Vattensamling vid fötterna!
Vattensamling vid fötterna!
Är sjukt nöjd med min GTS 300 men en sak oroar mej rejält!om det har regnat när den står parkerad vid jobbet så blir det en vattensamling vid fötterna,vattnet stannar kvar mellan gummilisterna,visserligen så åker det mesta ut när man börjar att köra igen men jag tycker ändå att konstruktionen är kass.Bör jag va orolig för framtida rost?
-
- Mästare
Re: Vattensamling vid fötterna!
Det är likadant på klassiska vespa och det brukar ta sisådär 20-25 år innan rosten börjar märkas om lacken är i bra skick. Däremot ska du vara försiktig om du får en lackskada på golvet och åtgärda den omedelbart, börjar rosten få grepp kan det vara jobbigt.Nicko35 wrote:Är sjukt nöjd med min GTS 300 men en sak oroar mej rejält!om det har regnat när den står parkerad vid jobbet så blir det en vattensamling vid fötterna,vattnet stannar kvar mellan gummilisterna,visserligen så åker det mesta ut när man börjar att köra igen men jag tycker ändå att konstruktionen är kass.Bör jag va orolig för framtida rost?
mvh/HB
-
- Mästare
Nu vet jag inte hur det ser ut på GTS300 men under bottenplattan precis bakom framhjulet brukar det spruta smuts och grus. Alla horisontella ytor är i princip misstänkta eftersom smutsen gärna ligger kvar där - men det är ju inget vespa-specifikt.Nicko35 wrote:Hade faktiskt börjat fundera på en gummimatta men det låter logiskt att det kommer grus o sten under så det är nog inte så bra!får väll helt enkelt torka så ofta man kan,är det fler ställe som är lite mer utsatta än andra?
mvh/HB
Golvets ovansida är av plast, så det lär inte rosta.
Däremot bör man se upp med sprut från framhjulet eftersom undersidan är av plåt. Det rekommenderas att montera stänklapp på framstänkskärmen.
/Jörgen
Däremot bör man se upp med sprut från framhjulet eftersom undersidan är av plåt. Det rekommenderas att montera stänklapp på framstänkskärmen.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Det finns genomskinlig självhäftande plastfilm som man kan fästa på mudguardens nedre del för att unvika lackskador av grus och sten. Finns på många bilar vid utsatta områden, såsom stänkskärmarnas framsidor. Har själv en bit genomskinlig vinylfilm vid bottenplattans framsida som skyddat gott under första året. Tror även att det finns hos MC-handlaren för att skydda tanksidorna mot repor.