PX 200

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
MW
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Thu 09 Jul 2009, 22:31
Location: Östergötland

PX 200

Post by MW »

Hej!

Jag är nybliven ägare till en Piaggio PX 200 årsmodell 2002.
Jag har en fråga till er som har mera erfarenhet av dessa maskiner än jag har.
Igår när jag var ute och körde en 10 mils tur märkte jag att på min Vespa är det möjligt att hitta ett "extra friläge". Detta friläge finner jag mellan växel 3 och växel 4. Detta "friläge" hittade jag 2 ggr igår när jag skulle växla ifrån 3 till 4. I övrigt verkar växellådan fungera bra inga växlar hoppar ur under körning mm.

Vet inte om detta är något att oroa sig för men det vore bra att vet om detta är normalt eller om min låda börjar bli sliten. Vespan har rullat ca 500 mil så jätte sliten bör den ju inte vara.


MVH

MW
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: PX 200

Post by Hedge »

Växellådan är det med största sannolikhet inte, men dock kan det vara dags att se över vajerjusteringen och eventuellt skicket på växelkorset. När växelkorset blir slitet är det just mellan trean och fyran det brukar bli strul.

Justering av vajrar och vad växelkorset sitter/byts hittar du nedan.

Växelkors (kräver att man öppnar motorn):
http://www.vespamaintenance.com/engine/ ... index.html

Vajrar:
http://www.vespamaintenance.com/engine/ ... tml#cables


Mvh

Guran
MW wrote:Hej!

Jag är nybliven ägare till en Piaggio PX 200 årsmodell 2002.
Jag har en fråga till er som har mera erfarenhet av dessa maskiner än jag har.
Igår när jag var ute och körde en 10 mils tur märkte jag att på min Vespa är det möjligt att hitta ett "extra friläge". Detta friläge finner jag mellan växel 3 och växel 4. Detta "friläge" hittade jag 2 ggr igår när jag skulle växla ifrån 3 till 4. I övrigt verkar växellådan fungera bra inga växlar hoppar ur under körning mm.

Vet inte om detta är något att oroa sig för men det vore bra att vet om detta är normalt eller om min låda börjar bli sliten. Vespan har rullat ca 500 mil så jätte sliten bör den ju inte vara.


MVH

MW
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

För att kunna växla måste man ha ett mellanläge där ingen växel finns. M.a.o. det skall vara så. :)
MW
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Thu 09 Jul 2009, 22:31
Location: Östergötland

Post by MW »

Tack för snabba svar!

Skönt att höra att ni inte misstänker att det är strul med min växellåda.

MW
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Efter 500 mil ska växelkors och övrig mekanik forfarande vara i kondition som ny. Byt för säkerhets skull växellådsolja om du inte gjort det nyligen och kolla att växelwirarna är väl justerade.

Sedan är ju konstruktionen rätt gammal, även lådan på min PX200 2002 (med c:a 650 mil på mätaren) känns rätt "klonkig". Men den går bra som bara den, keep smiling :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

jencla wrote:Efter 500 mil ska växelkors och övrig mekanik forfarande vara i kondition som ny. Byt för säkerhets skull växellådsolja om du inte gjort det nyligen och kolla att växelwirarna är väl justerade.

Sedan är ju konstruktionen rätt gammal, även lådan på min PX200 2002 (med c:a 650 mil på mätaren) känns rätt "klonkig". Men den går bra som bara den, keep smiling :D
/jens
Enig, växellådan på de nya PX-motorerna har ett annorlunda växelkors än de äldre Vesporna, som inte bör slitas ut på 500 mil.

Frågan är om det alls slits ut?

Motorn på min SS180 från -67 käkade däremot växelkors på nolltid, antagligen en kombination av körstil och ej optimal design. Lådan var korrekt shimsad.
Post Reply