tappa motorblocket , fick spricka , går de att laga ?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
hampo
Nybörjare
Nybörjare

tappa motorblocket , fick spricka , går de att laga ?

Post by hampo »

hej höll på att värma ut lagrena i min motor nu nyss och såklart dum som man är så tar man tag i motorblocket direkt efter och lixom bara slänger iväg det av ren reflex.

såklart sluta det såhär :

Image

en 4-5 cm lång spricka in till växellådan :( min storebror är svetsare så jag ringde han direkt och fråga om han kunde svetsa i aluminium så sa han att han kunde göra ett försök på sitt jobb , lika bra och iallafall försöka.

men är det någon annan som har erfarenhet av svetsning i ett vespa block ? går det att svetsa i bra ? eftersom det är jutet aluminium skulle de va rätt svårt sa han,

eventuellt om någon har en motor / motorblock till en vespa 50 till salu !
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Jag gick till ett lokalt företag som jobbar med att svetsa i aluminium. Resultatet blev väl sådär, snyggt blev det inte men det höll ihop i alla fall. Det slutade med att jag köpte en annan motor.

Det är väl bara att testa, du har ju inget att förlora.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Läste i någon mc- eller motsvarande tidning om något ämne som man fixade aluminium med när man inte kunde svetsa. Skall försöka kolla i kväll om jag bara minns. Någon som försökte med tig-svets och det lyckades inte och så prövade han med det här ämnet som insvetsades med låga. Tror det var mera om att löda än att svetsa.
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Det är inga större problem att svetsa ett block, gäller att hitta rätt tillsatsmatrial och rätt värme samt vara noggrann med att få bort smuts och oxid innan man drar på.
hampo
Nybörjare
Nybörjare

Post by hampo »

Bengan wrote:Jag gick till ett lokalt företag som jobbar med att svetsa i aluminium. Resultatet blev väl sådär, snyggt blev det inte men det höll ihop i alla fall. Det slutade med att jag köpte en annan motor.

Det är väl bara att testa, du har ju inget att förlora.

aa min storebror är svetsare och ska ta och göra ett försök på sitt arbete och hoppas på att de går , detta är längst bak på motorn så hoppas inte det syns allt för mycket bara , får väll slipa till det och jämna till de med blocket !

du har inte kvar ditt gamla block annars då som du vill sälja ? bättre med ett block som fungerar än ett som mitt som har en spricka i sig
vespaco wrote:Läste i någon mc- eller motsvarande tidning om något ämne som man fixade aluminium med när man inte kunde svetsa. Skall försöka kolla i kväll om jag bara minns. Någon som försökte med tig-svets och det lyckades inte och så prövade han med det här ämnet som insvetsades med låga. Tror det var mera om att löda än att svetsa.

skulle varit skit bra om du kom på namnet ! :) ska rengöra hela den motor halvan nu oxå så den är hyffsat ren iallafall ! :)

patrikgrann wrote:Det är inga större problem att svetsa ett block, gäller att hitta rätt tillsatsmatrial och rätt värme samt vara noggrann med att få bort smuts och oxid innan man drar på.

jo jag vet de går svetsa block , har gjort det själv lite med pinne i ett piaggio ciao block ( bakre motorfästet ) och det höll , men de va svårt och svetsa i och de blev mäst fågel bajs av det , inte snyggt alls , men som sagt det höll , denna motorn hade jag dock planer på att göra i ny skick och har väll dem mästa delarna för att göra det redan så händer detta :evil:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

det ser inte alls ut att vara ngra problem att svetsa det där, kom bara ihåg att värma hela blocket innan svetsning...
Om du inte får tätytan perfekt kan du använda flytande packning där
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Alu-Tite hette det. Det var en Porche som skulle återfå sin urspringliga glans och den hade massor med olika sorts hål i någon aluminiumdel av större omfång. Med diffusionssvetsning och Alu-Tite så fick de hålen fixade. Delen skulle målas så hur snyggt de fixade ytan vet jag inte.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Har testat det, och det funkar kanon. Dock är det -betydligt- svårare att få det att fästa än vad man kan tro när man ser demonstrationerna på motormarknader etc. Och man behöver en ordentlig värmekälla, samt att man måste förvärma större delar, t ex motorblock. Men får man det på plats så håller det att slipa, gänga och så vidare.

Mvh

Guran
vespaco wrote:Alu-Tite hette det. Det var en Porche som skulle återfå sin urspringliga glans och den hade massor med olika sorts hål i någon aluminiumdel av större omfång. Med diffusionssvetsning och Alu-Tite så fick de hålen fixade. Delen skulle målas så hur snyggt de fixade ytan vet jag inte.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

hampo wrote:du har inte kvar ditt gamla block annars då som du vill sälja ? bättre med ett block som fungerar än ett som mitt som har en spricka i sig
Nä, tyvärr är det inte till salu. Det det en 150cc motor dessutom.
hampo
Nybörjare
Nybörjare

Post by hampo »

calle wrote:Hej,

det ser inte alls ut att vara ngra problem att svetsa det där, kom bara ihåg att värma hela blocket innan svetsning...
Om du inte får tätytan perfekt kan du använda flytande packning där
tror nog de går och svetsa jag med men snyggt blir det nog inte , men kommer nog gå , sen slipa ner de och om där är något litet hål går det nog med kemisk metall oxå !:)
vespaco wrote:Alu-Tite hette det. Det var en Porche som skulle återfå sin urspringliga glans och den hade massor med olika sorts hål i någon aluminiumdel av större omfång. Med diffusionssvetsning och Alu-Tite så fick de hålen fixade. Delen skulle målas så hur snyggt de fixade ytan vet jag inte.

altså ett sorts rengörings medel ? var kan man köpa ?:) låter skit bra såfall !:)
Hedge wrote:Har testat det, och det funkar kanon. Dock är det -betydligt- svårare att få det att fästa än vad man kan tro när man ser demonstrationerna på motormarknader etc. Och man behöver en ordentlig värmekälla, samt att man måste förvärma större delar, t ex motorblock. Men får man det på plats så håller det att slipa, gänga och så vidare.

Mvh

Guran

går kanske att trycka in blocket i ugnen bara innan ?:) samt ett riktigt rent block innan så ?:)

Bengan wrote:
hampo wrote:du har inte kvar ditt gamla block annars då som du vill sälja ? bättre med ett block som fungerar än ett som mitt som har en spricka i sig
Nä, tyvärr är det inte till salu. Det det en 150cc motor dessutom.[/quote

aha okej synd att de inte va ett vespa 50 block och var tillsalu då;P
Post Reply