Bengan wrote:Jag gick till ett lokalt företag som jobbar med att svetsa i aluminium. Resultatet blev väl sådär, snyggt blev det inte men det höll ihop i alla fall. Det slutade med att jag köpte en annan motor.
Det är väl bara att testa, du har ju inget att förlora.
aa min storebror är svetsare och ska ta och göra ett försök på sitt arbete och hoppas på att de går , detta är längst bak på motorn så hoppas inte det syns allt för mycket bara , får väll slipa till det och jämna till de med blocket !
du har inte kvar ditt gamla block annars då som du vill sälja ? bättre med ett block som fungerar än ett som mitt som har en spricka i sig
vespaco wrote:Läste i någon mc- eller motsvarande tidning om något ämne som man fixade aluminium med när man inte kunde svetsa. Skall försöka kolla i kväll om jag bara minns. Någon som försökte med tig-svets och det lyckades inte och så prövade han med det här ämnet som insvetsades med låga. Tror det var mera om att löda än att svetsa.
skulle varit skit bra om du kom på namnet !

ska rengöra hela den motor halvan nu oxå så den är hyffsat ren iallafall !
patrikgrann wrote:Det är inga större problem att svetsa ett block, gäller att hitta rätt tillsatsmatrial och rätt värme samt vara noggrann med att få bort smuts och oxid innan man drar på.
jo jag vet de går svetsa block , har gjort det själv lite med pinne i ett piaggio ciao block ( bakre motorfästet ) och det höll , men de va svårt och svetsa i och de blev mäst fågel bajs av det , inte snyggt alls , men som sagt det höll , denna motorn hade jag dock planer på att göra i ny skick och har väll dem mästa delarna för att göra det redan så händer detta