Får inte isär blockhalvorna..

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
grebdnul
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 30 Mar 2007, 12:18
Location: Sweden

Får inte isär blockhalvorna..

Post by grebdnul »

Äntligen har jag börjat på renoveringen av min V5 som dragit tjyvluft i ett par år nu.. Allt har gått enligt planerna men nu är jag fast..
Jag kan inte få isär motorblockhalvorna.. Har slagit med gummihammare så hårt jag vågar och bänt lite lätt med skruvmejsel på ett par ställe.. men det funkar inte. Jag kan få isär så att jag ser en liten glipa på några ställen men det känns som att något håller ihopa blockhalvorna.
Primärdrevet är inte avtagit på kopplingssidan.. ska testa det imorgon.
Vad har ni som lyckats för tips och tekniker?

//Philip
stockholm.
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
grebdnul
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 30 Mar 2007, 12:18
Location: Sweden

Post by grebdnul »

Jaha.. det finns ett vektyg oxå.. Men det ska ju gå utan att köpa en julgransfot för 800 spänn.. men tack för tipset.

Fan vad din avatar är läskig!
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Köp en bromstrummeavdragare på biltema för 300kr och pressa isär motorn, banka på veven är ajaj. Veven inte sitter nog inte lika tight på primärsidan, men du har tagit av svänghjulet antar jag?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

det brukar inte vara så svårt att få isär blockhalvorna, har du skruvat loss lilla drevet på kopplingssidan?

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
grebdnul
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 30 Mar 2007, 12:18
Location: Sweden

Post by grebdnul »

Japp. Nu har jag fått isär och ihop blocken igen.
Det var det lilla kugget på veven som skulle av så släppte det.. Innan jag kom på det lyckades jag bryta av en liten bit av godset, men som tur var var det inte någon fara..
Jag hade stora planer och hade köpt lager o allt o tänkte byta rubbet, men bestämde mig för att skita i det. Så nu blev det bara nya packboxar och kickgummin och packningar o så. Hoppas att det kommer funka.
Trodde absolut att min vev skulle vara bytt till en mer öppen eftersom vespan gör nästan 45 men det var en svensk strypt... Jaja. den får sitta.
Imorgon ska rovan in i ramen så får vi se!
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
grebdnul
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 30 Mar 2007, 12:18
Location: Sweden

Post by grebdnul »

Den funkar!
Gick lite risigt till att börja med och bluddrade till vid full gas ibland och var allmänt slö. Så drog jag ut luftskruven till 3.5 varv o då gick den fint. Innan renoveringen var den nästan helt indragen så det tyder ju på att den tog tjyvluft från någon annan stans, vilket den inte gör nu.
Ett jävla jobb är det att klyva en gammal skitig motor, men det är kul när det funkar såhär efteråt.
Tack för hjälpen!

Är det någon som har en gammal kick till v50 liggandes så köper jag gärna.
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

grattis!
kanske dags att ändra din signatur nu?

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
grebdnul
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 30 Mar 2007, 12:18
Location: Sweden

Post by grebdnul »

Tack!
Signaturen är numera ändrad oxå..
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
Post Reply