En liten guide för oss nybörjare

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
skrevspark
Entusiast
Entusiast
Posts: 159
Joined: Fri 22 May 2009, 17:15

En liten guide för oss nybörjare

Post by skrevspark »

Jag har efter ett antal timmar här på forumet konstaterat att 1) Här finns en fantastisk kunskapsbank, 2) Här finns många intresserade nybörjare som ställer samma typ av frågor till er, gång på gång.

Tänkte på detta sätt göra en liten guide för oss som är nya, dels för att samla all info på en och samma plats, dels för att ni ska slippa svara på samma frågor hela tiden.

Jag kör copy/paste friskt från era inlägg, om någon känner att jag tagis något ur sitt sammanhang säg till så ändrar jag det. Fyll gärna på om något är fel eller om ni vill komplettera med er modell.

Image
PX125
PX125 är portad och växlad för att varva ganska högt. Är man inte obekväm med det, så är det inga problem att åka -själv- på motorväg i 90, men då är det nästan toppfarten på hojen. Bra cruisinghastighet för PX125 tycker jag är 80-85.

PX125 är en mycket bra stadsscooter, den är lågt växlad så den är riktigt kvick och lättkörd i stan. För längre turer på större vägar kör man hellre PX200.

Att kolla vid inköp
Den ska starta glatt och villigt, och göra en bit över 90 i toppfart. Om tvåan och treans växel gillar att hoppa ur, så är det växelkorset som behöver bytas, inte svårt men kräver att motorn delas. I övrigt inte så mycket, allmänskicket är en god indikator på hur den mår tycker jag. Hjullager/styrlager är bra att kolla så att de inte glappar.

Priset på en 80 talare ligger någonstans på 10.000-15.000 beroende på skick.


Image
PX200e
En titt på Blocket visar att kostnaden brukar ligga på 15000-20000, oberoende av om det är -80 eller -90 talare. Perfekt första-Vespa

10" hjul, manuell växellåda och 2-takt.
Extremt tillförlitliga. Dock krävs det nog att du lär dig att meka själv om du inte bor i Göteborg eller Stockholm, eftersom det är ont om Vespa-kunnigt folk på MC-verkstäderna. PX200 toppar runt 100 och orkar bra mycket mer last än 125-an.

En PX som inte är amatörmekad är mycket tillförlitlig. Man kan för övrigt räkna med att servicekostnaden för en PX är lägre än för automatmodellerna. Det är fler slitdelar som ska bytas vid service på automaterna. Och reservdelspriserna är lite lägre för PX. Å andra sidan slipper du köpa tvåtaktsolja till automaterna.


Image
P200e
Största skillnaden på P / PX är att PX har separatsmörjning (oljetank), på P blandar man oljan i bensinen. Prismässigt ingen skillnad mot PX200, tillverkades 1978-1983


Image
ET4
Den första Vespan med den "nya looken" och automatväxlar. Ligger på 15000-20000 på Blocket.


Image
GT200
GT200 introducerades 2003 och ersatte PX200 som slutade säljas i Europa 2002 pga nya avgasreningskrav


Image
GTS250
GTS 250ie kom 2005


Image
GTV250
Jubileumsmodellen GTV 250 kom 2007 för att fira vespas 60-årsjubileum.


Image
GTS 300
GTS 300 Super kom så sent som 2008



Innan någon skriver ilskna inlägg om riktigheten i det som skrivits här så kom ihåg att jag är helt ny på detta och äger själv inte en Vespa än. Allt som står här har jag läst mig till i detta forum.

Det hade varit kanon om någon ville komplettera med vad man bör kolla på vid köp av en begagnad Vespa. Gärna en presentation av just DIN Vespa.
Ingela
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 36
Joined: Wed 01 Jul 2009, 12:00
Location: Småland

Post by Ingela »

Tack för bra info.

Jag har precis köpt en PK 80 S. Någon som vet skillnaden (på rak arm) mot de andra beteckningarna? Kickstart och manuell. 1984.

/IS
Tant Sprit


Vespa PK80S 1984 (Marängen) med elfel blinkers och annat mög (trasigheten ändrar sig)
Vespa Touring VGL1T 1958 (Blåsuggan) med för ögonblicket helt okända krämpor
Aprilia Moto 6.5 1995 (Patrick)
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Jag har hört att det finns fler scootermärken än Vespa :wink:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Ingela wrote:Tack för bra info.

Jag har precis köpt en PK 80 S. Någon som vet skillnaden (på rak arm) mot de andra beteckningarna? Kickstart och manuell. 1984.

/IS
I mitten av 60-talet kom de sk smallframe-Vesporna. I Sverige såldes av denna serie Vespa 50 som moped och Vespa 50S och Popolino/Primavera 125 som mc. Utomlands fanns den även som 90 och 100 cc, samt som mikroracermodellen Vespa 90SS (vill ha!).

I mitten av 80-talet ersattes de ursprungliga smallframarna av PK-serien, med kantigare design liknande PX-serien. I Sverige såldes av denna serie de "lätta" motorcyklarna PK80S och PK125SA, båda i relativt små antal. Utomlands fanns även andra och senare versioner som dock aldrig importerades reguljärt till Sverige.

PK125SA (Super Automatica) var speciell därför att den var den första Vespan med automatisk transmission, det som nu är regel. Den hade en helt egen motor, tillverkades i litet antal och är nu mycket svår att få tag på delar till. PK80S däremot hade en vanlig manuellt fyrväxlad smallframemotor.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ingela
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 36
Joined: Wed 01 Jul 2009, 12:00
Location: Småland

Post by Ingela »

Tack för det Jens. Men PK och PX verkar ha funnits samtidigt på marknaden. Är det skillnad på dem och i så fall vad? Eller är det vanligt italiensk logik, typ ingen? K som i Kantig och X som i eXtra?
Tant Sprit


Vespa PK80S 1984 (Marängen) med elfel blinkers och annat mög (trasigheten ändrar sig)
Vespa Touring VGL1T 1958 (Blåsuggan) med för ögonblicket helt okända krämpor
Aprilia Moto 6.5 1995 (Patrick)
Ingela
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 36
Joined: Wed 01 Jul 2009, 12:00
Location: Småland

Post by Ingela »

marre wrote:Jag har hört att det finns fler scootermärken än Vespa :wink:
Nähä? Är det sant?
Valde mellan 5 papp vespa eller 25 papp italjet. Börjar med vespan. ;-)
Tant Sprit


Vespa PK80S 1984 (Marängen) med elfel blinkers och annat mög (trasigheten ändrar sig)
Vespa Touring VGL1T 1958 (Blåsuggan) med för ögonblicket helt okända krämpor
Aprilia Moto 6.5 1995 (Patrick)
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Ingela wrote:
marre wrote:Jag har hört att det finns fler scootermärken än Vespa :wink:
Nähä? Är det sant?
Valde mellan 5 papp vespa eller 25 papp italjet. Börjar med vespan. ;-)
Jag menade att ska guiden enbart täcka Vespor eller ska den inrikta sig på scootrar i allmänhet? Klubben tycks ju trots allt heta Scooterklubben..

Vad jag har för scootrar är väl inte särskilt relevant eller ville du bara hacka lite, du kanske kan förtydliga lite?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

marre wrote: Jag menade att ska guiden enbart täcka Vespor eller ska den inrikta sig på scootrar i allmänhet? Klubben tycks ju trots allt heta Scooterklubben..


det är väl fritt för dig att skriva om de märkena då... :-?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Ingela wrote:Tack för det Jens. Men PK och PX verkar ha funnits samtidigt på marknaden. Är det skillnad på dem och i så fall vad? Eller är det vanligt italiensk logik, typ ingen? K som i Kantig och X som i eXtra?
K står för "klein" X är XL förkortat. :lol:
På 80-talet fanns ett förslag att lätta MC skulle ha max 80 cc, jag tror att PK80 var en anpassning till detta.
Ingela
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 36
Joined: Wed 01 Jul 2009, 12:00
Location: Småland

Post by Ingela »

K står för "klein" X är XL förkortat. :lol:
På 80-talet fanns ett förslag att lätta MC skulle ha max 80 cc, jag tror att PK80 var en anpassning till detta.

Make sense.
Tack!
Tant Sprit


Vespa PK80S 1984 (Marängen) med elfel blinkers och annat mög (trasigheten ändrar sig)
Vespa Touring VGL1T 1958 (Blåsuggan) med för ögonblicket helt okända krämpor
Aprilia Moto 6.5 1995 (Patrick)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Ingela wrote:Tack för det Jens. Men PK och PX verkar ha funnits samtidigt på marknaden. Är det skillnad på dem och i så fall vad?
Ja, stor skillnad! PK-serien var den "lilla" serien Vespor, lättare och mindre ram, med motorer från 50 till 125 cc. Alltså, mopeder och "lätta" 16-årsmc. Som din egen alltså!

PX-serien är de större Vesporna, med motorer från 80 till 200 cc. PX80 såldes bl a i Tyskland, där det under en period var så att gränsen för vad 16-åringar fick köra gick vid 80 cc. Är större, bredare och (oftast) snabbare. Så här ser min egen PX200 ut

Image

Och nej, jag har inte några bra förklaringar till vad förkortningarna kan betyda. Piaggios namnsättning har ibland varit rätt kreativ, bl a var ju Sprint en tämligen sävlig standardmaskin :wink:
/jens
Last edited by jencla on Sun 19 Jul 2009, 20:02, edited 1 time in total.
scooterdaddy - gammal är äldst
Ingela
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 36
Joined: Wed 01 Jul 2009, 12:00
Location: Småland

Post by Ingela »

marre wrote: Jag menade att ska guiden enbart täcka Vespor eller ska den inrikta sig på scootrar i allmänhet? Klubben tycks ju trots allt heta Scooterklubben..

Vad jag har för scootrar är väl inte särskilt relevant eller ville du bara hacka lite, du kanske kan förtydliga lite?
All info är bra info! Och för mig gäller vespa just nu. Men det betyder inte att jag inte läser om annat. Man lär sig alltid masor, eller hur?
Tant Sprit


Vespa PK80S 1984 (Marängen) med elfel blinkers och annat mög (trasigheten ändrar sig)
Vespa Touring VGL1T 1958 (Blåsuggan) med för ögonblicket helt okända krämpor
Aprilia Moto 6.5 1995 (Patrick)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

fritte wrote:[K står för "klein" X är XL förkortat. :lol:
Ovanstående var en dålig gissning jag vet inte mer än Jens vad K o X står för. :|
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

fritte wrote: Ovanstående var en dålig gissning jag vet inte mer än Jens vad K o X står för. :|
Varken K eller X används normalt i italienskan, så min gissning är att de har valt de bokstäverna just för att de är "exotiska" eller för att de inte betyder något speciellt.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Bergfors wrote:
fritte wrote: Ovanstående var en dålig gissning jag vet inte mer än Jens vad K o X står för. :|
Varken K eller X används normalt i italienskan, så min gissning är att de har valt de bokstäverna just för att de är "exotiska" eller för att de inte betyder något speciellt.
Helt korrekt.

Dock, x används för att skriva på "slang", och även K.

X = per = för/åt.
K = che = vad.

Typ.

Dock tror jag inte det förklarar speciellt mycket vad nämner namngivningen...

Sedan fanns det ju Lambretta SX oxå...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!
PK namnet är ordlek för att pusha på att alla de nya PK modellerna har elektronik tändning.
Uttala "P K" bå italienska och ni får "ersättaren" till brytare

(står i inledningen till instruktionsboken till min första Vespa :)

/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

calle wrote:Hej!
PK namnet är ordlek för att pusha på att alla de nya PK modellerna har elektronik tändning.
Uttala "P K" bå italienska och ni får "ersättaren" till brytare

(står i inledningen till instruktionsboken till min första Vespa :)

/C
:lol:
skrevspark
Entusiast
Entusiast
Posts: 159
Joined: Fri 22 May 2009, 17:15

Post by skrevspark »

marre wrote:Jag har hört att det finns fler scootermärken än Vespa :wink:
Jag har valt att endast skriva om Vespa här eftersom det är där mitt intresse ligger. Jag har varken tid/lust/intresse av att fördjupa mig i de 100 tals scootermodeller som finns på marknaden. Men om du känner att du vill bidra med något så varsågod, lägg upp en bild + info på din scooter.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

marre wrote:Jag har hört att det finns fler scootermärken än Vespa :wink:
Visst fins det, den kunskap Du tycker att du saknar finns i mängder av böcker, hav förtröstan!
Image
Post Reply