kopplings schema till vespa 50?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
hampo
Nybörjare
Nybörjare

kopplings schema till vespa 50?

Post by hampo »

hej undrar om det fins något kopplings schema till min vespa 50 ?

är inte helt säker på hur de ska sitta ( inte kollat det ordentligt ännu men alltid bra med kopplings schema )

och den kom jag på en sak , hur stänger jag av den ? tändningslåset ? för har ingen nyckel till mitt lås :sad: går det att byta ut ? och hur gör jag för att få ut de gamla låset såfall?
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hej!

Kopplingsschema för svensk V50 - ur instruktionsboken:
Image

Stänger av den gör du med dödarknappen - lilla fyrkatiga knappen på sidan av strömställaren på styret.

Byta styrlås går hyfsat enkelt om man lyckas få tag på rätt lås till den årsmodell man har. Mät låset ordentligt, plocka helst ur det först och med lite tur lyckas du beställa rätt från SIP eller EM, jag lyckades bara misslyckas två gånger innan jag fick rätt och lyckades dessutom tappa bort påsen till det rätta så jag inte vet ens vilken som passade till min egen modell - riktigt fiffigt faktiskt :) Instruktion för borttag av gammalt lås hittar du här:
http://www.scooterhelp.com/tips/body/70s.locks.html

Edit: Styrlåset är alltså inte ett tändningslås, något tändningslås har såvitt jag vet aldrig funnits på V50. Låset är bara till för att mekaniskt låsa styret...
Last edited by bufflig on Thu 16 Jul 2009, 10:55, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

är det måne en terminologibeblandning, är det verkligen ett tändninglås herrarna åsyftar? :sad:
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hehe - nä, det är inte tändningslås. Styrlås menar jag förstås. Lite trött i mössan igår tror jag allt :) Jag editerar inlägget så att framtida läsare inte förvirras av min förvirring...
hampo
Nybörjare
Nybörjare

Post by hampo »

tack så mycket ! precis vad jag ville veta ! :)

visste inte om de var ett tändnings lås eller ett vanligt styrlås bara så skrev tändnings lås ( sitter det på min vespa pk50 iallafall )

ska se om jag hittar någon dödar knapp , där e några knappar , en knapp till tutan nere till höger ( tror de e tutan ? )

längst till vänster är där en knapp som ser ut att vara avknäckt , typ som en ström brytare

sen är där en ström brytare i mitten oxå ?

vilken är dödar knappen och vad är dom andra för något ?
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Det är inte en pk50 vi talar om nu va? Dess schema och avstängning är jag obekant med, men är det en "vanlig" vespa 50 är alltså dödaren en liten knapp på högra sidan av strömställarklutten:
Image

Vippgrejen till vänster är ljus på/av, strömställaren överst till höger är hel/halvljus och den runda knappen nere till höger är tutan. Om vippgrejen är av, se bara till att pressa den till vänstra läget (ljus på) så kan den ju vara där, ljuset ska ju ändå alltid vara på. Jag har faktiskt alltid helljuset på - det är ändå så svagt att det passerar för halvljus - svårt att tänka sig att någon skulle kunna bli bländad :)
hampo
Nybörjare
Nybörjare

Post by hampo »

[quote="bufflig"]Det är inte en pk50 vi talar om nu va? Dess schema och avstängning är jag obekant med, men är det en "vanlig" vespa 50 är alltså dödaren en liten knapp på högra sidan av strömställarklutten:
Image

Vippgrejen till vänster är ljus på/av, strömställaren överst till höger är hel/halvljus och den runda knappen nere till höger är tutan. Om vippgrejen är av, se bara till att pressa den till vänstra läget (ljus på) så kan den ju vara där, ljuset ska ju ändå alltid vara på. Jag har faktiskt alltid helljuset på - det är ändå så svagt att det passerar för halvljus - svårt att tänka sig att någon skulle kunna bli bländad :)[/quote

nej en vanlig v50 från 60-70 talet någongång är de detta gäller !;P gämförde bara den med min andra vespa som är en pk50 som har tändningslås !

okej sitter där en knapp där i kanten oxå? de måste jag kolla för de har jag nog inte dett än :o

aja har kopplings schema och så nu så de ska nog gå bra at koppla elen rätt sen ! :)
Post Reply