V50 slö och trött

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
x1.9
Drömmare
Drömmare

V50 slö och trött

Post by x1.9 »

Min Vespa 50R (-72 V5A1T) har börjat bli väldigt trött.
Inte för att den någonsin varit någon raket, men den är
ovanligt seg, tappar orken vid minsta belastning. Så
nu är det nog dags för en renovering av motorn. Men då
är frågan eftersom det är sommar och jag inte gärna river den
i molekyler just nu, så vad är det vanligaste felet ??
Är inte så hemma på slidmatade motorer......
Brukar det räcka med nya kolvringar ?
Kan nämna att jag har sotat motor och avgas nyligen.

Vad är topphastigheten på en ej "försvenskad" V50R ?
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej Du glade!

Har också en V50 med samma motor som Du men min är en 77:a (V50R) och jag måste hålla med dej om "bristen på hästkrafter" :D.

Ja, jag har renoverat min motor och då passade jag på att stoppa in en ny primärväxel och ett nytt vevparti (från EM scoter). Skillnaden var att motorn blev starkare på 1:an och 2:an men 3 är ju lite hög så där var det problem med styrkan, den orkade inte varva ut.

Som den ser ut idag, "trimvevparti" en utväxling från EM samt en ET3 ljuddämpare, så gör den c:a 45-50 på plan väg och c:a 40 i måttliga uppörsbackar. Helt klart trevligare att köra.

Har alltså kvar standard cylindern och kolven, 9" däcken och 16/10 förgasaren (med ett 52 munstycke).

Nästa jobb/investering blir nog att få fatt på en APE cylinder eller liknande, då kanske ett byte till 10" hjul skulle vara möjligt.

När min 50R var helt standard så gjode den c:a 30-35 på raksträckorna och max 25 i lätta uppförsbackar, min "lilla" trimning gjode m.a.o. viss nytta.

//Vespalun
sbjihp
Nybörjare
Nybörjare

Post by sbjihp »

Jag har oxå en -77 (tror jag) och den skall vara helt orginal, har inte gjort något med motorn sedan jag köpte den för 1000:- för 17 år sedan. Den gör 40-45 orginal, men sackar rejält uppför. Nu funderar jag på att riva ner den och fixa lite måttligt trim så den får lite mer ork uppför. Vad bör jag satsa på då? Är även sugen på 10" hjul för lite bättre stabilitet.

V50
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Är moppen slö och trött så kan det vara läge att byta kolvringar ja. Ta och spana in cylindern också så det inte ser ut som en åker, byt cylinderfotspackningen när du ändå är där och grejar.
Eller så passar du på och köper en trimcylle och slänger på, om du ändå tänkt riva i bitarna till hösten.
Jag har allt vespalun listat plus en 50cc polinicylinder och min gör 55 på platten och med ett ganska trevligt drag.
Med en sådan cylinder behöver du dock inte byta primärdrev direkt, med andra ord slipper du riva i bitarna.
sbjihp
Nybörjare
Nybörjare

Post by sbjihp »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Är moppen slö och trött så kan det vara läge att byta kolvringar ja. Ta och spana in cylindern också så det inte ser ut som en åker, byt cylinderfotspackningen när du ändå är där och grejar.
Eller så passar du på och köper en trimcylle och slänger på, om du ändå tänkt riva i bitarna till hösten.
Jag har allt vespalun listat plus en 50cc polinicylinder och min gör 55 på platten och med ett ganska trevligt drag.
Med en sådan cylinder behöver du dock inte byta primärdrev direkt, med andra ord slipper du riva i bitarna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack för tipset!

Vart kan man köpa en 50cc Polini cylinder och vad kostar det?

V50
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

Hej!

Hittade en Polinicylinder här:
http://www.scootercenter.com/catalog/pr ... 0_446_1281

Vet inte om det är den som menas, är helt novis i ämnet.
Är inne på min tredje Vespa50ägaredag ;-)

/joakim
sbjihp
Nybörjare
Nybörjare

Post by sbjihp »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br />
Hej!

Hittade en Polinicylinder här:
http://www.scootercenter.com/catalog/pr ... 0_446_1281

Vet inte om det är den som menas, är helt novis i ämnet.
Är inne på min tredje Vespa50ägaredag ;-)

/joakim

Kanoners!
Vi får se om det blir en sån till hösten. Funderar däremot på att köpa en ET3 dämpare snart och montera då orginalsystemet fått sig en rejäl känga och spruckit lite.

V50
pquist
Nybörjare
Nybörjare

Post by pquist »

Image
Min nyinförskaffade 2000 kr vespa från 1977 är åxå rätt slö, den tar ganska kraftiga backar på 2:an men det går inte fort :-(

Problemet är att den svarar dåligt på gasen och vill inte gärna varva särskilt mkt vad kan det vara för problem? Jag är helt oerfaren på Vespa då detta är min första den har gått 1000 mil och tidigare ägare var en man i 70 års åldern.
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Vespan är tokslö orginal så den är säkert som den ska. :)
pquist
Nybörjare
Nybörjare

Post by pquist »

Ofan, känns bara som den inte vill vara ur riktigt på 3:an
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej!

Grattis till den snyggaste Vespan, pquist.:D

Ditt exemplar är helt standard och då varvar dom inte speciellt mycket. Det är en rejäl strypning i vevpartiet och det hindrar den att varva ut ordentligt.
Den gör nog inte mer än 30-35 på trean, med ett öppnare vevparti så gör den nog 10 km till samt att den blir starkare. Tyvärr så kräver en sån trimming att man klyver motorn.
Ta en titt på http://www.smallframes.com/ och http://www.scooterhelp.com/ så kan Du få fatt på lite repmanualer till V50.

Lycka till.

//Leif
pquist
Nybörjare
Nybörjare

Post by pquist »

Tackar så mkt för tipsen, åkt Puch, Zundapp och Sachs tidigare och en och annan Monarscoot förståss, men det här är en helt ny upplevelse måste jag säga, dock lite mer svårmekad måste jag säga:D
upsetter
Nybörjare
Nybörjare

Post by upsetter »

Nu måste motorped doktorerna summera lite...
Jag vill göra min 50 STARKARE för det är en låååång backe på vägen hem o där vill den inte riktigt.
Jag har en helt original motor, avknas, 16.10 vergaser u.s.w
dock har jag satt på 10", mätarn visar 35 km/h (vilket är helt galet, den går lite fortare)
Frågan är: Vad köper jag först?
Det vore ju najs om man kunde ta backar i ungefär samma hastighet..
Helst vill jag ha den hyffsat laglig oxå...
/Johan - som igår välte Vespan när den stod på släpvagn o skulle hälsa på en gammel Lambrettadam... boom krash!!! hammarlack...
pquist
Nybörjare
Nybörjare

Post by pquist »

För att citera Vespaluns kloka ord "med ett öppnare vevparti så gör den nog 10 km till samt att den blir starkare" Det verkar vara den rätta lösningen på problemet.
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Har du lite stålars och mycket ork så byter du som så många gånger tidigare skrivet primärutväxling, vev, dämpare och cylinder. Jag ville också vara lite smålaglig så jag satte bara på en 50cc Polini och jettade orginalförgasaren. Min gör 55, låter orginal osv. 35km/h på tvåan och klipper riktigt feta backar.
upsetter
Nybörjare
Nybörjare

Post by upsetter »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">jag satte bara på en 50cc Polini och jettade orginalförgasaren.

Det låter ju bra, men satte du bara på en ny cylinder eller har du bytt vev o resten oxå??
16-10 förgasare?
sbjihp
Nybörjare
Nybörjare

Post by sbjihp »

Vart kan man köpa Polini 50cc cylindern någonstans?
Jag har letat runt lite, men bara hittat de större varianterna.

/Tony
V50 Troligtvis från 1973
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Em Scooters fixar en med topplock och kolv åt dig.
Observera att den kostar lika mycket som 75cc-varianten. :)
Post Reply