V50 rasslande ljud

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

V50 rasslande ljud

Post by franke »

Igår, efter att ha skjutsat i en visserligen inte så brant men lång uppförbacke (men med V50 med originalvev är alla backar branta) i tvåan, upptäckte jag ett rasslande eller klonkande ljud från motorn som inte hördes innan. Det låter ungefär som när krysskilen till svänghjulet är trasig. Den tänder dock perfekt så det utslöt jag (och mycket riktigt, när jag rullat hem plockade jag bort svänghjulet och allt ser ut som det bör).

Eftersom det låter riktigt illa ville jag inte köra mer, men testade ändå något hundratal meter och kunde då inte upptäcka något fel hos kopplingen eller någon av växlarna. Ljudet finns där i alla växlar, vid höga och låga varv samt även i fritt och vid stillastående.

Jag antar att jag är tvungen att klyva, men vad kan jag förväntas hitta och vad ska jag leta efter? Med andra ord, vad tar stryk när en tungt lastad V50 pinas hårt i en backe (i tvåan)?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

kanske har du skurit ngt lager/kolvnultsbussningen?

Vibrerar den mer?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by franke »

Jag tycker mig känna att den vibrerar mer, men inte så mycket att jag kan utesluta att det bara är inbillning. Något lager låter väl rimligt ja.
Post Reply