Måla om ljuddämparen? (Smallframe)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Måla om ljuddämparen? (Smallframe)

Post by Chainsaw Kid »

Efter två skånska saltvintrar ser LeoVinci-bananen ut som om den var tillverkad i vittrande kexchoklad! Jag fick nog av de eländiga rostflagorna och gick loss med den elakare av Biltemas roterande stålborstar på vinkelslipen, med mycket gott resultat.

Men vad i hela Pajala skall man måla ljuddämparen med?

Finns det temperaturbeständig rostskyddsfärg, eller hur skall man göra för att få ett någorlunda bra resultat som håller ett längre tag?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej,
Jag har provat diverse färger, alla med stora löften på burken, ingen har hållit.
Något jag tror på, är först blästring, sedan aluminiumsprutning.(smält aluminium som sprutas på ytan)
Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Hej,
Jag har provat diverse färger, alla med stora löften på burken, ingen har hållit.
Något jag tror på, är först blästring, sedan aluminiumsprutning.(smält aluminium som sprutas på ytan)
Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har testat olika värmesprayer också, ingen fungerar som sagt 100% men tyckte nog att PlasticPadding svart värmefärg klarade sig lite bättre än de andra.

Federico
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Man kanske skulle testa och förtenna eländet- in med den i vitglödgad vedpanna, slå i ett halvkilo Ammoniumklorid och några gamla tennpokaler från loppis och ett, tu tre har man en fattigmanskromad ljuddämpare!

Skämt åsido. Jag börjar förstå vitsen med rostfritt blås.

Metallbeläggning; aluminiumsprutning, elektrolytpålagd surkoppar eller vad det nu må vara kostar ju en slant. Men det är säkert det enda beständiga på längre sikt.

Får testa zinkspray, eller några andra "magiska mirakelsprayer" tills vidare. Bara lappmöglet försvinner och det blir torrt igen, så är det ingen större fara på taket.
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nypa »

Det finns värmebeständig färg på sprejburk som tål upp till 700 grader celcius tex. mattsvart.

Som den gamla reklamklychan låter:
Finns i din lokala välsorterade färgbutik.

----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
kghia
Nybörjare
Nybörjare

Post by kghia »

Hej!
Jag har målat mina avgassystem med spis färg!
Den är rostskyddande,mattsvart och stryks på med pensel( kan säkert sprutas också).
Fabrikatet är Silpox och köptes i en Färgton(Färgtema) butik.
Verkar funka väldigt bra,vitnar inta, rostar inta ,verkar inte påverkas av olja heller.

Magnus V50-74,touring 150-58,Karmann ghia-60
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kghia</i>
<br />Jag har målat mina avgassystem med spis färg!

Spissvärta är en klassiker! Används även att måla panngavel och sotskåp på ånglok.

/Jörgen - f.d. ångloksmekaniker
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

jag har sån nypa snacka om.. jag antar att jag ska borsta bort ev rost och dyl först (bara så ni vet, jag är dum i huvet). den härdar först vid 250' , hur ska man få den så varm? köra i ugnen?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
jag har sån nypa snacka om.. jag antar att <font color="red">jag ska borsta bort ev rost och dyl först </font id="red"><b>JA</b>(bara så ni vet, jag är dum i huvet). den härdar först vid 250' , hur ska man få den så varm? köra i ugnen?
Måla allt utom där du måste ta för att montera, där målar du efter montage. Direkt efter montage, kor tills den är varm.
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal"> :)
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

Så blåset kommer upp i såna temperaturer? Det var det jag var lite osäker på... (dvs då måste jag få skiten att funka innan jag målar dämparn hehe)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Lägg inte in ett använt avgasrör i en 250 gr ugn, sannoligt går det inte att bo där längre:cry:

erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

det var därför jag frågade. tänk vad min mor ska vara glad för ssk's forum!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
Så blåset kommer upp i såna temperaturer?

Röret blir nog avsevärt varmare, därför bör du köra några minuter och kolla om lacken härdat på de första 4 dm av rörkröken.
När den gjort det, låt den stå nån dag innan du kör hela systemet varmt.
Risken är annars att du bränner bort färgen om du överhettar den under härdningstiden.

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Problemet med avgasrör är att de blir för varma och bränner bort färgen eller blåoxiderar kromen. Custom Chrome säljer DYNO-KOTE, en produkt avsedd att behandla nya kromade avgasrörs insida och ger ett värmeisolerande skikt. Dyr grej, $39.99 i 2002 katalog, men kan vara något för den som är extra noga.

Forellen
Nybörjare
Nybörjare

Post by Forellen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nypa</i>
<br />Det finns värmebeständig färg på sprejburk som tål upp till 700 grader celcius tex. mattsvart.

Körde alltid det på mina crosscyklar med gott resultat. Men, spelar detta verligen så stor roll? På min syns ju knappt blåset..
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
Så blåset kommer upp i såna temperaturer?

Röret blir nog avsevärt varmare, därför bör du köra några minuter och kolla om lacken härdat på de första 4 dm av rörkröken.
När den gjort det, låt den stå nån dag innan du kör hela systemet varmt.
Risken är annars att du bränner bort färgen om du överhettar den under härdningstiden.

Hej,
Jag brukar härda med varmluftspistol innan jag monterar. Vill man vara riktigt seriös kan man ju köra i omgångar dvs måla å härda å måla igen och härda igen osv... Hur som helst, lycka till!

/Fredrik
Post Reply