Hyra moped i Halland ?
Hyra moped i Halland ?
Hej, jag är ny här på scooterklubben.com.
Finns något ställe man kan hyra mopeder i Halland, helst i närheten av Halmstad ?
Jag och en kompis har tänkt att kanske ta en liten moped semester. Problemet är att vi inte har något att köra med. Därför jag undrar om någon känner till något ställe som har uthyrning.
Ingen av oss har moped förarbevis, men vi har båda B körkort.
Jag hade i så fall tänkt mig eu moped av scooter typ med automat.
Oavsett manuell eller automat eller scooter eller annan typ så måste det vara något som får köras på B kort.
Kanske någon här som har haft scooter semester med mindre scooter (moped eller lätt mc scooter) som har lite tips att komma med ?
Finns något ställe man kan hyra mopeder i Halland, helst i närheten av Halmstad ?
Jag och en kompis har tänkt att kanske ta en liten moped semester. Problemet är att vi inte har något att köra med. Därför jag undrar om någon känner till något ställe som har uthyrning.
Ingen av oss har moped förarbevis, men vi har båda B körkort.
Jag hade i så fall tänkt mig eu moped av scooter typ med automat.
Oavsett manuell eller automat eller scooter eller annan typ så måste det vara något som får köras på B kort.
Kanske någon här som har haft scooter semester med mindre scooter (moped eller lätt mc scooter) som har lite tips att komma med ?
Jag har ringt till ett ställe som skulle börja med uthyrning. Tänkte sticka dit på måndag och se om man kan boka.
Inget är helt spikat ännu, men vi har bollat lite idéer och har kommit lite närmare.
Vi tänkte ta ungefär denna rutten:

Blir väl ungefär 15-20 mil om dagen.
Funderar lite på packning och så... kan man ta och lägga en bag i sopsäck (ifall det skulle börja regna) och sen surra fast den på sadeln bakom med spännband ?
Tänkte att ryggsäck kanske blir obekvämt om man åker långt/länge.
Någon annan som åkt lite längre tur, hur har ni gjort med packning?
Tanken är att boka vandrarhem eller andra övernattningar med tak över huvudet och säng att sova i, på det sättet slipper man ha tält, luftmadrasser och dyl.
Inget är helt spikat ännu, men vi har bollat lite idéer och har kommit lite närmare.
Vi tänkte ta ungefär denna rutten:

Blir väl ungefär 15-20 mil om dagen.
Funderar lite på packning och så... kan man ta och lägga en bag i sopsäck (ifall det skulle börja regna) och sen surra fast den på sadeln bakom med spännband ?
Tänkte att ryggsäck kanske blir obekvämt om man åker långt/länge.
Någon annan som åkt lite längre tur, hur har ni gjort med packning?
Tanken är att boka vandrarhem eller andra övernattningar med tak över huvudet och säng att sova i, på det sättet slipper man ha tält, luftmadrasser och dyl.
Numera kör jag med en vattentät "sjösäck". Jag köpte min på mc-mässan i Göteborg men liknande finns lite överallt. T ex en sådan här http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=74909121 eller en sådan här http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87555. Jag kör gärna med packningen mellan benen, då hamnar den viktmässigt rätt mitt emellan hjulen, men att ha den bakom dig på sadeln är också ett alternativ, om den får plats. Och glöm inte regnställetplast wrote:Funderar lite på packning och så... kan man ta och lägga en bag i sopsäck (ifall det skulle börja regna) och sen surra fast den på sadeln bakom med spännband ?

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Precis som Jens så kan jag rekommendera sjösäck. Körde ett par timmar i spöregn idag på väg hem från en veckas vespatouring på Öland. Jag och min passagerare blev helt genomdränkta (inga regnställ) men packningen var torr och fin. En säck modell större att placera mellan benen, och en modell mindre som jag remmade fast på pakethållaren fram.
Tänk på att det är segt att ligga i vägrenen på 90-vägarna med moped, det är trevligare att köra de lite mindre vägarna.
Tänk på att det är segt att ligga i vägrenen på 90-vägarna med moped, det är trevligare att köra de lite mindre vägarna.
2009 Vespa GTS 300 Super
Ett stickspår måhända...
Flakmoppeturnén fyller moped
För femtonde året får värmlänningarna i sommar uppleva att ett gäng svenska popstjärnor knattrar genom landskapet på packmoppar. Plura Jonsson, Pugh, Anders Glenmark och Pernilla Andersson är årets gäster på Göran Samuelsson annorlunda turnéupplägg.
Läs mer här: http://www.musikindustrin.se/artikel/68 ... moped.html
Flakmoppeturnén fyller moped
För femtonde året får värmlänningarna i sommar uppleva att ett gäng svenska popstjärnor knattrar genom landskapet på packmoppar. Plura Jonsson, Pugh, Anders Glenmark och Pernilla Andersson är årets gäster på Göran Samuelsson annorlunda turnéupplägg.
Läs mer här: http://www.musikindustrin.se/artikel/68 ... moped.html
Tack för tipsen!jencla wrote: Numera kör jag med en vattentät "sjösäck". Jag köpte min på mc-mässan i Göteborg men liknande finns lite överallt. T ex en sådan här http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=74909121 eller en sådan här http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87555. Jag kör gärna med packningen mellan benen, då hamnar den viktmässigt rätt mitt emellan hjulen, men att ha den bakom dig på sadeln är också ett alternativ, om den får plats. Och glöm inte regnstället![]()
/jens
Jag köpte en sådan "sjösäck" på Clas Ohlson idag. Har sagt till att vi vill hyra mopederna. Har bokat boende också så nu börjar det likna något.

Argh... kom precis på att jag fick reda på att mopederna är 2-taktare.
Var får man tag på 2-taktsolja? Biltema? Bensinmackar?
Om man kan köpa en 1-liters flaska, det borde räcka ganska länge?
Någon som har några bra tips på vägar att ta mellan Jönköping och Trollhättan, samt mellan Trollhättan och Varberg ?exter wrote: Tänk på att det är segt att ligga i vägrenen på 90-vägarna med moped, det är trevligare att köra de lite mindre vägarna.
Lugn, moderna tvåtaktare har separatsmörjning från en särskild oljetank på någon liter. Se till att den är fylld när du hämtar ut hojarna så bör det räcka hela turen. Du tankar alltså bara vanlig bensin i tanken.plast wrote:Argh... kom precis på att jag fick reda på att mopederna är 2-taktare. Var får man tag på 2-taktsolja? Biltema? Bensinmackar?
Om man kan köpa en 1-liters flaska, det borde räcka ganska länge?
Vägtipsen överlåter jag åt min vän Bill Hicks, aka Stigfinnaren.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
Jag har köpt den silverfärgade och min man den blåa. Fungerade utmärkt. Och, nej, jag hade inte packat den proppfull utan bara till hälften. Skaffade också en mindre motsvarande i tunt tyg som jag hade inne i ryggsäcken för saker som inte får bli våta. Fungerade bra den också.plast wrote: Jag köpte en sådan "sjösäck" på Clas Ohlson idag.
Born to be slow
Ja nu var man tillbaka...
Vi hämtade ut scootrarna i lördags. Men då åkte vi bara lite i stan och gjorde lite förberedelser och så. På vägen hem till mig träffade vi faktiskt på ett scooter gäng, var nog minst 10 stycken och någon hade lite för många backspeglar och så, var ganska kul att se när man själv kom på scooter faktiskt.
I söndags så åkte vi till Huskvarna. Nissastigen upp. Första sträckan till Oskarström är ganska bra för det är bred och bra vägren som man kan använda som ett extra körfält. Sen norr om Oskarström är det det lite värre med det. Vill inte gärna åka på vägrenen när den bara är 1 eller 2 dm bred, ibland också gropig och/eller med grus. Första gången man blev omkörd av en långtradare blev man ganska skrämd, men det var nog bra att vi körde på en söndag för det var inte så mycket tung trafik då. Upp till Gislaved, som ligger ungefär halvvägs så hade vi okej väder. Var lite duggregn ett tag och mulet resten. Men när vi pausade där så började det regna kraftigt och det var bara att ta på sig regnkläderna innan färden fortsattes, sen regnade det ända tills vi började närma oss Jönköping.
Väg 40 mellan Nissastigen och Jönköping är ingen rolig väg, 2-1 väg och ganska tungt trafikerad. Men i nerförsbacken mot Jönköping så gick det i 60 blås, wohoo! :p (ganska lång och brant backe)
På kvällen hade vi tänkt att åka runt och kolla lite i Jönköping och/eller Huskvarna, men det hade börjat regna igen så vi stannade inne på rummet (vandrarhem) och titta på tv ett tag. Sen när vädret blev bättre igen så tyckte vi att det var för sent för att ta en scooter-kvällsrunda. Så det fick bli en promenad i Huskvarna istället.
Dag 2, Huskvarna - Trollhättan
Vi checkade vi ut från vandrarhemmet och körde till en närliggande mack för att tanka och köpa lite frukost. Där träffade vi på en galning. Kommer inte ihåg vart han sa att han hade kört ifrån och vart han skulle, men han körde också moped-scooter med packning, fast han hade kört 60 mil, på 18 timmar!!!
Helt sjukt! Går ju inte att köra det non-stop, men det skulle ha skett på samma dygn. Galet! Själv tyckte vi att bara köra 20 mil på en dag med moppe är ganska mycket.
Sen blev det frukost på vätterstranden. Sämre frukost ställen kan man hitta! Ganska fint där. Sen blev väl dag 2 ganska mycket som dag 1. Vi hade bättre väder i början på dagen, inget regn alls och solen lös igenom molnen då och då. Sen åkte vi in i Falköping, som är lite kortare än halvvägs mellan Jönköping och Trollhättan, och pausade. När vi skulle där ifrån så började regnet, på med regnkäder igen, fast denna dag regnade det inte lika mycket som första dagen.
Senare när vi hade ca 1 timma kvar till Trollhättan så stannade vi på ett ställe där det finns parkering och lite bänkar att sitta med medhavd fika. Träffade på någon biker där, far och son tror jag som åkte på samma mc. Han sa att det för en timme sen hade varit ett riktigt kraftigt regn i Trollhättan. Det lät ju inte helt bra, men var ju ett tag sen och det skulle dröja ytterliggare till vi var där, så vi hoppades på det bästa. När vi kom till Trollhättan så var ovädret borta. Vi checkade in på vandrarhemmet. "Gula villan" som nu var vit och hade byggställningar runt sig. Så vi åkte förbi det, men det visade sig vara rätt ändå och det hade öppet. Det skulle målas om.
Sen åkte vi ut på stan och käkade. Då vid 6-7 tiden på kvällen var det bästa vädret vi hade haft fram tills dess, då var det för varmt med lång ärmad tröja, men tidigare på dagen hade det varit kyligt.
Dag 3
Vi var ju medvetna om att denna resa skulle bli en hel del mopedkörning, man kan räkna teoretiskt på körtid med körsträcka och medelhastighet. Men vi visste inte riktigt hur det skulle vara praktiskt, hur många stopp kommer vi göra, hur jobbigt kommer det vara, blir det felkörningar, hur långa osv.
Så med det i tankarna, att de två första dagarna kanske kan bli riktigt jobbiga, så valde vi att boka 2 övernattningar i rad på samma vandrarhem i Trollhättan. På det viset hade vi inga måsten denna dag.
Dagen innan hade vi tittat i någon broschyr över evenemang och dylikt, vi konstaterade att det var ganska mycket saker som var någonstans i perioden helgen som hade varit och helgen som kom, men att vi missade det mesta med en eller några dagar.
Min väns scooter började självgå på förmiddagen, den drev alltså även utan att man gasade. Vi kolla lite i manualen och det stod något om "throttle" och någon skruv vid gashandtaget i manualen. Skruven satt ordentligt och den väldigt sparsamma verktygsatsen under sadeln var inte mycket till hjälp. Vi försökte hitta någonstans att köpa en skiftnyckel, vilket tog lite tid då vi inte hade koll på vilka affärer som finns var. Vi hittade sen mekonomen där vi köpte en skiftnyckel och skruvade på den. Det hjälpte... för stunden, men senare så uppstod samma problem igen.
Vi tog en tur till Vänersborg, blev lite runt snurrande, vi försökte undvika E45 men visste inte riktigt hur... tillslut blev det E45 ändå. Som tur är så är det åtminstone inte så lång sträcka.
När vi skulle tillbaka så stannade vi till vid en turistbyrå för att fråga hur man tar sig från Vänersborg till Trollhättan utan att köra på E45. Jodå, vi fick tips... på cykelvägar?!? Jaja, om man kör långsa... ännu långsammare så kan man väl fuska lite...
Det spelar väl inte så stor roll nu, men jag undrar fortfarande hur man ska ta sig mellan Trollhättan och Vänersborg. Ja om man varken ska ta europavägar, cykelvägar eller fågelvägen då.
När vi hade kommit tillbaka så höll vi oss i Trollhättan resten av dagen. Åkte runt och titta på fallen med mera. Kan säga att det finns mycket fint där.
Dag 4 Trollhättan - Varberg
Kvällen innan hade vi kollat på rutten lite, jag hade både utskrifter hemifrån och någon billig karta köpt på statoil som visar hela Sverige men är väldigt odetaljerad. Det hade räckt med södra halvan av Sverige och mer detaljerat istället, men någon sådan karta hade de inte. Hursomhelst, det blev lite omplanering, vi bestämde oss för att köra 42:an mot Borås och sen svänga av till väg 190 mot Gråbo. Vägen ut ur Trollhättan i början är inte så kul och det regnade ett tag (lättare regn). Men när vi kom in på 42:an och ännu mer sen på 190:an så var det finare vägar och mindre trafikerat än vad vi hade varit bortskämda med. Då framförallt 190:an förbi Mjörn (en sjö) var fint. När vi kom till Gråbo svängde vi av och körde till Lerum.
Väl i Lerum så var vi lite osäkra på hur vi skulle köra, på en karta så odetaljerad att många samhällen bara är en prick så är det inte lätt att hålla reda på vägarna i samhällena. Så vi stannade på en mack och frågade om vägen. Vi fick tips om att åka genom Härskogen och hur vi skulle komma dit. Ett STORT tack till damen på macken! Det går en underbar väg genom Härskogen, perfekt för 2-hjulingar. Även om mer än 50cc hade varit att föredra. Ett tag hade vi ett gäng med bilar bakom och det är inte så lätt att köra om med så klumpiga fordon på en smal väg, så vi stannade till och släppte förbi. Sen efter vi kört sträckan så sa jag till min kompis, Undrar vad alla plåtlådorna gör på MC vägarna.
Sen fortsatte vi mot Kinna och Skene, vi pausade i Skene, tog en korv och letade upp en mack att tanka på. Fick lite regnstänk på oss, men när vi tittade runt så kunde vi konstatera att det såg mörkt Österut men ljust Västerut så vi struntade i regnkläderna. På macken så sa han bakom kassan att han hade sett oss på vägarna och frågade om vår resa och så. Jag sa till min kompis, vi skulle vara ute på en längre resa så hade vi snart blivit kändisar.
Sen bar det av mot Varberg, tyvärr var sträckan mellan Skene och Varberg mer vältrafikerad, men annars så är det ganska fint med öppna fält och berg inom synhåll. Sen blev det att leta upp vandrarhemmet strax söder om Varberg som inte var helt lätt att hitta. Efter det en sväng in till Varberg, äta gott och titta på omgivningarna.
Denna dags-etapp var minst lika lång som den första, men kändes inte lika jobbig. Antagligen mycket för att vi hade haft roligare vägar och generellt mindre trafik.
Dag 5
Ja nu börjar resan närma sig sitt slut. Vi packade ihop våra grejer och åkte in till Varberg en sväng till och var där ett tag, sen åkte vi vidare till Falkenberg där vi också var ett tag. Denna dag märktes det tydligt att något var fel på min scooter, den gick kanske runt 5km/h långsammare än vad den hade gjort i början, på en scooter som inte gör mer än ca 45-50 normalt (åtminstone med packning och utan nerförsbacke)) så känns det ganska rejält faktiskt. Dessutom så märkte man att det gick ryckigt. Det drar och släpper och drar och ja, går ryckigt.
Sen vidare ner till Halmstad. Det kändes olustigt att scootern inte riktigt gick som den skulle och lite långsammare blev det, men annars så gick det bra.
Detta var egentligen sista resdagen (torsdag), men eftersom vi inte i förväg visste vid vilken tid vi skulle komma hem så hade vi sagt att vi skulle lämna tillbaka scootrarna på Fredag istället.
Fredag,
Ja så skulle vi lämna tillbaka scootrarna idag, men vi behövde ju inte lämna tillbaka dem förrän på eftermiddagen. Så vi tänkte åka runt en del lite mer lokalt. Men vid en korsning så tappade min scooter allt grepp i drivningen och jag fick springa med benen som någon slags gå-cykel för småbarn till ett säkrare ställe. Efter lite gasa och släpp så börja den driva igen, men med en del ryckighet. Vi fortsatte och åkte en liten bit till. Men sen när vi stannade så berättade jag om hur den hade förlorat all kraft i korsningen och att jag inte vet hur länge till jag vågade köra med den. Så vi vände tillbaka till mig istället. Vi var hos mig ett tag och sen åkte vi och lämna scootrarna.
Berättade om problemen med scootrarna, framförallt det med drivningen, min scooter var värst men den andra ska ju inte köra utan att man gasar heller. Kicken hade även trillat av min scooter (har både el och kickstart) men den trillade vid ett stopp när jag skulle ställa upp scootern på centralstödet första dagen, så den hade fått ligga under sadeln nästan hela resan.
Hur har det då varit att göra en sån här lång scooter semester?
Det har varit blandat. Det har delvis varit jobbigt, men det har även varit spännande och kul.
Hur långt blev det då?
Ja under de 5 dagarna som resan varade så blev det ungefär 85 mil, räknar man med dagen vi hämtade och dagen vi lämnade scootrarna så blev det ungefär 90 mil.
Det är ganska mycket scooter körning det, åtminstone för moped-scooter.
En sak som jag undrar, brukar scooter åkare hälsa på varandra ute på vägarna?
Jag vinkade och några vinkade glatt tillbaka, medan de flesta verkade ignorera hälsningen.
Om någon har några frågor, funderingar eller bara tyckte att det var kul att läsa så får ni gärna kommentera eller fråga.
Vi hämtade ut scootrarna i lördags. Men då åkte vi bara lite i stan och gjorde lite förberedelser och så. På vägen hem till mig träffade vi faktiskt på ett scooter gäng, var nog minst 10 stycken och någon hade lite för många backspeglar och så, var ganska kul att se när man själv kom på scooter faktiskt.
I söndags så åkte vi till Huskvarna. Nissastigen upp. Första sträckan till Oskarström är ganska bra för det är bred och bra vägren som man kan använda som ett extra körfält. Sen norr om Oskarström är det det lite värre med det. Vill inte gärna åka på vägrenen när den bara är 1 eller 2 dm bred, ibland också gropig och/eller med grus. Första gången man blev omkörd av en långtradare blev man ganska skrämd, men det var nog bra att vi körde på en söndag för det var inte så mycket tung trafik då. Upp till Gislaved, som ligger ungefär halvvägs så hade vi okej väder. Var lite duggregn ett tag och mulet resten. Men när vi pausade där så började det regna kraftigt och det var bara att ta på sig regnkläderna innan färden fortsattes, sen regnade det ända tills vi började närma oss Jönköping.
Väg 40 mellan Nissastigen och Jönköping är ingen rolig väg, 2-1 väg och ganska tungt trafikerad. Men i nerförsbacken mot Jönköping så gick det i 60 blås, wohoo! :p (ganska lång och brant backe)
På kvällen hade vi tänkt att åka runt och kolla lite i Jönköping och/eller Huskvarna, men det hade börjat regna igen så vi stannade inne på rummet (vandrarhem) och titta på tv ett tag. Sen när vädret blev bättre igen så tyckte vi att det var för sent för att ta en scooter-kvällsrunda. Så det fick bli en promenad i Huskvarna istället.
Dag 2, Huskvarna - Trollhättan
Vi checkade vi ut från vandrarhemmet och körde till en närliggande mack för att tanka och köpa lite frukost. Där träffade vi på en galning. Kommer inte ihåg vart han sa att han hade kört ifrån och vart han skulle, men han körde också moped-scooter med packning, fast han hade kört 60 mil, på 18 timmar!!!
Helt sjukt! Går ju inte att köra det non-stop, men det skulle ha skett på samma dygn. Galet! Själv tyckte vi att bara köra 20 mil på en dag med moppe är ganska mycket.
Sen blev det frukost på vätterstranden. Sämre frukost ställen kan man hitta! Ganska fint där. Sen blev väl dag 2 ganska mycket som dag 1. Vi hade bättre väder i början på dagen, inget regn alls och solen lös igenom molnen då och då. Sen åkte vi in i Falköping, som är lite kortare än halvvägs mellan Jönköping och Trollhättan, och pausade. När vi skulle där ifrån så började regnet, på med regnkäder igen, fast denna dag regnade det inte lika mycket som första dagen.
Senare när vi hade ca 1 timma kvar till Trollhättan så stannade vi på ett ställe där det finns parkering och lite bänkar att sitta med medhavd fika. Träffade på någon biker där, far och son tror jag som åkte på samma mc. Han sa att det för en timme sen hade varit ett riktigt kraftigt regn i Trollhättan. Det lät ju inte helt bra, men var ju ett tag sen och det skulle dröja ytterliggare till vi var där, så vi hoppades på det bästa. När vi kom till Trollhättan så var ovädret borta. Vi checkade in på vandrarhemmet. "Gula villan" som nu var vit och hade byggställningar runt sig. Så vi åkte förbi det, men det visade sig vara rätt ändå och det hade öppet. Det skulle målas om.
Sen åkte vi ut på stan och käkade. Då vid 6-7 tiden på kvällen var det bästa vädret vi hade haft fram tills dess, då var det för varmt med lång ärmad tröja, men tidigare på dagen hade det varit kyligt.
Dag 3
Vi var ju medvetna om att denna resa skulle bli en hel del mopedkörning, man kan räkna teoretiskt på körtid med körsträcka och medelhastighet. Men vi visste inte riktigt hur det skulle vara praktiskt, hur många stopp kommer vi göra, hur jobbigt kommer det vara, blir det felkörningar, hur långa osv.
Så med det i tankarna, att de två första dagarna kanske kan bli riktigt jobbiga, så valde vi att boka 2 övernattningar i rad på samma vandrarhem i Trollhättan. På det viset hade vi inga måsten denna dag.
Dagen innan hade vi tittat i någon broschyr över evenemang och dylikt, vi konstaterade att det var ganska mycket saker som var någonstans i perioden helgen som hade varit och helgen som kom, men att vi missade det mesta med en eller några dagar.
Min väns scooter började självgå på förmiddagen, den drev alltså även utan att man gasade. Vi kolla lite i manualen och det stod något om "throttle" och någon skruv vid gashandtaget i manualen. Skruven satt ordentligt och den väldigt sparsamma verktygsatsen under sadeln var inte mycket till hjälp. Vi försökte hitta någonstans att köpa en skiftnyckel, vilket tog lite tid då vi inte hade koll på vilka affärer som finns var. Vi hittade sen mekonomen där vi köpte en skiftnyckel och skruvade på den. Det hjälpte... för stunden, men senare så uppstod samma problem igen.
Vi tog en tur till Vänersborg, blev lite runt snurrande, vi försökte undvika E45 men visste inte riktigt hur... tillslut blev det E45 ändå. Som tur är så är det åtminstone inte så lång sträcka.
När vi skulle tillbaka så stannade vi till vid en turistbyrå för att fråga hur man tar sig från Vänersborg till Trollhättan utan att köra på E45. Jodå, vi fick tips... på cykelvägar?!? Jaja, om man kör långsa... ännu långsammare så kan man väl fuska lite...
Det spelar väl inte så stor roll nu, men jag undrar fortfarande hur man ska ta sig mellan Trollhättan och Vänersborg. Ja om man varken ska ta europavägar, cykelvägar eller fågelvägen då.
När vi hade kommit tillbaka så höll vi oss i Trollhättan resten av dagen. Åkte runt och titta på fallen med mera. Kan säga att det finns mycket fint där.
Dag 4 Trollhättan - Varberg
Kvällen innan hade vi kollat på rutten lite, jag hade både utskrifter hemifrån och någon billig karta köpt på statoil som visar hela Sverige men är väldigt odetaljerad. Det hade räckt med södra halvan av Sverige och mer detaljerat istället, men någon sådan karta hade de inte. Hursomhelst, det blev lite omplanering, vi bestämde oss för att köra 42:an mot Borås och sen svänga av till väg 190 mot Gråbo. Vägen ut ur Trollhättan i början är inte så kul och det regnade ett tag (lättare regn). Men när vi kom in på 42:an och ännu mer sen på 190:an så var det finare vägar och mindre trafikerat än vad vi hade varit bortskämda med. Då framförallt 190:an förbi Mjörn (en sjö) var fint. När vi kom till Gråbo svängde vi av och körde till Lerum.
Väl i Lerum så var vi lite osäkra på hur vi skulle köra, på en karta så odetaljerad att många samhällen bara är en prick så är det inte lätt att hålla reda på vägarna i samhällena. Så vi stannade på en mack och frågade om vägen. Vi fick tips om att åka genom Härskogen och hur vi skulle komma dit. Ett STORT tack till damen på macken! Det går en underbar väg genom Härskogen, perfekt för 2-hjulingar. Även om mer än 50cc hade varit att föredra. Ett tag hade vi ett gäng med bilar bakom och det är inte så lätt att köra om med så klumpiga fordon på en smal väg, så vi stannade till och släppte förbi. Sen efter vi kört sträckan så sa jag till min kompis, Undrar vad alla plåtlådorna gör på MC vägarna.
Sen fortsatte vi mot Kinna och Skene, vi pausade i Skene, tog en korv och letade upp en mack att tanka på. Fick lite regnstänk på oss, men när vi tittade runt så kunde vi konstatera att det såg mörkt Österut men ljust Västerut så vi struntade i regnkläderna. På macken så sa han bakom kassan att han hade sett oss på vägarna och frågade om vår resa och så. Jag sa till min kompis, vi skulle vara ute på en längre resa så hade vi snart blivit kändisar.

Sen bar det av mot Varberg, tyvärr var sträckan mellan Skene och Varberg mer vältrafikerad, men annars så är det ganska fint med öppna fält och berg inom synhåll. Sen blev det att leta upp vandrarhemmet strax söder om Varberg som inte var helt lätt att hitta. Efter det en sväng in till Varberg, äta gott och titta på omgivningarna.
Denna dags-etapp var minst lika lång som den första, men kändes inte lika jobbig. Antagligen mycket för att vi hade haft roligare vägar och generellt mindre trafik.
Dag 5
Ja nu börjar resan närma sig sitt slut. Vi packade ihop våra grejer och åkte in till Varberg en sväng till och var där ett tag, sen åkte vi vidare till Falkenberg där vi också var ett tag. Denna dag märktes det tydligt att något var fel på min scooter, den gick kanske runt 5km/h långsammare än vad den hade gjort i början, på en scooter som inte gör mer än ca 45-50 normalt (åtminstone med packning och utan nerförsbacke)) så känns det ganska rejält faktiskt. Dessutom så märkte man att det gick ryckigt. Det drar och släpper och drar och ja, går ryckigt.
Sen vidare ner till Halmstad. Det kändes olustigt att scootern inte riktigt gick som den skulle och lite långsammare blev det, men annars så gick det bra.
Detta var egentligen sista resdagen (torsdag), men eftersom vi inte i förväg visste vid vilken tid vi skulle komma hem så hade vi sagt att vi skulle lämna tillbaka scootrarna på Fredag istället.
Fredag,
Ja så skulle vi lämna tillbaka scootrarna idag, men vi behövde ju inte lämna tillbaka dem förrän på eftermiddagen. Så vi tänkte åka runt en del lite mer lokalt. Men vid en korsning så tappade min scooter allt grepp i drivningen och jag fick springa med benen som någon slags gå-cykel för småbarn till ett säkrare ställe. Efter lite gasa och släpp så börja den driva igen, men med en del ryckighet. Vi fortsatte och åkte en liten bit till. Men sen när vi stannade så berättade jag om hur den hade förlorat all kraft i korsningen och att jag inte vet hur länge till jag vågade köra med den. Så vi vände tillbaka till mig istället. Vi var hos mig ett tag och sen åkte vi och lämna scootrarna.
Berättade om problemen med scootrarna, framförallt det med drivningen, min scooter var värst men den andra ska ju inte köra utan att man gasar heller. Kicken hade även trillat av min scooter (har både el och kickstart) men den trillade vid ett stopp när jag skulle ställa upp scootern på centralstödet första dagen, så den hade fått ligga under sadeln nästan hela resan.
Hur har det då varit att göra en sån här lång scooter semester?
Det har varit blandat. Det har delvis varit jobbigt, men det har även varit spännande och kul.
Hur långt blev det då?
Ja under de 5 dagarna som resan varade så blev det ungefär 85 mil, räknar man med dagen vi hämtade och dagen vi lämnade scootrarna så blev det ungefär 90 mil.
Det är ganska mycket scooter körning det, åtminstone för moped-scooter.
En sak som jag undrar, brukar scooter åkare hälsa på varandra ute på vägarna?
Jag vinkade och några vinkade glatt tillbaka, medan de flesta verkade ignorera hälsningen.
Om någon har några frågor, funderingar eller bara tyckte att det var kul att läsa så får ni gärna kommentera eller fråga.
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
Anmäler avvikande mening. En (som på min Lambretta) eller två (som på min Vespa) är både vackert och praktiskt. Man ser både poliser och annat hotfullt närma sig bakifrån utan att ideligen behöva vrida på huvudetBill Hicks wrote:Det var Holiday in Halland ute på ride out ni såg på lördagen. Angående backspeglar så har man 0 eller 10. Några mellanlägen finns ej.

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
crispin wrote:hej, kul läsning.![]()
Vad var det för märken på scootrarna ni hyrde?
Crispin
Kul att du tyckte det.

Scootrarna var Generic Ideo. Jag vet inte hur vanliga Generic är i scootervärlden, men jag tyckte att märkesnamnet var lite lustigt. Ganska intetsägande. Nästan lite negativ klang att man inte vill ge dem ett 'riktigt' namn. Ungefär som om man skulle starta ett märke som man kallar för "No name".
Finns det någon tråd om detta ? Kan vara kul att se vart de åkte och så.Bill Hicks wrote:Det var Holiday in Halland ute på ride out ni såg på lördagen. Angående backspeglar så har man 0 eller 10. Några mellanlägen finns ej.
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden