Långfärd!!
Långfärd!!
Hade tänkt mig min första riktiga långfärd i helgen på 37 mil med min P 200 E, går det bra att hålla höga hastigheter med klenoderna längre sträckor utan att de rasar tror ni? Något speciellt man bör tänka på??
Re: Långfärd!!
Du kan köra för fullt hela vägen, även med passagerare.op wrote:Hade tänkt mig min första riktiga långfärd i helgen på 37 mil med min P 200 E, går det bra att hålla höga hastigheter med klenoderna längre sträckor utan att de rasar tror ni?

Något speciellt man bör tänka på??
Vespan drar mer då så man kan bli överraskad av att man får tanka oftare.

Hej!
Om din Vespa är i bra skick maskinellt, du kör på bra 2T olja och korrekt olja i växellådan är det inga problem.
Om du normalt kör på billig 2T olja kan det inför denna längre färd köra på lyxig olja, det är en billig försäkring.
Rätt tändstift är också bra att ha (NGK B6ES eller om det är bra varmt ute B7ES)
Saker som din motor inte tycker om:
Motorbromsa inte, vid långa nerförsbackar är det bättre att rulla friläge för att sedan stanna och starta motorn igen.
Vid kraftiga uppförsbackar, ligg inte i fyran och gasa fullt, om motorn inte varvar ordentligt vid fullgas blir den överhettad.
Bensinförbrukningen på de sista 10km/h av topphastigheten är ganska dyra bränslemässigt...att köra i 100km/h istället för 110 kan vara stor skillnad (om nu din vespa går i 110km/h d.v.s)
Ha en härlig resa!
/Calle
Om din Vespa är i bra skick maskinellt, du kör på bra 2T olja och korrekt olja i växellådan är det inga problem.
Om du normalt kör på billig 2T olja kan det inför denna längre färd köra på lyxig olja, det är en billig försäkring.
Rätt tändstift är också bra att ha (NGK B6ES eller om det är bra varmt ute B7ES)
Motorbromsa inte, vid långa nerförsbackar är det bättre att rulla friläge för att sedan stanna och starta motorn igen.
Vid kraftiga uppförsbackar, ligg inte i fyran och gasa fullt, om motorn inte varvar ordentligt vid fullgas blir den överhettad.
Bensinförbrukningen på de sista 10km/h av topphastigheten är ganska dyra bränslemässigt...att köra i 100km/h istället för 110 kan vara stor skillnad (om nu din vespa går i 110km/h d.v.s)
Ha en härlig resa!
/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Jaha,är det så att en P200 ska ha lång gänga på tändstiftet?(ES)calle wrote:Hej!
/Calle
jablizzy wrote:Jaha,är det så att en P200 ska ha lång gänga på tändstiftet?(ES)calle wrote:Hej!
/Calle

(lite info här http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf )
Mina scootrar:
ok....men har blivit lite skeptisk efter ha mekat me grabbens moppe(sachs speedforce),i den instruktionsbok stod det BR7ES,jaha tänkte jag,nån som har satt fel här!(satt ett B7HS),så jag bytte till det de skulle? vara.mmmmm,men då slog kolven ihop tändstiftet så det blev noll avstånd,sen blev den väldigt svårstartad,och gick inte att köra alls.Slutsats:Lita aldrig på det som står i instruktionsboken!calle wrote:jablizzy wrote:Jaha,är det så att en P200 ska ha lång gänga på tändstiftet?(ES)calle wrote:Hej!
/Calle
(lite info här http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf )
Men jag tror dej calle på den här,ville bara dela med mej av erfarenhet på moderna plastmoppar.
Ta med extra vajrar och vajernipplar. Extra tändstift. Verktyg att byta delarna med. Olja. Lampor. Kolla att däcken är bra, lufttrycket i däcken (reservdäcket också). Och att alla skruvar och muttrar är fast ordentligt innan ni startar.
Därtill är det bra med en ordentlig nypa humor och tålighet vid oväntade situationer. Karta och ev. navigator. Regntålig körutrustning. Extra körhandskar. Regntåliga väskor. Flaska med vatten (för korta navigeringspauser). Någon mjuk trasa att torka visiret med (i körjackans ficka). Vettigt med pauser så att man får vila ryggen/dricka&äta/komma fram i vettig tid. Och telefonnummer till folk som kan hjälpa.
Lycka till!
Därtill är det bra med en ordentlig nypa humor och tålighet vid oväntade situationer. Karta och ev. navigator. Regntålig körutrustning. Extra körhandskar. Regntåliga väskor. Flaska med vatten (för korta navigeringspauser). Någon mjuk trasa att torka visiret med (i körjackans ficka). Vettigt med pauser så att man får vila ryggen/dricka&äta/komma fram i vettig tid. Och telefonnummer till folk som kan hjälpa.
Lycka till!

Ja, det är verkligen skillnad. Om man ligger i 75-80 så kanske den drar 0.3-0.4 och i 90+ så drar den 0.6. Dubbelt så mycket alltså.
/G
/G
calle wrote:Hej!
Ha en härlig resa!
/Calle
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Drömmare
Om den e otrimmad så är 0,534l/mil för mycket.
- Hur ser stiftet ut?
- Hur går den?
- Ryker det om den?
- Finns alla småprylar i förgasaren?
- Tankar du alltid lika fullt?
- Är det första gången du kontrollräknar?
Jag använder mobilen som "fusklapp" o knappar in bränslemängd o mätarställning då vet jag ungefär hur långt det är till nästa tankning, så jag slipper titta ner i tanken.

.
mätarställning 862 km bränslemängd 9,66 l mätarställning 109 km bränslemängd 11,5 l mätarställning 371km

- Hur ser stiftet ut?
- Hur går den?
- Ryker det om den?
- Finns alla småprylar i förgasaren?
- Tankar du alltid lika fullt?
- Är det första gången du kontrollräknar?
Jag använder mobilen som "fusklapp" o knappar in bränslemängd o mätarställning då vet jag ungefär hur långt det är till nästa tankning, så jag slipper titta ner i tanken.

.
mätarställning 862 km bränslemängd 9,66 l mätarställning 109 km bränslemängd 11,5 l mätarställning 371km
-
- Drömmare
Hej Johan.
Jag har en känsla av att om man håller "nästan" fullgas, går den lika fort som på fullgas, men den drar mindre, märkligt.
Jag hade ett Sito+ för några år sedan men jag minns inte om den drog mera, men den gick något fortare & lät mycket mer.
Det kan det vara Sitot som ökar din förbrukning.
Mvh
Leif
Jag har en känsla av att om man håller "nästan" fullgas, går den lika fort som på fullgas, men den drar mindre, märkligt.
Jag hade ett Sito+ för några år sedan men jag minns inte om den drog mera, men den gick något fortare & lät mycket mer.
Det kan det vara Sitot som ökar din förbrukning.

Mvh
Leif
Är det en del stadskörning med lite gasande så skulle jag säga att det är normalt. Hade det varit långfärd hade det varit på tok för mycket, om det inte är med skjuts, packning och motvind...
/G
/G
hellafetto wrote:Tjena min p(x) 200 83a drog 0,534l/mil på senaste tanken lite blandad körning mycket eller normalt ???
Möjligt, jag körde rätt mycke hoj i stan förr då soppan kostade en krona, men knappast något sen dess.

Hedge wrote:Är det en del stadskörning med lite gasande så skulle jag säga att det är normalt. Hade det varit långfärd hade det varit på tok för mycket, om det inte är med skjuts, packning och motvind...
/G
hellafetto wrote:Tjena min p(x) 200 83a drog 0,534l/mil på senaste tanken lite blandad körning mycket eller normalt ???