Byte av avgassystem på Honda Innova

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Blå Scooter
Nybörjare
Nybörjare

Byte av avgassystem på Honda Innova

Post by Blå Scooter »

Är det någon av Innova ägarna som har testat att byta original avgassystemet mot ett lite "öppnare"?

Är lite sugen på att testa, men vet inte vad man ska välja.
Jesper L
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Byt cykel istället, vilken moped som helst är lättare att trimma än Innovan.
MAP systemet kommer inte känna av utblåsbytet. Antagligen kommer den kommer bara gå litet magrare, men inte så det påverkar effekten märkbart.
Ledsen om jag låter negativ, men det fungerar inte att byta avgas på en MAP-insprutat motor, man måste programmera om insprut och tändning för att få det nya systemet att lira.

Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Blå Scooter
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blå Scooter »

Men hur är det med förgasare, min Innova är ju förgasarmodell. Borde vara något lättare, eller jag måste kanske bestycka om förgasaren!?

Det sitter dessutom katalysator i originalsystemet, hade varit interessant att utröna hur mycket den stryper, OM den stryper.
Jesper L
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Ah, då så, då går det (att trimma)!
Gå till biblioteket och läs i gamla böcker om bilvård, där brukar man hitta utmärkta färgfoton på hur tändstift skall se ut när motorn går rätt. Eller varför inte bara ta ur stiftet och fota (minnet är kort!)? Sedan byt till ett ljudligt blås och kör en sväng. Ta ut stiftet och kolla. Ser det likadant ut? Då går den lika (bra) men ljudligare. Är det ljusgrått som om man pudrat det? Då går den magert och det finns utrymme för större huvudmunstycke. Byt upp ett nr och prova igen. Och så vidare.

Det går säkert att vinna någon, eller rent av några, procent i effekt genom att byta blås. Men det är inte värt det ur effektsynpunkt. Det enda som du garanterat kan få är ett ljudligare blås. Vilket ju kan vara kul. :twisted:

Men om du bara vill utröna om katalysatorblåset begränsar så kör en sväng utan vet jag! Och rapportera vad som skedde. 0-80 i två riktningar t.ex.

Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Kolla på Saarelas web (http://www.saarela.se/) , aktuellt och klicka dig till 2007 så har du lite kul läsning om dämp och Innova. Rekommenderar starkt alla Innovafreak att läsa om hans långturer med sina Innovor om någon till äventyrs skulle gjort det - klart inspirerande.

I övrigt undrar jag om det inte är fel hoj om man jagar effektökning. I Saarelas fall handlar det nog mer om lite klädsam galenskap och ball-faktor.

/putte
Blå Scooter
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blå Scooter »

Visst är det fel hoj att jaga effekt på. Men det hade varit roligt med liiitte mer 4-takts ljud...
Jesper L
Post Reply