Hej!
Jag är nybliven ägare till en Piaggio PX 200 årsmodell 2002.
Jag har en fråga till er som har mera erfarenhet av dessa maskiner än jag har.
Igår när jag var ute och körde en 10 mils tur märkte jag att på min Vespa är det möjligt att hitta ett "extra friläge". Detta friläge finner jag mellan växel 3 och växel 4. Detta "friläge" hittade jag 2 ggr igår när jag skulle växla ifrån 3 till 4. I övrigt verkar växellådan fungera bra inga växlar hoppar ur under körning mm.
Vet inte om detta är något att oroa sig för men det vore bra att vet om detta är normalt eller om min låda börjar bli sliten. Vespan har rullat ca 500 mil så jätte sliten bör den ju inte vara.
MVH
MW
PX 200
Re: PX 200
Växellådan är det med största sannolikhet inte, men dock kan det vara dags att se över vajerjusteringen och eventuellt skicket på växelkorset. När växelkorset blir slitet är det just mellan trean och fyran det brukar bli strul.
Justering av vajrar och vad växelkorset sitter/byts hittar du nedan.
Växelkors (kräver att man öppnar motorn):
http://www.vespamaintenance.com/engine/ ... index.html
Vajrar:
http://www.vespamaintenance.com/engine/ ... tml#cables
Mvh
Guran
Justering av vajrar och vad växelkorset sitter/byts hittar du nedan.
Växelkors (kräver att man öppnar motorn):
http://www.vespamaintenance.com/engine/ ... index.html
Vajrar:
http://www.vespamaintenance.com/engine/ ... tml#cables
Mvh
Guran
MW wrote:Hej!
Jag är nybliven ägare till en Piaggio PX 200 årsmodell 2002.
Jag har en fråga till er som har mera erfarenhet av dessa maskiner än jag har.
Igår när jag var ute och körde en 10 mils tur märkte jag att på min Vespa är det möjligt att hitta ett "extra friläge". Detta friläge finner jag mellan växel 3 och växel 4. Detta "friläge" hittade jag 2 ggr igår när jag skulle växla ifrån 3 till 4. I övrigt verkar växellådan fungera bra inga växlar hoppar ur under körning mm.
Vet inte om detta är något att oroa sig för men det vore bra att vet om detta är normalt eller om min låda börjar bli sliten. Vespan har rullat ca 500 mil så jätte sliten bör den ju inte vara.
MVH
MW
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Efter 500 mil ska växelkors och övrig mekanik forfarande vara i kondition som ny. Byt för säkerhets skull växellådsolja om du inte gjort det nyligen och kolla att växelwirarna är väl justerade.
Sedan är ju konstruktionen rätt gammal, även lådan på min PX200 2002 (med c:a 650 mil på mätaren) känns rätt "klonkig". Men den går bra som bara den, keep smiling
/jens
Sedan är ju konstruktionen rätt gammal, även lådan på min PX200 2002 (med c:a 650 mil på mätaren) känns rätt "klonkig". Men den går bra som bara den, keep smiling

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Enig, växellådan på de nya PX-motorerna har ett annorlunda växelkors än de äldre Vesporna, som inte bör slitas ut på 500 mil.jencla wrote:Efter 500 mil ska växelkors och övrig mekanik forfarande vara i kondition som ny. Byt för säkerhets skull växellådsolja om du inte gjort det nyligen och kolla att växelwirarna är väl justerade.
Sedan är ju konstruktionen rätt gammal, även lådan på min PX200 2002 (med c:a 650 mil på mätaren) känns rätt "klonkig". Men den går bra som bara den, keep smiling![]()
/jens
Frågan är om det alls slits ut?
Motorn på min SS180 från -67 käkade däremot växelkors på nolltid, antagligen en kombination av körstil och ej optimal design. Lådan var korrekt shimsad.