Sauna & Run 2009 - dags att anmäla sig!

Annonsera och diskutera träffar i Norden eller övriga världen här.
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

När kommer ni till Stockholm och vilken färja tänkte ni ta?
/Ronny
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Vi tar la den vanliga partyturen med Viking torsdag em direkt till Helsinki.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag drar upp på onsdagen, bor över hos sonen Johan och tar också färjan till Helsingfors torsdag em. Var och när i Stockholm ses vi? Familjen Albertsson ska väl inte med i år så vi kanske missar fikan på Söders höjder :sad:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Magg

Post by Magg »

Bill Hicks wrote:Magg: Vi är två från Göteborg som gärna möter upp i Örebro eller Katrineholm för gruppeköring.
Vi drar fra Oslo onsdag kveld og overnatter i en grøft etter å ha kjørt i en tre timers tid den kvelden tenker jeg.

Så det blir vanskelig å beregne når vi er i Ørebro, men om du sender meg en tekstmelding på torsdags formiddag finner vi sikkert ut av det. Vi skal jo alle rekke den samme ferja.. :)

Telefonnummeret mitt er +4792602648.

m.
Magg

Post by Magg »

Forresten: Er det noen som vet om et bra sted å sette fra seg bil+henger i nærheten av ferjeleiet?

m.
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

I Stockholm eller Helsingfors?
Magg wrote:Forresten: Er det noen som vet om et bra sted å sette fra seg bil+henger i nærheten av ferjeleiet?

m.
Magg

Post by Magg »

SoulBoy wrote:I Stockholm eller Helsingfors?
Magg wrote:Forresten: Er det noen som vet om et bra sted å sette fra seg bil+henger i nærheten av ferjeleiet?

m.
Jeg tenker på Stockholmsområdet.. Helsinki har vi dekka!
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

m.
I Stockholm eller Helsingfors?

-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Ingela
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ingela »

Om du ska åka VikingLine är Henriksdalsberget ikke så langt i fra. Där är det gratis att stå parkerad om du står på rätt sida. Ca 5 minuters körning från Viking Terminalen.
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=h ... n%2c+nacka
Vid Tegelviksplan är VikingLine, lite till vänster i bild.
Men det är bäst att släpkärran är låsbar på något sätt.
Tant Sprit

Vespa PK80S 1984 (Marängen) med elfel blinkers och annat mög (trasigheten ändrar sig)
Vespa Touring VGL1T 1958 (Blåsuggan) med för ögonblicket helt okända krämpor
Aprilia Moto 6.5 1995 (Patrick)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Shit vad jag vill att det ska bli fredag!!!

Patruunantaalo väntar...

Image

/G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Vädret ser ut att bli riktigt bra också:
Image
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

nikmik wrote:Vädret ser ut att bli riktigt bra också:
Image
Härligt! Dagsregnet hela lördagen förra året störde programmet en del. Och jag håller tummarna för sol och medvind på onsdag, då jag ska åka ungefär 500 km från Göteborg till Stockholm. Ses i Stockholm, Helsingfors eller Pyttis!
/jens
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Suck...verkar tyvärr inte bli något Sauna Run för mig i år.
Jag vill verkligen, men eftersom jag för tillfället "står emellan två jobb" som man brukar säga har jag inte råd... :( Har räknat både framåt och bakåt för att lösa det, men det går helt enkelt inte ihop.

Irriterande, inte minst eftersom jag börjar nytt jobb om bara två veckor och därför kommer att ha pengar då.
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Eftersom det sedvanliga fikat inte går att genomföra i år föreslår jag att de som vill, träffas runt 15:00 på det mycket trevliga fiket på Kocksgatan innan avfärd.

http://www.kocksgatan52.se/k52/?page_id=4
http://hitta.se/LargeMap.aspx?var=kocksgatan+52

Givetvis så är även ni som inte ska åka med också välkomna så ni kan avundas oss lyckliga.

/Ronny
Magg

Post by Magg »

Härligt! Dagsregnet hela lördagen förra året störde programmet en del. Och jag håller tummarna för sol och medvind på onsdag, då jag ska åka ungefär 500 km från Göteborg till Stockholm. Ses i Stockholm, Helsingfors eller Pyttis!
Ser ut som vi som scootrer fra oslo får litt konkuranse om prisen for lengste tur, da... :) Mulig vi må ta noen ekstra runder på Ring 3 før avreise!

Jeg og Joachim kjører allerede i morgen formiddag for å rekke fickan deres i Kocksgatan.

Vi telter i skogen på halveien og hvis noen ønsker å slå følge med oss hadde det vært hyggelig. Jeg er ikke så veldig kjent med svenske veier, men jeg skjønte at den veien med nr 57 er fin bare vi klarer å finne den! :)

m.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Tack allihop från Sverige och Norge som var med i Sauna&Run och gjorde det till just så trevlig som det kan bli!

Vädret var omväxlande, något mindre regn på fredagen som inte störde värst mycket, härligt med sol på lördagen, både sol och hällregn på söndagen då folk började sin hemfärd. Hoppas att alla kom med på färjorna, som de skulle.

Sällsynt många skotrar fick problem (vår GS bland annat) så det fanns en hel del intressanta mekarställen att kolla in. Var det Eriks Vespa som lät som en cirkelsåg? Och någon norrman hade också jätteproblem. Bl.a.

Roligheter var
- renbadade (givetvis) nakenkörare, hann inte räkna antalet tyvärr. Och jag, som varit förberedd och tagit blixt med för bra bilder, hade hela kamerautrustningen då på rummet... Snyft!
- en upphittad japan som hade kört från Japan genom hela Ryssland!!! på en Hondaskoter, 250 cc, och som lämpligen lät sig kidnappas till Pyttis. Han hade alltså kört 11.000 kilometer och färden skulle fortsätta till Nordkapp...
- en Vespa + sidovagn, som snopet blev sittande på baken efter litet trickkörning
- ett mångfald av olika skotrar: nya, gamla, "jösses så gamla", orginal, supertrim, mopeder till maxin, snygga, slitna, cutdown

Det här gör vi om nästa år igen!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Tack själv vespaco för en väldigt trevlig helg! Vi hade ett alldeles våldsamt regn på vägen till Helsingfors men alla kom lyckligt fram till färjan. Två defekta Vespor åkte ju trailer från Pyttis men även de kom fram 8)

Sedan en trevlig kväll med gänget på båten, frukost och avslutningsfika innan vi skiljdes i Stockholm. Imorgon styr jag Vespan hem mot Göteborg igen. Och som sagt, jag ÄLSKAR Sauna Run! Årets bästa scooterupplevelse!
/jens
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Ja tack så jättemycket!
Det var ju mitt första Sauna&Run och jag måste säga att tillställningen levde upp till mina högt skruvade förväntningar och mer därtill...

Tack, tack, tack!

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Och jag fann fredagens hårdsvängande liveband Nieminen & Litmanen, urgammal orgel + trummor, på Spotify. Har du Spotify kan du lyssna på dem här http://open.spotify.com/artist/714s3a0lNZt3i0hl55qAAU
/jens
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Majas V50s verkar vara en fin gammal dam. Den vägrade starta i ösregnet och fick åka släp till färjan. Dock hade den torkat och när vi kom till Stockholm så var det solsken och då gick det att köra hela vägen hem.

Vi får väl starta den och hälla vatten på olika delar av den för att lokalisera var kortslutningen sker =)

Tack alla som gjorde denna träffen möjlig igen. Vi vet att ni bokat Patrunantalo till nästa år igen så vi behöver bara veta datum så vi kan boka i kalendern. :D

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

primavera133 wrote: Vi får väl starta den och hälla vatten på olika delar av den för att lokalisera var kortslutningen sker =)

/JM
Kanske pröva hälla lite vatten på dödarknappen i styret först?

:wink:

Tack själva alla! Lite bilder finns på Saunaruntråden på finska forumet, och mera kommer väl så småningom!

-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Jo, vi provade att torka ur där i Helsingfors, men den dog en gång till i alla fall...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Magg

Post by Magg »

Tusen takk til alle som var med å stelte i stand dette fine treffet. For en fantastisk helg med flott scootere og flotte mennesker!

Turen hjem til oslo gikk derimot ikke helt bra:

Det begynte med at min grønne GL fikk stopp ved Katrineholm. Heldigvis var Martin, Ragnhild og Graeme bak oss med bil og henger, så jeg fikk låne Martin sin gule plastrede touring til å kjøre hjem med etter et par timers venting.

Det var imidlertid ikke slutten på problemene. Akslingen på tilhengeren knakk (!) på motorveien. De måtte vente på bergningsbil som tok dem til Ørebro.

I mellomtiden prøvde jeg å kjøre forbi en trailer med Martins gule Touring. Men den varmskjærte seg og det var stopp igjen. Etter litt mekking kunne jeg kjøre videre i 60 km/t.

Are og Frank var på dette tidspunktet kommet til oslo. Der lempet de av alle sine scootere, leide en stor bilhenger og kjørte tilbake til sverige. Samtidig leide Martin, Graeme og Ragnhild en svensk utleiehenger til å setter den ødelagte hengeren på slik at de kunne kjøre Are i møte.

Nå begynte det å bli mørkt, regn og tåke. Martins gule touring hadde ikke framlykt og kunne ikke gå fortere enn 60-70 km/t, så jeg putrede i vei mot grensa med en hodelykt teipet fast til styret og Joachims fjernlys som eneste måte å se noe som helst på.

2330 møtte jeg og Joachim Are ved grensa. Graeme, Martin og Ragnhild var på vei bak oss for å møte Are. Den ødelagte hengeren *med* scooter oppå ble flyttet over på den norske utleiehengeren og Are og Mythen satte kursen mot Oslo. Martin, Ragnhild og Graeme kjørte tilbake til Ørebro med leiehengeren før de også satte kursen mot Oslo.

Og slik endte det; jeg og Joachim var i Oslo kl 0200, Are og Mythen var i Oslo en halvtime seinere. Graeme, Martin og Raghnild var hjemme kl 0800..

Jeg gleder meg allerede til neste år!
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Hardcore!

Vi ses. :D

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Glöm för all del inte bort de två defekta -scooteristerna- som fick åka bil till färjan. 8)

I allfall: Som vanligt hur kul som helst. Dock måste jag säga att regnet i och omkring Loviisa kunde ha fått ha lite mer normala proportioner.

/G

jencla wrote:...Två defekta Vespor åkte ju trailer från Pyttis men även de kom fram 8)
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Post Reply