hej råkade förstöra min v50 motor så jag hade tänkt och ta motorn från min vespa pk50 på min vespa 50 sålänge ( det går väll? motorfästena ser iallafall likadana ut ! )
skulle vilja ha lite mer fart i den bara , altså så jag kan raca med den !
just nu sitter där en annan vev i den ( vet inte vilken men är det någon som är bra på vevar kan jag fotta vevstaken om det skulle hjälpa ? )
en 75cc polini cylinder i gjutjärn och en 19mm förgasare med insug på den.
har då lite tankar om vad jag ska göra på den?
har kommit fram till att cylindern ska portas upp till ca 180 grader i avgasduration och ett avstämt avgassystem på det !
något mer som jag inte har som ni kan rekomendera?
har även funerat på växellådan , 4ans växel på den är ju en överväxel och skulle vilja ha en låg 4a på denna motorn istället , men vet inte hur många kuggar jag bör ha på det osv med denna motor setupen jag kommer köra på? går väll köpa kompletta växellådor oxå ?
skulle vilja nå topphastigheten på 201 meter ( det jag ska köra )
kopplingen oxå , någon rekomendation om den ?
skulle varit skit bra om någon kunde länka lite olika motordelar jag kan behöva från sip till mig !:)
det får väll kosta 3000 kr något kanske? men vet ni något som är bättre som går på lite mer så gör det inget , runt en 3000 iallafall , om jag nu får några vettiga saker för 3000 kr ?
funderingar på att etanol konvertera ? värt det ? 30-50 % större munstycken och mineral oljor istället för vanlig 2t olja ( tror jag ? )
tändningen oxå , något som bör förbättras i den ? hur snabbt klarar en orginal tändning av att köra i ? och hur mycke förtändning kan man ha på orginaltändningen ? ( inte äns kollat på hur den ser ut )
lite allmänna trimmningsråd bara !:) länkar till delarna tackar jag ävenför !:)
trimma vespa pk50 motor
calle wrote:Tjena,
lite snabba svar:
Insuget har annan form, om det är en PKS-motor passar det gamla insuget direkt på, annars får du modifiera.
PK-tändingen klarar bra mycket mer varvtal än du behöver
/C

så ser mitt insug ut i motorblocket och har ett som passar bra till det på 19mm som jag hade tänkt och köra med en 19mm förgasare

har kört med 19mm förgasare min 75cc polini cylinder och så är det någon annan vev i den och då gick den i 80 på min pappas bils mätare

egentligen så är det "bara" kopplingen och växellådan / primär drevet jag funderar på vad jag bör satsa på !

vill ha en låg 4a så jag kan varva ut på 4an oxå och primär drevet vet jag inte riktigt hur jag ska göra med alls faktist
och kopplingen , sitter väll 3lameller orginal på denna motorn oxå precis som på min andra v50 motor ?
hittat 4 amells kitt och det fins lite olika att välja på !