till SI-Förgasare!

Post by fredrikC »

Johnny Sthlm wrote:
Har läst guiden flera gånger på både svenska och engelska men kommer inte fram till hur motorn går när den går för fett på tomgång, bara att den varvar upp när den går för snålt.
Tacksam för svar på alla dessa dumma frågor.

Mvh Johnny
När den går för fett på lågfart blir det lite som att åka med choke'en utdragen när den är varm. Bluddet och dålig respons. Just nu går min Rally för fett på lågfart, då går inte tomgången att justera in över huvudtaget (dvs har ingen), luftskruven är dragen i botten och lite halvbludder när man ska iväg.
/Fredrik
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Guide till SI-Förgasare!

Post by Johnny L »

Jag vill minnas att jag sett en sida/forumtråd nånstans med info och bilder om hur och var man borrar extrahål i t ex en BE3 för att bygga en BE1 eller BE2. Nu har jag googlat en bra stund, men kan inte för mitt liv hitta websidan igen!
Minns inte ens vilket språk sidan var på, vilket gör sökandet aningen mer komplicerat.
Någon som har en susning om websidan/forumtråden jag pratar om?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Guide till SI-Förgasare!

Post by victor »

Kan inte för mitt liv räkna ut hur luftkorrigeringsmunstycke-tabellen fungerar, men har satt samman följande grafiska visualisering av de olika munstyckenas arbetsområden...

Image
SI-förgasarjustering by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Post Reply