Saknar gnistan..

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Saknar gnistan..

Post by fritte »

Image

ag har monterat ett elektroniskt tändsystem o tycker att det borde bli en gnista när jag snurrar svänghjulet, men ack nej... :(

Några förslag?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Sökte men fann inte, nånstans här har jag sett vilka resistanser som det skall vara mellan CDIns & tändplattans olika terminaler. Vet nån? :?:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Calle eller Henrik Börjesson är gudar på el och elektronik. De vet! Och de svarar nog snart här :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

jencla wrote:Calle eller Henrik Börjesson är gudar på el och elektronik. De vet! Och de svarar nog snart här :wink:
/jens
Tack Jens, det är det jag hoppas på. :)

/Leif
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Henrik B är gud, jag bara hans lärling :)

Kablarna från tändplattan, ej inkopplade på spolen:
Röd - jord = ca 80-130 ohm
grön - jord = ca 300-500 ohm
vit - jord = 0 ohm (vit är alltså jord)

På vissa PK-elsystem går det två gröna från tändplattan, den ena matning till tändspolen den andra är dödarkabel, men de kommer från samma ställe.

Det finns två olika tändspolar (tändenheter) till PK, om pickupen ser lika dan ut som din PX, skall en PX-typ av tändspole användas, annars den mindre tändspolen med tre anslutningar.

/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Woodstock

Post by Woodstock »

Hoppas att det ordnar sig nu i och med calles hjälp. Vore trevligt att få se några helbilder på din Primavera, fritte! Visst var det en -68?

Lycka till!

Mvh

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Calle:
Avmätt:
Röd - jord = 100 ohm
grön - jord = 500 ohm
vit - jord = 0 ohm (vit är alltså jord)

Så långt verkar det OK, går det att kolla CDIn?

Fredrik:
Den ligger på bänken på sidan, men här är en bild tagen dagen innan städdagen :)

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

snygg!

parkera din PX bredvid och koppla kablarna till dess spole...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

calle wrote:parkera din PX bredvid och koppla kablarna till dess spole...
Ingen gnista, men PK-spolen kopplad till PX-tändplatta gav perfekt gnista! :-?
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

fritte in da house:
Den ligger på bänken på sidan


HERRE JÖSSES vilken renovering, ser bättre ut än när den skruvades ihop där nere i Italien!!!!! Ser framemot att få glutta lite närmare på den, job well done....

DP asks: Ska den verkligen få ligga & lata sig sådär???
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

DP wrote: job well done....
Tack DP! :D
DP wrote: DP asks: Ska den verkligen få ligga & lata sig sådär???
Den gör som husse.. :mrgreen:
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Hallå!

Är det där min gamla grålle? /J
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

JayJay wrote:Hallå!

Är det där min gamla grålle? /J
Mmmm, delvis kan man säga.. :mrgreen:
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Kul! Man får gratulera. Mycke jobb nerlagt där. VMA1 -66, kan ju till o me en trädgårdsmästare se.. Lycka till

/Jensa
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

JayJay wrote:Kul! Man får gratulera. Mycke jobb nerlagt där. VMA1 -66, kan ju till o me en trädgårdsmästare se.. Lycka till

/Jensa
Tack!
Leif :)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena,

de kan vara ngt lurigt med den gröna matarkabeln, se till att den verkligen har bra kontakt med kabelskon.
När du resistansmäter se till att värdet är stabilt, om det fladdrar är det dålig kontakt eller söndrig matarspole.

Jämför med din PX...

/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Woodstock

Post by Woodstock »

fritte wrote:Fredrik:
Den ligger på bänken på sidan, men här är en bild tagen dagen innan städdagen :)

Image
Wow, den är grymt vacker! Vit är den snyggaste kulören på en Vespa - den kommer att bli något alldeles speciellt när den är klar, det är jag övertygad om! Det ser ut som du har köpt crome-fälgar? Är du nöjd med dem? Jag har funderat på dessa, men är osäker på vilka det är man ska beställa från SIP (någon var till Grimeca-bromsar och på en annan behöver man borra hål för ventilen, om jag inte minns fel). Har du något artikelnummer?

Tack så mycket för bilden! Ska bli spännande att se den helt färdig (starta gärna en bildtråd om den). :D

Mvh

/ Fredrik
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

fritte in da house:
Tack DP!


Det var så lite så. När man kollar lite mer på bilden noterar jag lackerad (i samma färg som plåten) framgaffel, nav och bromsköld, snyggt!!! renoverat & moderniserat som bara förhöjer looken, tycker jag....

DP says: Har jag aldrig tvivlat på men kul att du går din egen väg....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Calle,

Grön kabel verkar OK o ger 0-12 VAC då jag vrider svänghjulet, pickupen däremot gav ingen puls. :)

Fredrik,

Färgen är PIA157. Det är bara högra fälghalvorna som är kromade, de vänstra hade jag sen tidigare o de är grå. :)

vh
Leif
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

den gröna är matningsspänningen och skall ge en del, jämför med din PX
Den röda är triggning och endast en väldigt svag puls, den känner av de två tungorna på de två magneter som inte är symmetriska.
Om inte triggningen kommer så kommer inte gnistan heller...
/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Calle,
Har du ngt förslag på hur gå vidare?

Vh
Leif
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

tjena!

Ta en bild av tändplattan...och lägg ut här så kan jag kolla på det.

att mäta vad tändplattan ger är klurigt då en vanlig multimeter inte är vidare bra på det, därför är det bra att jämföra med din PX.
Hitta ett läge på ditt mätinstrument där du klart och tydligt kan se pulsen från den röda kabeln på din PX och testa samma på din PV/PK...

Mät också ut att pickupen är korrekt i höjdled mot tungorna (på de ej symetriska magneterna).

Kolla alla jordningar.

Testa en annan tändspole, vissa tändspolar funkar dåligt med vissa system, kanske testa den från din PX?

Man borde kunna driva en lampa med matarspolen, kanske en instrumentlampa eller en cykellampa? Inte en aning vad den ger faktiskt, men kan vara värt ett försök, på det sättet får du reda på om det både finns spänning och ström.

Oscilloskop är skoj att ha i garaget där kan man se precis vad som händer, men har själv bara använt det för att se hur det egentligen funkar inte för att felsöka. Har nästan alltid haft andra delar på hyllan att testa med.

En lös pickup kan man göra enkelt monterbar med en ringkabelsko till skruven (finns i scooter run kitet) här är den nästan gratis men den kostar väl lite i Sverige?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image

Matarspolen ger 0 - 12 VAC.

PK-tändplattan funkar inte med PX-tändspole.

PX-tändplattan funkar med PK-tändspolen.

Vh
Leif
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena,

det där ser inte ut som en Piaggiotändplatta utan ngt eftermarknads dito.
En fabrik som inte ens kan screena på ett rakt streck på pickuoen skulle inte jag lita på i allafall.
Kanske därav det höga mätvärdet från den gröna kabeln?

Har du testat att kicka? alltså ge lite högre varv?

Är den gröna kabeln i kontakten mot ramen fri? (ej kopplad till någoy)

Hur är magneterna i svänghjulet?

/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Woodstock

Post by Woodstock »

fritte wrote:Fredrik,

Färgen är PIA157. Det är bara högra fälghalvorna som är kromade, de vänstra hade jag sen tidigare o de är grå. :)

vh
Leif
Är det den som kallas "Chamonix white"? Den är så att säga inte lakansvit, utan litet pastell- eller krämvit? Hursomhelst, en riktigt snygg kulör - särskilt på en scooter! :D

Hoppas du får ordning på det elektriska och håll oss gärna uppdaterade om projektet!

Mvh

/ Fredrik
Post Reply