Måla om ljuddämparen? (Smallframe)
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
Måla om ljuddämparen? (Smallframe)
Efter två skånska saltvintrar ser LeoVinci-bananen ut som om den var tillverkad i vittrande kexchoklad! Jag fick nog av de eländiga rostflagorna och gick loss med den elakare av Biltemas roterande stålborstar på vinkelslipen, med mycket gott resultat.
Men vad i hela Pajala skall man måla ljuddämparen med?
Finns det temperaturbeständig rostskyddsfärg, eller hur skall man göra för att få ett någorlunda bra resultat som håller ett längre tag?
Men vad i hela Pajala skall man måla ljuddämparen med?
Finns det temperaturbeständig rostskyddsfärg, eller hur skall man göra för att få ett någorlunda bra resultat som håller ett längre tag?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Hej,
Jag har provat diverse färger, alla med stora löften på burken, ingen har hållit.
Något jag tror på, är först blästring, sedan aluminiumsprutning.(smält aluminium som sprutas på ytan)
Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har testat olika värmesprayer också, ingen fungerar som sagt 100% men tyckte nog att PlasticPadding svart värmefärg klarade sig lite bättre än de andra.
Federico
<br />Hej,
Jag har provat diverse färger, alla med stora löften på burken, ingen har hållit.
Något jag tror på, är först blästring, sedan aluminiumsprutning.(smält aluminium som sprutas på ytan)
Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har testat olika värmesprayer också, ingen fungerar som sagt 100% men tyckte nog att PlasticPadding svart värmefärg klarade sig lite bättre än de andra.
Federico
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
Man kanske skulle testa och förtenna eländet- in med den i vitglödgad vedpanna, slå i ett halvkilo Ammoniumklorid och några gamla tennpokaler från loppis och ett, tu tre har man en fattigmanskromad ljuddämpare!
Skämt åsido. Jag börjar förstå vitsen med rostfritt blås.
Metallbeläggning; aluminiumsprutning, elektrolytpålagd surkoppar eller vad det nu må vara kostar ju en slant. Men det är säkert det enda beständiga på längre sikt.
Får testa zinkspray, eller några andra "magiska mirakelsprayer" tills vidare. Bara lappmöglet försvinner och det blir torrt igen, så är det ingen större fara på taket.
Skämt åsido. Jag börjar förstå vitsen med rostfritt blås.
Metallbeläggning; aluminiumsprutning, elektrolytpålagd surkoppar eller vad det nu må vara kostar ju en slant. Men det är säkert det enda beständiga på längre sikt.
Får testa zinkspray, eller några andra "magiska mirakelsprayer" tills vidare. Bara lappmöglet försvinner och det blir torrt igen, så är det ingen större fara på taket.
Hej!
Jag har målat mina avgassystem med spis färg!
Den är rostskyddande,mattsvart och stryks på med pensel( kan säkert sprutas också).
Fabrikatet är Silpox och köptes i en Färgton(Färgtema) butik.
Verkar funka väldigt bra,vitnar inta, rostar inta ,verkar inte påverkas av olja heller.
Magnus V50-74,touring 150-58,Karmann ghia-60
Jag har målat mina avgassystem med spis färg!
Den är rostskyddande,mattsvart och stryks på med pensel( kan säkert sprutas också).
Fabrikatet är Silpox och köptes i en Färgton(Färgtema) butik.
Verkar funka väldigt bra,vitnar inta, rostar inta ,verkar inte påverkas av olja heller.
Magnus V50-74,touring 150-58,Karmann ghia-60
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kghia</i>
<br />Jag har målat mina avgassystem med spis färg!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Spissvärta är en klassiker! Används även att måla panngavel och sotskåp på ånglok.
/Jörgen - f.d. ångloksmekaniker
<br />Jag har målat mina avgassystem med spis färg!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Spissvärta är en klassiker! Används även att måla panngavel och sotskåp på ånglok.
/Jörgen - f.d. ångloksmekaniker
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
jag har sån nypa snacka om.. jag antar att <font color="red">jag ska borsta bort ev rost och dyl först </font id="red"><b>JA</b>(bara så ni vet, jag är dum i huvet). den härdar först vid 250' , hur ska man få den så varm? köra i ugnen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Måla allt utom där du måste ta för att montera, där målar du efter montage. Direkt efter montage, kor tills den är varm.
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">
<br />
jag har sån nypa snacka om.. jag antar att <font color="red">jag ska borsta bort ev rost och dyl först </font id="red"><b>JA</b>(bara så ni vet, jag är dum i huvet). den härdar först vid 250' , hur ska man få den så varm? köra i ugnen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Måla allt utom där du måste ta för att montera, där målar du efter montage. Direkt efter montage, kor tills den är varm.
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
Så blåset kommer upp i såna temperaturer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Röret blir nog avsevärt varmare, därför bör du köra några minuter och kolla om lacken härdat på de första 4 dm av rörkröken.
När den gjort det, låt den stå nån dag innan du kör hela systemet varmt.
Risken är annars att du bränner bort färgen om du överhettar den under härdningstiden.
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">
<br />
Så blåset kommer upp i såna temperaturer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Röret blir nog avsevärt varmare, därför bör du köra några minuter och kolla om lacken härdat på de första 4 dm av rörkröken.
När den gjort det, låt den stå nån dag innan du kör hela systemet varmt.
Risken är annars att du bränner bort färgen om du överhettar den under härdningstiden.
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">

Problemet med avgasrör är att de blir för varma och bränner bort färgen eller blåoxiderar kromen. Custom Chrome säljer DYNO-KOTE, en produkt avsedd att behandla nya kromade avgasrörs insida och ger ett värmeisolerande skikt. Dyr grej, $39.99 i 2002 katalog, men kan vara något för den som är extra noga.
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nypa</i>
<br />Det finns värmebeständig färg på sprejburk som tål upp till 700 grader celcius tex. mattsvart.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Körde alltid det på mina crosscyklar med gott resultat. Men, spelar detta verligen så stor roll? På min syns ju knappt blåset..
<br />Det finns värmebeständig färg på sprejburk som tål upp till 700 grader celcius tex. mattsvart.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Körde alltid det på mina crosscyklar med gott resultat. Men, spelar detta verligen så stor roll? På min syns ju knappt blåset..
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
Så blåset kommer upp i såna temperaturer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Röret blir nog avsevärt varmare, därför bör du köra några minuter och kolla om lacken härdat på de första 4 dm av rörkröken.
När den gjort det, låt den stå nån dag innan du kör hela systemet varmt.
Risken är annars att du bränner bort färgen om du överhettar den under härdningstiden.
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej,
Jag brukar härda med varmluftspistol innan jag monterar. Vill man vara riktigt seriös kan man ju köra i omgångar dvs måla å härda å måla igen och härda igen osv... Hur som helst, lycka till!
/Fredrik
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
Så blåset kommer upp i såna temperaturer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Röret blir nog avsevärt varmare, därför bör du köra några minuter och kolla om lacken härdat på de första 4 dm av rörkröken.
När den gjort det, låt den stå nån dag innan du kör hela systemet varmt.
Risken är annars att du bränner bort färgen om du överhettar den under härdningstiden.
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej,
Jag brukar härda med varmluftspistol innan jag monterar. Vill man vara riktigt seriös kan man ju köra i omgångar dvs måla å härda å måla igen och härda igen osv... Hur som helst, lycka till!
/Fredrik