Tänkte på detta sätt göra en liten guide för oss som är nya, dels för att samla all info på en och samma plats, dels för att ni ska slippa svara på samma frågor hela tiden.
Jag kör copy/paste friskt från era inlägg, om någon känner att jag tagis något ur sitt sammanhang säg till så ändrar jag det. Fyll gärna på om något är fel eller om ni vill komplettera med er modell.

PX125
PX125 är portad och växlad för att varva ganska högt. Är man inte obekväm med det, så är det inga problem att åka -själv- på motorväg i 90, men då är det nästan toppfarten på hojen. Bra cruisinghastighet för PX125 tycker jag är 80-85.
PX125 är en mycket bra stadsscooter, den är lågt växlad så den är riktigt kvick och lättkörd i stan. För längre turer på större vägar kör man hellre PX200.
Att kolla vid inköp
Den ska starta glatt och villigt, och göra en bit över 90 i toppfart. Om tvåan och treans växel gillar att hoppa ur, så är det växelkorset som behöver bytas, inte svårt men kräver att motorn delas. I övrigt inte så mycket, allmänskicket är en god indikator på hur den mår tycker jag. Hjullager/styrlager är bra att kolla så att de inte glappar.
Priset på en 80 talare ligger någonstans på 10.000-15.000 beroende på skick.

PX200e
En titt på Blocket visar att kostnaden brukar ligga på 15000-20000, oberoende av om det är -80 eller -90 talare. Perfekt första-Vespa
10" hjul, manuell växellåda och 2-takt.
Extremt tillförlitliga. Dock krävs det nog att du lär dig att meka själv om du inte bor i Göteborg eller Stockholm, eftersom det är ont om Vespa-kunnigt folk på MC-verkstäderna. PX200 toppar runt 100 och orkar bra mycket mer last än 125-an.
En PX som inte är amatörmekad är mycket tillförlitlig. Man kan för övrigt räkna med att servicekostnaden för en PX är lägre än för automatmodellerna. Det är fler slitdelar som ska bytas vid service på automaterna. Och reservdelspriserna är lite lägre för PX. Å andra sidan slipper du köpa tvåtaktsolja till automaterna.

P200e
Största skillnaden på P / PX är att PX har separatsmörjning (oljetank), på P blandar man oljan i bensinen. Prismässigt ingen skillnad mot PX200, tillverkades 1978-1983

ET4
Den första Vespan med den "nya looken" och automatväxlar. Ligger på 15000-20000 på Blocket.

GT200
GT200 introducerades 2003 och ersatte PX200 som slutade säljas i Europa 2002 pga nya avgasreningskrav

GTS250
GTS 250ie kom 2005

GTV250
Jubileumsmodellen GTV 250 kom 2007 för att fira vespas 60-årsjubileum.

GTS 300
GTS 300 Super kom så sent som 2008
Innan någon skriver ilskna inlägg om riktigheten i det som skrivits här så kom ihåg att jag är helt ny på detta och äger själv inte en Vespa än. Allt som står här har jag läst mig till i detta forum.
Det hade varit kanon om någon ville komplettera med vad man bör kolla på vid köp av en begagnad Vespa. Gärna en presentation av just DIN Vespa.