Blygsamt trim på v50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Blygsamt trim på v50

Post by diktendo »

för dom som läst nåt om mina problem innan vet att jag felsökt mitt bränsleläckage ända från tanken till slangen, till flottörnålen och nu senast bytte jag flottör utan framgång. det läcker mycket ner på backen, men troligen in i motorn med, eftersom den är svårstartad när den stått ett tag. blåser jag torrt med tryckluft startar den sen direkt. min slutsats är att förgasaren läcker i sig. jag har bytt de packningar jag kunnat tänka mig, så nu återstår bara att köpa ny förgasare.

så till saken: jag köper isåfall SHB 16/16, för att eventuellt få lite bättre prestanda med. men vad behöver jag tänka på när jag byter? fler saker som måste bytas? som bör bytas för att få nån effekt? jag tänkte ta mitt trimmande lugnt och fint, pga begränsade pengar, så vad är viktigast att börja med?
V50/N, 1967
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Du behöver ett nytt insugningsrör det är större på en 16/16 förgasare.
Större munstycke. Som standard sitter ett 48 men Du behöver med all säkerhet ett 52 - 58 munstycke, det blir att handla på sig några stycken.

Detta kommer INTE att ge dej någon raket, möjligen så kan den bli lite starkare men det är nog marginellt.

Nytt vevparti (där sitter strypningen), samt ny primärväxel (18/67) med den ändringen så får Du en betydligt piggare maskin.

Det tråkiga är att Du måste klyva motorn.

Lycka till
Last edited by Vespalun on Tue 21 Jul 2009, 22:36, edited 1 time in total.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Dra i rätt ände först - börja med att låna en annan 16/10-förgasare till att börja med, en som är garanterat frisk. Funkar den då, så felsök din egen igen, på köksbänken. Det är säkert bara en skitsak - klägg i nån av kanalerna, t ex kan göra att den rinner över. Flottörnålens säte (där gummit tätar) måste vara rent...du kommer säkert hitta felet.

Att byta till 16/16 ger dej bara en massa huvudvärk och extra kostnader, och du vet fortfarande inte vad felet egentligen var.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

bluesman:
det kan jag göra iofs, prova en frisk först. det jag gjort sen den först började läcka är att täta fästet under tanken med plastic padding, nypt åt slangen med klämmor, bytt nål och nu flottör, och även bytt packningen mot luftfiltret, och till flottörhuset. utöver det har jag blåst rent med tryckluft, bytt munstycken osv osv. jag har alltså haft två problem, dels att den är svårstartad kall, och dels att den läcker (som jag anar nu beror på samma fel).

jag har gjort allt jag trott kunnat vara felet. det enda som återstår som jag kan tänka mig är att jag nån gång dragit ett munstycke för hårt, så "röret" det sitter i blivit lite ut-tänjt. jag tror iofs fortfarande röret är tätt, det är ju bara att dra åt munstycket lite extra. däremot vill inte flottör-locken på helt smidigt. det ser tätt ut, men det kan vara vajsing där. men hur det skulle göra att det flödar in i motorn vet jag inte...

vespalun:
ok med det ena följer det andra då. det jag är ute efter med truimningen är inte farten i första hand, utan lite extra styrka. den klarar nätt o jämnt uppförsbackar på 1an, och jag behöver lite medlut för att få en chans att peta in 3an.

hur långt kommer jag med bara vevparti? eller bara förgasare med nytt insug?
V50/N, 1967
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hmmm, håller med BLUESMAN det måste finnas en förklaring varför den läker! Ingen förgasare läker utan anledning :?

OK, egentligen vill Du skylla på förgasaren för att få trimma lite, är det inte så :wink:

En ny, mer öppen vev, ger dej betydligt mer kraft.
Inte högre toppfart (nja lite i alla fall) men bra ork i backarna.
Byter Du inte ljuddämpare så kommer den att vara lika tyst och fin som en standard V50.

Med "bara" förgasare så händer tyvärr inte mycket, den blir inte speciellt mycket starkare/snabbare.
Ta och sök lite på forumet angåender trim och V50 så kommer Du att finna en del svar i alla fall. Kolla också på EM scooters hemsida, under mektips/färgkoder (motorrenovering ....) så får Du mer tips.

Lycka till med allt, fråga gärna om Du blir osäker.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply