Malossi eller Polini till Primaveran?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
klubbo
Entusiast
Entusiast

Malossi eller Polini till Primaveran?

Post by klubbo »

Nu har min 1980:a Primavera nypt så till den grad att ny kolv/cylinder behövs...

Någon med åsikter om vad som lämpar sig bäst av Polini 133-kit och Malossi 136-kit till Primaveran? Jag har ett sito plus på redan nu när det varit original cylinder/kolv på, men Primmyn är INTE tänkt att rejsa med - hållbarhet är alltså högre prioritet än effekt (även om l i t e extra knuff ju alltid trevligt!).

Har spanat in ovanstående kit på de tyska firmorna, och det är ju ingen större skillnad på pris. Så, vad säger expertisen - finns det tydliga skillnader mellan kiten, och vilka är de i så fall?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Malossi eller Polini till Primaveran?

Post by Hedge »

Jag hade köpt Malossi. Har iofs inte någon erfarenhet av just det kitet, men av 166 och 210, och Malossi överstiger Polinis med hästlängder anser jag. Min Polini 177 höll endast i två säsonger innan kolvringarna gick av och förstörde kolven, Malossin är inne på sin femte nu, still going strong. Polarens Polini 207 sprängde kolven lite snyggt, och är dessutom en ryktbar 'nypare' vid långfärder.

/G

klubbo wrote:Nu har min 1980:a Primavera nypt så till den grad att ny kolv/cylinder behövs...

Någon med åsikter om vad som lämpar sig bäst av Polini 133-kit och Malossi 136-kit till Primaveran? Jag har ett sito plus på redan nu när det varit original cylinder/kolv på, men Primmyn är INTE tänkt att rejsa med - hållbarhet är alltså högre prioritet än effekt (även om l i t e extra knuff ju alltid trevligt!).

Har spanat in ovanstående kit på de tyska firmorna, och det är ju ingen större skillnad på pris. Så, vad säger expertisen - finns det tydliga skillnader mellan kiten, och vilka är de i så fall?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

OK, tack för den infon!

Jag har också ett Malossi 210-kit på storvespan, och det rullar på bra utan mankemang (ta i trä...). Har dock ingen som helst egen erfarenhet av Polini - oavsett storlek. Vet bara att polarens Polini 177-kit nypt några gånger, men inte värre än att det funkat efteråt.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Polinis kolvringar verkar vara gjorda av gjutjärn nästan, när jag skulle montera de på ett 177 kit så gick den ena av som kex. Kunde knäcka den i småbitar med bara fingrarna känns lite obehagligt att ha de inne i motorn..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Värt att tänka på, oavsett vad du väljer, är att trimcylindrar gillar lite högre varvtal. Speciellt Malossi.

Primaveror har väldigt tunga originalsvänghjul så du bör överväga ett lättare svänghjul för att undvika att vevaxeln överbelastas.
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

klubbo wrote:OK, tack för den infon!

Vet bara att polarens Polini 177-kit nypt några gånger, men inte värre än att det funkat efteråt.
Han kan ju nypa vad som helst han iofs :lol:
Dock, med sitot, standardgasare och standardvev lutar jag nog mer åt Polini. Eller varför inte DR? En bra tråd om Polini finns på tyska scooterforumet: http://www.germanscooterforum.de/Vespa_ ... polini+130
(finns bra trådar om Malossi etc också...)

/Fredrik
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Tack för tipset Fredrik! Att achtung är tyska för tuning är dessvärre så långt mina kunskaper i det tyska språket sträcker sig...

Schlôr en signal till Herrhagen inom kort!
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

jag kör malossi 136 på min och är än så länge supernöjd :)

tror malossin är ganska mkt mer effektstarkare (om jag minns rätt)
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Fredrick wrote:jag kör malossi 136 på min och är än så länge supernöjd :)

tror malossin är ganska mkt mer effektstarkare (om jag minns rätt)
Aha, intressant!

Vad mer är omgjort jfrt. med original?
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
10tum
Nybörjare
Nybörjare

Post by 10tum »

Kör med polini inga problem än så länge, och e inte direkt rädd för att varva tror att dom e ganska lika.Så gå på magkänslan :D
minuscola vespa
Parmakit med Hammerzombie
Post Reply