Även LX med sprut

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Bergfors
Lärling
Lärling

Även LX med sprut

Post by Bergfors »

Nu får även Vespa LX 125 och 150 insprutningsmotor. Någon större effektökning ger det inte men vridmomentet på lägre varv lär vara förbättrat och bensinförbrukningen lite lägre.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Allt som eventuellt höjer effekten på LX-modellerna är ju bara bra, detta är kanske speciellt viktigt på LX 125cc modellen, för ska sanningen fram är det inte mycket att skryta med rent effektmässigt på de modellerna. Och kan man dessutom få ner förbrukningen är det ju bra, för nu är de ganska törstiga.

Upp till halv gas är det enda läge man behöver/kan använda på LX 125cc, därefter händer inte mycket, det bara låter, men någon ökning av fart/effekt finns inte, det bara "mööööar" i motorn, och bensinförbrukningen ökar, men som sagt, det händer inte nå mer :(

Det får mig att tro att det (trots att motsatsen sagts) finns någon typ av strypning på 125-orna. Varvtalet ökar bara från noll till halv gas, sen blir det inget mer, men å andra sidan är det ju bara en 125:a vi pratar om, men kul vore det om det hände nå mer efter halv gas till fullt.
Nu är det ju som att åka gamla tiders honda cb 125 från tidigt 70-tal.

Mvh
vägkung
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Nu är ju inte 125:or några fartmonster men som jag fattat det hela så ska de vara ostrypta stora varianter av 50cc maskinerna.

För stadstrafik räcker väl halvgas långt om man inte är ute efter att tömma tanken snabbast genom rödljusrace :)
Bara det är gjord av plåt så....
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

[/quote]Nu är ju inte 125:or några fartmonster men som jag fattat det hela så ska de vara ostrypta stora varianter av 50cc maskinerna.

Om det är sant förklarar det ju saken. Men man undrar ju hur det är med 150cc modellerna, är dessa också bara förstorade 50cc motorer?? Och vad är stora varianter??

Mvh
vägkung
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

tror att 50cc typ är strypta 125 maskiner snarare än tvärtom.
Last edited by kejj on Sun 19 Jul 2009, 18:08, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Kanske DP kan hjälpa till med förklaring kring en del frågor som berörts här på tråden.

Så här kommer några frågor- är det samma bottendel på 50cc som till 125cc, ja alltså med den skillnaden på cylinderstorlek då??? I så fall, är det då samma bottendel till 150cc??
Och är 125cc-modellerna försedd med någon typ av strypning, i så fall vilken typ??

Sist men inte minst, det är ju som sagt dags för en service på 125an, hur långt i förväg vill du att jag beställer tid??

PS: Nu till veckan kommer annonsen ut på pannan.

vägkung
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Piaggio har i alla tider tillämpat "bygglådesystem", man har blandat ramar och motorer utifrån legala och marknadsmässiga förutsättningar i olika länder. Således fanns t ex den klassiska "smallframe"-Vespan med motorer från 50 upp till 125 cc, och Vespa PX från 80 till 200 cc.

LX är på samma sätt en och samma cykel med olika motorer. I Sverige säljs den fn med 50 cc tvåtaktsmotor och 125 cc fyrtaktsmotor. Utomlands finns den även som 150-kubikare, vad jag vet framför allt beroende på att det i Italien är den minsta motorstorlek som får köras på motorväg.

LX finns därutöver i olika styling-varianter, som LX, LXS/S och LXV, men det är en annan historia. Dessutom är vissa detaljer i grå plast på LX50 medan de är lackade i hojens färg på LX125.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

vägkung in da house:
Sist men inte minst, det är ju som sagt dags för en service på 125an, hur långt i förväg vill du att jag beställer tid??

Just nu är det högsäsong i verkstan men runt en veckas framförhållning har vi för det mesta, ring så bokar vi...

Eftersom Jencla har svarat så tydligt & bra på dina andra frågor så nöjer jag mig med....

DP says: Våran 300ie utlånad & på väg till Norge, saknar den redan...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

jencla wrote:Utomlands finns den även som 150-kubikare, vad jag vet framför allt beroende på att det i Italien är den minsta motorstorlek som får köras på motorväg.
Tyvärr har de 250cc-begränsning på motorvägarna, och även på yttre ringvägen kring Rom (som dock är tre-fem filig).

Så teoretiskt sett får jag nog inte köra den, men det bryr varken jag eller någon av alla SH150-förare oss det minsta om.

Möjligen kan det finnas en 150cc gräns för större landsväg (typ E22), men jag är inte säker.

Men, i Italien får man köra 125a på bilkörkort. Vilket är logiskt eftersom det egentligen bara handlar om en trimmad moppe, och vägvettet har man ju redan lärt sig (ok, åtminstone om man har tagit körkortet i Norden) på bilskolan :D
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

victor wrote: Tyvärr har de 250cc-begränsning på motorvägarna, och även på yttre ringvägen kring Rom (som dock är tre-fem filig).
Är du säker på det? Tidigare var gränsen 150 cc. Jag har sett skyltarna med egna ögon. Antingen har de ändrat helt nyligen eller så är det andra regler i Lazio.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:
victor wrote: Tyvärr har de 250cc-begränsning på motorvägarna, och även på yttre ringvägen kring Rom (som dock är tre-fem filig).
Är du säker på det? Tidigare var gränsen 150 cc. Jag har sett skyltarna med egna ögon. Antingen har de ändrat helt nyligen eller så är det andra regler i Lazio.

/Jörgen
Faktum är att när du säger det har jag sett fler 150cc-skyltar än 250cc-skyltar.

Jag skulle tippa på att lagen säger 150 medan vissa sträckor anses vara för snabba och har uppgraderats till 250.

Ska efterforska i ämnet, det hade ju varit bra att slippa köra 800km motorväg tur och retur under semestern brytandes mot lagen :D
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

victor wrote:
Faktum är att när du säger det har jag sett fler 150cc-skyltar än 250cc-skyltar.

Jag skulle tippa på att lagen säger 150 medan vissa sträckor anses vara för snabba och har uppgraderats till 250.

Ska efterforska i ämnet, det hade ju varit bra att slippa köra 800km motorväg tur och retur under semestern brytandes mot lagen :D
Har redan har löst det; 250-skyltarna gäller motocarrozzette, d v s 3-hjulingar eller med andra ord mc med sidovagn.

Detta är skylten jag felaktigt uppfattat som MC-symbol när jag blåst förbi (uppenbarligen är jag halvt blind):

Image

Så 150cc räcker för motorväg. I stand corrected.
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Slagvolymerna verkar vara anpassade efter olika lagkrav. Etftersom det ska vara minst 150 cc för autostrada så är LX150 på 151 cc -den enda Vespan som har större slagvolym än sitt namn! Även effekten verkar anpassad efter regelverken. LX125ie får 7,9 kW då gränsen för att köra med vanligt körkort för bil ligger vid 8 kW i flera länder. Nya LX 125 får alltså 10,7 Hp och 9,6 Nm att jämföra med GTS 125 Super som har 14,9 Hp och 12 Nm. Jag antar att detta innebär att LX125 kommer att sluta säljas med förgasarmotor i Sverige under 2010?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Om den gör så, så indikerar det att det är nåt vajsing med förgasarinställningen på den motorn, alternativt att variatorn inte växlar ner som den ska. Jag har själv haft en 125'a, en Kymco B&W som skröt med hela 10.5 hp, och vägde 124 kg. LX'en skall enligt pappret ha ungefär detsamma men väga mindre, så 'möööar' den vid påslag, så är det något fel.

Den enda gången som min B&W gjorde det, var om man låg i runt 70, där den hade alldeles för hög 'växel' för att axa bra. (vilket gäller många automatare, eftersom ljud-, avgas- samt bullermätningar utförs i den hastigheten vid typning). Löstes genom att köpa aningens lättare vikter, så drog den bra även då.

Edit: Min B&W drog 0.25-0.3 l/m hur mycket jag än spöade den, och jag tycker inte det är törstigt. Drar din mer än så, förstärker det intrycket av att den är felinställd.

Varvar den inte ens upp om den står på centralstödet?

Mvh

/G

vägkung wrote:Allt som eventuellt höjer effekten på LX-modellerna är ju bara bra, detta är kanske speciellt viktigt på LX 125cc modellen, för ska sanningen fram är det inte mycket att skryta med rent effektmässigt på de modellerna. Och kan man dessutom få ner förbrukningen är det ju bra, för nu är de ganska törstiga.

Upp till halv gas är det enda läge man behöver/kan använda på LX 125cc, därefter händer inte mycket, det bara låter, men någon ökning av fart/effekt finns inte, det bara "mööööar" i motorn, och bensinförbrukningen ökar, men som sagt, det händer inte nå mer :(

Det får mig att tro att det (trots att motsatsen sagts) finns någon typ av strypning på 125-orna. Varvtalet ökar bara från noll till halv gas, sen blir det inget mer, men å andra sidan är det ju bara en 125:a vi pratar om, men kul vore det om det hände nå mer efter halv gas till fullt.
Nu är det ju som att åka gamla tiders honda cb 125 från tidigt 70-tal.

Mvh
vägkung
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Rent generellt så tycker jag att Piaggios 4-taktare tar väldigt lång tid att "släppa", dom känns otroligt tighta & tröga fram till minst 70-100 mil sen "släpper" dom och går som dom ska, har kört GTS300ie, Carnaby 200, LX125, SportCity 200, 250 & 300 men till skillnad mot tex. Aprilia Scarabeo 200 & BMW C1 (som har samma Rotax), Kymco B&W, Agility & Exciting så känns dessa motorer inte lika tighta och går som dom ska redan vid 50-60mil, kan det vara så att Vägkungs LX125 inte har "släppt" helt ännu??? Carnaby 200 är ett lysande exempel, 200cc förgasarmotor i princip samma knota som alla andra Piaggio, i helgen kom jag just över 100 mil på mätaren på den och och de senaste veckan så har den gått från att knapt göra 105 till nästan 120...

DP says: Kan vara placebo eller nåt....
Last edited by DP on Mon 20 Jul 2009, 13:01, edited 2 times in total.
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Kan nog vara som du säger, för så här slö som min 125 är tror jag/ hoppas jag inte att det ska behöva vara.

Har bara kört 65 mil med maskinen, kanske det beror på det.

Tack så läng DP

Mvh
vägkung
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Vid 65 mil så ska den ha släppt tycker jag. Men, OK, Piaggios knotor kanske är tightare än andra, så ge den upp till inkörningsgränsen (som borde vara 1000 km). Går den inte som den ska då (dvs drar som den ska på alla gaspådrag, drar mellan 0.25-0.3 l/m) så får du be handlaren kolla över om de verkligen gjort allt rätt vid leveransmonteringen.

Min drog som den skulle, och visst kändes det en skillnad när inkörningen var över, men inte någon dramatisk. Motorn svarade på samma sätt, men den kändes dock något svagare under inkörningen. Det var allt.

Om du verkligen upplever din LX som -så- slö, så är jag beredd att på en gång säga att det är nåt som inte står rätt till. Den väger strax över 100 kg och har lite över 10hp, det räcker gott till att få en snabb acceleration med en automatare. Den kommer aldrig vara något fartmonster, men axet ska det inte vara något fel på. Klart, väger du mycket (pass 150 kg) så märks det tydligt, men i annat fall...Själv väger jag runt 100 och tyckte aldrig att min hoj på 124 kg var slö annat än runt 70. Och det gick att åtgärda, som sagt. Mina polare som väger mindre tyckte den var riktigt pigg...

Mvh

Guran
vägkung wrote:Kan nog vara som du säger, för så här slö som min 125 är tror jag/ hoppas jag inte att det ska behöva vara.

Har bara kört 65 mil med maskinen, kanske det beror på det.

Tack så läng DP

Mvh
vägkung
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

DP- Hur lång tid tar en service?
Frågar pga att jag tänkte köra de sista 15 milen till Enköping så jag kommer upp till 100 mil. Tar det för lång tid måste jag i så fall slänga vespan på kärra och köra ner den till dig.
Hoppas att det inte tar alltför lång tid, jag kanske kan få låna 300-hundran under tiden :lol:, självklart pröjsar jag bensinen :D

Mvh
vägkung
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

vägkung in da house:
DP- Hur lång tid tar en service

En första service tar ganska lång tid, ventiler ska kollas & om det behövs justeras, olja i motor & sluväxel bytas, luftfilter kollas, många efterdragningar, etc. ska du dessutom köra den hit måste den stå en timme eller 2 för att svalna så man kan jobba med den men det är klart är du sugen på att kolla våra fina parker i Enköping några timmar så kan vi nog rodda till det, klart du får låna 300'an om du vill ut & åka lite...

DP says: Ring så bokar vi....
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Tack för snabbt svar DP. Jag ringer när det börjar närma sig och beställer tid.
Och jag vet ju om detta med framförhållning (c:a 1 vecka innan).

Och Enköpings parker och matställen + 300-hundran blir nog bra :D under tiden ni servar.

Mvh
vägkung
Post Reply