Tillbakablås?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Tillbakablås?

Post by henrikborjeson »

Har försökt att få min Touring150 (original) att gå lite bättre efter renoveringen eftersom den nu taktar på in princip alla växlar och redan vi modesta varvtal. Efter att ha gått ner från 100 i huvudmunstycke till 96 utan märkbar förbättring (övriga munstycken är original) provade jag utan luftfilter. Marginell skillnad men det stod en kaskad av bensinånga från förgasaren, precis som om den blåste tillbaka blandningen ut vevhuset. På en hårdportad motor kan sånt ju hända men här?

Motorn går superfint på låga varv och jag hittar inga läckor eller tendenser till tjuvluft. Blåset är ett original touringblås. Det enda som skiljer är att cylindern kommerfrån en sprint150 men jag ser ingen större skillnad i portarna mot mon rostiga gamla originalcylle.

Några idéer? (förutom att montera ett tändstift vid insuget och göra en eldkastare :lol: )
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Tillbakablås?

Post by fritte »

henrikborjeson wrote:Det enda som skiljer är att cylindern kommerfrån en sprint150 men jag ser ingen större skillnad i portarna mot mon rostiga gamla originalcylle.

:lol: )
är även kolvarna lika? :smile:

Att du nu kan ha ett mindre munstycke kan bero på att luften först går igenom förgasaren & blandas med bensinånga, sedan blåses en del tillbaka för att åter sugas igenom förgasaren och även denna gång blandas med bensinånga. :sad:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Är det nytt blås?

Vågar du (p.g.a. grannarna) testa att köra utan ljuddämpare och testa om det är den som felar?
Eller kanske du har ngn PX125 d:o liggande på hyllan att testa med..?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Har ett PX125 blås som jag kan testa med. Återkommer

mvh/HB
calle wrote:Är det nytt blås?

Vågar du (p.g.a. grannarna) testa att köra utan ljuddämpare och testa om det är den som felar?
Eller kanske du har ngn PX125 d:o liggande på hyllan att testa med..?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Tillbakablås?

Post by henrikborjeson »

fritte wrote:
henrikborjeson wrote:Det enda som skiljer är att cylindern kommerfrån en sprint150 men jag ser ingen större skillnad i portarna mot mon rostiga gamla originalcylle.

:lol: )
är även kolvarna lika? :smile:

Att du nu kan ha ett mindre munstycke kan bero på att luften först går igenom förgasaren & blandas med bensinånga, sedan blåses en del tillbaka för att åter sugas igenom förgasaren och även denna gång blandas med bensinånga. :sad:
Kolven är en ny Touringkolv och med T-formad topp för att passa till 150-toppen som jag har. Man ser en pytteskillnad mellan T-topparna och "dome"-topparna på att det i kanten finns några små urfasningar för att passa mot kolven. Och jag har även trippelkollat att kolven sitter på rätt håll.

Jag har inte sett någon skillnad på Sprint/150 cylindrar gjorda för Dome resp T topp, någon som vet? Den enda skillnaden verkar vara att vissa har en kant på cylinderns ovansida medan andra är släta.

Har även mätt upp kompet och det ligger på cirka 6:1 vilket får antas vara OK.

Känner igen problemet med "återmatad" bensinånga, tyvärr kan man inte ha boost-bottle på en SI-förgasare :sad: + attt det ska ju faktiskt inte behövas.

mvh/HB
mvh/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

kanske har Sprint-cyllen annan vinkel på portarna in i cylindern för att matcha den moderna kolvens spolfunktion? (heter det så på svenska?)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Bytte till ett PX125 blås och nu går den som den ska, varvar ut fint och drar bra i hela registret (nåja - för att vara en Touring). Konstigt eftersom det förra blåset var sprillans nytt men man har väl lyckats åstadkomma en ofrivillig "30-strypning" :-)

EDIT Och med ett större huvudmunstycke går den även länge ;-)

mvh/HB
Post Reply