Jag har länge beklagat mig över att superscootern Honda SH 125i har ignorerats av de svenska importörerna, så därför har jag bestämt mig för att helt sonika åka ner till Tyskland och köra hem en själv, i alla fall i tanken.
Är det någon som vet om det kan bli snårigt med besiktning, registrering osv? Får man ta in den trots att den inte finns i Sverige? Finns det något särskilt jag ska tänka på?
Tacksam för svar.
Och är det någon som kan ge mig en bra anledning till att den inte ens saluförs? Ibland är Sverige ett riktigt U-land i scootersammanhang...
Import av Honda SH125i
-
- Drömmare
- Posts: 3
- Joined: Sat 18 Jul 2009, 11:54
- Location: Stockholm
Re: Import av Honda SH125i
Kanske för att importören bedömmer att marknaden är liten för en ful men praktisk bruksscooter i Sverige? De tar ju in Innovan, som vänder sig till samma målgrupp. Två olika modeller är förmodligen för mycket för det marknadssegmentet.EricLindst wrote:Och är det någon som kan ge mig en bra anledning till att den inte ens saluförs?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
-
- Drömmare
- Posts: 3
- Joined: Sat 18 Jul 2009, 11:54
- Location: Stockholm
Re: Import av Honda SH125i
Jag personligen tycker att det är ganska stor skillnad på innovan och SH125:an (eller 300:an). Dels designmässigt, eftersom Honda har lyckats tillverka en modern scooter som inte ser ut som en bakmaskin, men även bruksmässigt då innovan ju inte är någon regelrätt scooter, och dessutom manuell. Jag har kört Vespa i många år och faktiskt börjat irritera mig lite på däckstorlek och komforten som blir ohyggligt lidande på grund av just detta. Sen är det också lite synd att Vespan får en aura kring sig som enbart "stilfull". Nog för att den slår det mesta i men kliver man upp till 90 km/h gör tre eller fyra extra tum och ett par rejäla dämpare ganska mycket.
Detta har både italien och spanien insett, det räcker att titta på vilka cyklar som säljer mest där.
Detta har både italien och spanien insett, det räcker att titta på vilka cyklar som säljer mest där.
Re: Import av Honda SH125i
Jo, den säljer hysteriskt bra här, men så är ju vägnätet av Indiens kvalitet...EricLindst wrote:Jag personligen tycker att det är ganska stor skillnad på innovan och SH125:an (eller 300:an). Dels designmässigt, eftersom Honda har lyckats tillverka en modern scooter som inte ser ut som en bakmaskin, men även bruksmässigt då innovan ju inte är någon regelrätt scooter, och dessutom manuell. Jag har kört Vespa i många år och faktiskt börjat irritera mig lite på däckstorlek och komforten som blir ohyggligt lidande på grund av just detta. Sen är det också lite synd att Vespan får en aura kring sig som enbart "stilfull". Nog för att den slår det mesta i men kliver man upp till 90 km/h gör tre eller fyra extra tum och ett par rejäla dämpare ganska mycket.
Detta har både italien och spanien insett, det räcker att titta på vilka cyklar som säljer mest där.
Dock blir den inte mycket snyggare bara för att jag ser fler av den

Har du övervägt Kymco People?
Ser i princip likadan ut (ful men praktisk), lär ha i princip samma motor men kostar rejält mycket mindre....
-
- Drömmare
- Posts: 3
- Joined: Sat 18 Jul 2009, 11:54
- Location: Stockholm
Re: Import av Honda SH125i
Den här SH:n är verkligen en het potatis=). Jag kan inte hjälpa att tycka att den är rejält stilfull asså. Det kanske bara är att jag är sugen på att "go modern". Har kollat in Kymco, men den ser ju för täskig ut. Lite som att jämföra en LX med en Habana. Liberty är väl den som kommer i närheten, men då var det visst inte aktuellt med 125cc...
Nåväl, jag har gett upp hoppet om att frälsa Sverige på denna cykel;), så åter till importfrågan. Någon som har erfarenhet av detta?
Nåväl, jag har gett upp hoppet om att frälsa Sverige på denna cykel;), så åter till importfrågan. Någon som har erfarenhet av detta?
Vad gäller importen borde det vara likadant som för bil; temporär skylt och försäkring, och sedan bara att tuta och köra.
EU-dokument ska ju räcka i Sverige vad jag förstått.
Men, köper du nytt finns det risk att du måste betala moms/skatt.
Kolla in trafikstyrelsen/vägverkets sidor om import; där finner du svar på alla frågor.
För att in i det sista avråda från SH:n (
) är Aprilia Scarabeo, som har ett par linjer i harmoni...
EU-dokument ska ju räcka i Sverige vad jag förstått.
Men, köper du nytt finns det risk att du måste betala moms/skatt.
Kolla in trafikstyrelsen/vägverkets sidor om import; där finner du svar på alla frågor.
För att in i det sista avråda från SH:n (

Ja, vad gäller skönheten kan jag väl gå i polemik men det tänker jag inte, smaken är som baken. Men vad gäller praktisk, då kan jag faktisk bedyra att den är väl så praktisk som vilken scooter som helst.Innovan är ju ful som stryk och inte praktisk alls.
Billig i drift, enkel att serva, snålare än allt annat du kan hitta. En topbox behöver du, men det behövs ju till alla scootrar. Och klen är den, men det är alla 125:or. Det är liksom grejen med det. Köp en riktig hoj om du vill ha kraft, en scooter är ett smidigt bruksfordon för att få pengar över till annat. Det finns ingen scooter förutom Vespa som drar ögonen till sig, de oinitierade tycker de ser ut som EU moppar allihop.
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc