Vespa 50 start"teknik" och "noob"-frågor

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vespa 50 start"teknik" och "noob"-frågor

Post by joakimz »

När man startar vespan, ska man choka? isf hur mycket? Springa? kicka snabbt/långsamt? Gasa? isf hur mycket? lyse på/av?

Beskriv hur du bär dig år för att starta din V50, både när motorn är kall eller varm.

Jag undrar också.. Ska man alltid stänga av bränslekranen när man inte kör?

Och hur gör ni när ni stänger av motorn? Bromsar ni och släpper gasen så att den stannar eller är det bättre att använda dödarknappen? Med dödarknappen ska man trycka ett bestämt tryck eller sakta låta den varva ner?

Hur gör ni? Hjälp en orutinerad vespaförare!
Last edited by joakimz on Fri 24 Jul 2009, 13:25, edited 1 time in total.
V50 1973
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Vespa 50 start"teknik" och tips

Post by Hedge »

En välfungerande Vespamotor skall man normalt choka vid -kall- start.

Springa ska man inte behöva, om allt är som det ska med motorn. Lyse på/av ska heller inte påverka.

Bränslekranen skall det inte spela någon roll om den lämnas på eller av, men man brukar stänga av den av säkerhetsskäl, så att inte all bensin rinner ut på marken om t ex Vespan skulle välta. Är förgasaren i gott skick så tätar flottörnålen, så det ska inte behövas att man stänger av kranen.

Motorn stänger man lämpligtvis av med dödarknappen, det är det den är till för. Håll inne tills motorn stannat helt.

Mvh

Guran

joakimz wrote:När man startar vespan, ska man choka? isf hur mycket? Springa? kicka snabbt/långsamt? Gasa? isf hur mycket? lyse på/av?

Beskriv hur du bär dig år för att starta din V50, både när motorn är kall eller varm.

Jag undrar också.. Ska man alltid stänga av bränslekranen när man inte kör?

Och hur gör ni när ni stänger av motorn? Bromsar ni och släpper gasen så att den stannar eller är det bättre att använda dödarknappen? Med dödarknappen ska man trycka ett bestämt tryck eller sakta låta den varva ner?

Hur gör ni? Hjälp en orutinerad vespaförare!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Vespa 50 start"teknik" och tips

Post by joakimz »

Hedge wrote:En välfungerande Vespamotor skall man normalt choka vid -kall- start.
Ok tack för alla tips!

Efter hur lång tid blir motorn "kall" (utomhus på sommaren) och hur startar man bäst vespan när den är just avstäng eller stått ca 1 h?
V50 1973
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hmm, det var inte lätt att svara på! :/
Tror att det beroer på hur just Din vespa vill ha det! Dom kan vara MYCKET speciella 8) .

Min V50 behöver bara choke om den stått mer än en par timmar (på sommaren), testa att kicka utan choke om den startar så är det ju ok.

Eftersom min flotörnål har varit lite dålig så läcker det bränsle in i cylindern/vevhuset så den är nästan alltid lite sur, dvs. man får kicka med full gas och ingen choke.

Flotörnålen är bytt nu så nu startar den normalt igen.

Ingen gas, ingen choke (om mindre än 2 tim) annars full coke, ingen gas.
Startar normalt på första eller andra kicken.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Vespalun wrote:Hmm, det var inte lätt att svara på! :/
Tror att det beroer på hur just Din vespa vill ha det! Dom kan vara MYCKET speciella 8) .

Min V50 behöver bara choke om den stått mer än en par timmar (på sommaren), testa att kicka utan choke om den startar så är det ju ok.

Eftersom min flotörnål har varit lite dålig så läcker det bränsle in i cylindern/vevhuset så den är nästan alltid lite sur, dvs. man får kicka med full gas och ingen choke.

Flotörnålen är bytt nu så nu startar den normalt igen.

Ingen gas, ingen choke (om mindre än 2 tim) annars full coke, ingen gas.
Startar normalt på första eller andra kicken.
¨'

Ok tack! :D Förstår att dem är speciella men man får ändå mycket hjälp!

varför full gas när den är lite sur? Borde det inte vara tvärtom?
V50 1973
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Har man full gas när man kickar den så suger den in mycket mer luft än bränsle, det beror på att undertrycket i förgasaren är lågt eller obefintligt innan den startar och då kommer det lite bränsle.
Mycket luft och lite bränsle är precis vad Vespan vill ha när den är lite sur.

Detta hjäler dock inte om den har blivit rejält sur, då är det bara att skruva ut tändstiftet och kicka tills det mesta har sprutat ut cyllindern.
Kan vara nödvändigt att byta till ett torrt tändstift om det riktigt blött.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Vespalun wrote:Har man full gas när man kickar den så suger den in mycket mer luft än bränsle, det beror på att undertrycket i förgasaren är lågt eller obefintligt innan den startar och då kommer det lite bränsle.
Mycket luft och lite bränsle är precis vad Vespan vill ha när den är lite sur.

Detta hjäler dock inte om den har blivit rejält sur, då är det bara att skruva ut tändstiftet och kicka tills det mesta har sprutat ut cyllindern.
Kan vara nödvändigt att byta till ett torrt tändstift om det riktigt blött.
Ok tack! All information tas in och är viktig! :)

Men till ännu en fråga; Om Man efter en svårstart tar ut tändstiftet, vad är då troligast felet om det är blött respektive torrt?
V50 1973
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

blött stift - antingen fått för mycket soppa och är nu sur, eller tändningsfel
torrt stift - har inte fått någon soppa, dvs stopp i bensintillförseln någonstans

crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

crispin wrote:blött stift - antingen fått för mycket soppa och är nu sur, eller tändningsfel
torrt stift - har inte fått någon soppa, dvs stopp i bensintillförseln någonstans

crispin
Vad kan göra att den får för mycket? Läckage?

Behöver en motor med öppnad vev och trimrör mer soppa (=större munstycken) än en otrimmad?

Obs att jag inte skriver för att jag nu har några problem utan för att jag vill bli mera "allmänbildad" inom ämnet (kan man säga så :S).

Jag har även en till fråga på lager: Hur ska gnistan se ut (färg, styrka?) Och hur ofta ska man byta tändstiftet?
V50 1973
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

joakimz wrote: Vad kan göra att den får för mycket? Läckage?
läckande flottörnål i kombination med öppen soppakran.
försökt starta på choke utan att fått igång den.
igensatt luftfilter.
för stora munstycken
joakimz wrote: Behöver en motor med öppnad vev och trimrör mer soppa (=större munstycken) än en otrimmad?
ja, den kommer att behöva en störr mängd luft och soppablandning per tidsenhet och därmed ett större soppaflöde
joakimz wrote:
Obs att jag inte skriver för att jag nu har några problem utan för att jag vill bli mera "allmänbildad" inom ämnet (kan man säga så :S).
no problemo, lika bra att ta frågorna nu på en gång.
joakimz wrote: Jag har även en till fråga på lager: Hur ska gnistan se ut (färg, styrka?) Och hur ofta ska man byta tändstiftet?
ju kraftigare desto bättre, en gnista av typen du har i en modern cigarettändare är inte tillräckligt. färgen brukar väl vara blå-röd. kolla vad du har nu på din vespa.

hur ofta du ska byta är svårt att svara på... efter behov kan man väl säga. det kan vara bra att alltid ha ett i reserv tillsammans med tändstiftnyckel
jag har köp nytt tändstift 2 ggr tror jag men det var nog i onödan (jag har haft 8 scootrar de senaste 4 åren) mina senaste scootrar har haft uråldriga tändstift men fortfarande startat och gått bra.

sen finns det säkert dem som behövt byta oftare än så.

mycket finns att säga egentligen om tändstift och en guide hittar du här.
lika väl som du kan läsa av en man efter hans skor så kan du se hur en motor går genom att titta på dess tändstift. :wink:

crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

crispin wrote:
ja, den kommer att behöva en störr mängd luft och soppablandning per tidsenhet och därmed ett större soppaflöde
Finns det något att gå efter när man ska välja munstycken eller är det bara att testa sig fram? Vad skulle kunna passa till just en V50 med racevev och trimrör (et3 banan)?

Och när det gäller tändstift; till vespan ovan passar b7hs eller b6hs bäst?

Jag är för lat för att söka.. därför:

Avstånd mellan käftarna på tändstiftet?
V50 1973
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

När det gäller munstycken så är det bara att testa men för att få en idé om VAD man ska testa så kan man ju kolla in http://sfs.alexander-hepp.de/, där finns det mesta från V50 och uppåt.

B6HS borde duga.
Se till att det är c:a 0.5 mm gnistgap, kan ev minskas till 0.4 om Du har svag gnista.

Om Du är för lat för att söka så kommer Du att få vissa problem i framtiden, det mesta om en Vespa får man SÖKA efter.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Racevev och ET3-banan...men vad har du för förgasare och cylinder?

Bara "racevev" kräver ju betydligt mer förgasare och cylinderflöde (portade kanaler)...vad har du för grejor på den där moppen? Hur står din tändning?

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Nja, den är ju lite "viktkompenserad" :oops:

Racevev, en 100cc Olympus cylle samt en 16-16 förgasare.
Inget märkvärdigt. Den lilla förgasaren gör den ganska så snäll. Har dock portat blocket och polerat upp kanalerna på cylindern om det har gjort något vet jag inte men det såg bra ut i alla fall. 8)
Et3 dämparen tar bort mycket av det vassa trimljudet, den blir alltså tyst och fin.
Satte även dit en 18/67 pimärväxel samt 10" hjul.
Tändningen är c:a 17 grader.

Det finns kraft för en helt annan utväxling men jag behöver inte toppfarten, med nuvarande bestyckning så gör den c:a 70 km/t både på planväg och i rejäla uppförsbackar.
En bra crusing fart är 50-60 och det är helt ok eftersom jag framförallt kör i stan.
Har träffat Polisen några gånger men dom har inte haft några synpunkter på trimmet.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Bluesman wrote:Racevev och ET3-banan...men vad har du för förgasare och cylinder?

Bara "racevev" kräver ju betydligt mer förgasare och cylinderflöde (portade kanaler)...vad har du för grejor på den där moppen? Hur står din tändning?

/R
Sanningen är att jag vet inte hur pass mycket öppnad veven är, bara att när kilspåret var helt slut och jag behövde byta hela veven så köpte jag en "öppnad" som jag tror dem kallade racevev.

Jag har original 50 cc och 16.10 förgasare, inget annat rört..
V50 1973
Post Reply