Ingen tändning "Fixat men ändå inte"
-
- Dekaltrimmare
Ingen tändning "Fixat men ändå inte"
Hej, nybliven ägare av Vespa 50. Följande hände, när jag var ute och körde dog motorn plötsligt och den går efter det inte att starta. Motorn har tidigare gått hur bra som helst och startat utan några problem.
Jag har kollat och det finns ingen gnista och det verkar ine heller som det kommer ström i tändhatten. Däremot går lyset igång när man kickar, så någon form av ström verkar ju genereras.
Jag är ingen hejare på det här med att meka och undrar vad jag bör kolla här näst och vad som borde vara det troligaste felet.
Jag har kollat och det finns ingen gnista och det verkar ine heller som det kommer ström i tändhatten. Däremot går lyset igång när man kickar, så någon form av ström verkar ju genereras.
Jag är ingen hejare på det här med att meka och undrar vad jag bör kolla här näst och vad som borde vara det troligaste felet.
Last edited by Il Bastardino on Wed 15 Jul 2009, 18:08, edited 1 time in total.
Om lyset fortfarande funkar är väl det troligaste att det är tändhatten, kabeln eller yttre tändspolen? Jag är iofs ingen elexpert, så någon annan får rätta mig om jag har fel.
Börja med att kolla tändhatt och kabel, funkar det inte ändå är det nog spolen som gett sig.
EDIT: Antar att du redan kollat så det inte bara är stiftet som dött?

Börja med att kolla tändhatt och kabel, funkar det inte ändå är det nog spolen som gett sig.
EDIT: Antar att du redan kollat så det inte bara är stiftet som dött?
Loppa på tändstiftet! Skruva ur, kolla. Borsta rent, bränn av sotet med en tändare. Kolla gnista. Montera och kör.
Eller brytarna som farit ihop så att brytaravståndet är nära noll. Ta av gummidutten på svänghjulet, leta upp brytana, peta isär dom med snällt verktyg. Ställ brytaravståndet om dom ligger ihop. Kicka.
Funkar?
Eller brytarna som farit ihop så att brytaravståndet är nära noll. Ta av gummidutten på svänghjulet, leta upp brytana, peta isär dom med snällt verktyg. Ställ brytaravståndet om dom ligger ihop. Kicka.
Funkar?
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dekaltrimmare
Kontaktfel 1 /avbrott: Kolla så att tändhatten har kontakt med tändkabeln - jucka lite på tändhatten eller vrid en aning (beroende på tändhatt, några skruvas in i kabeln, andra kläms dit). Om det är en skruvmodell med stift som går in i kabelns mitt: skruva av tändhatten, klipp bort en cm av kabeln, skruva dit tändhatten igen.
Kontaktfel 2: Kolla sen att tändkabeln sitter fast i sin kontakt på tändspolen (som ligger utanpå motorn, i bakkant, kontakten sitter under en gummiplupp), och att den inte är ärgad/deformerad. Borsta rent, kör med antioxid-sprej på både han- och honkontakt.
Kabelbrott: nu tar du ett digitalt mätinstrument som du ställer på diod-symbolen -|<- och mäter mellan tändhattens innerkontakt och kabelkontakten på tändspole-ändan . Du ska ha full kortslutning = pip eller (beroende på kabeln) max några få ohm motstånd. Har du avbrott (= oändligt motstånd )så vet du att kabeln är kass.
/R
Kontaktfel 2: Kolla sen att tändkabeln sitter fast i sin kontakt på tändspolen (som ligger utanpå motorn, i bakkant, kontakten sitter under en gummiplupp), och att den inte är ärgad/deformerad. Borsta rent, kör med antioxid-sprej på både han- och honkontakt.
Kabelbrott: nu tar du ett digitalt mätinstrument som du ställer på diod-symbolen -|<- och mäter mellan tändhattens innerkontakt och kabelkontakten på tändspole-ändan . Du ska ha full kortslutning = pip eller (beroende på kabeln) max några få ohm motstånd. Har du avbrott (= oändligt motstånd )så vet du att kabeln är kass.
/R
Hälsningar
/R
/R
-
- Dekaltrimmare
Jag har nu skruvatisär tändhatten, som verkar vara ett ihop plock av gamla och nya delar. Inuti tändhatten är det två "stift" (ser ut som tjocka blyertsstift). Det som sitter längst ut och är klätt i gummi är vit och gummit lite bränt vid ena änden. Det inre stiftet är svart. Kan det vara det yttre stiftet som är felet, eller ska de ha olika färg?
-
- Dekaltrimmare
Eftersom tändhatten var en konstig blandning av nya och gamla delar bestämde jag mig raskt för att köpa en ny istället, då det nog skulle varar värt den ringa summan i vilket fall som helst. Det blev orginalmodellen med en kläma direkt på tändkabeln, och visst får jag gnista direkt. Men inte vill den starta för det. Nu har jag sprungit upp och ner för Skånegatan ett 20-tal ggr. och försökt rullstarta den utan resultat. Extra surt då man vet att knappt 200m bort sitter ni med en kaffe och fungerande scooter och njuter i kvällssolen. 

Du skulle ha sprungit 200 meter till!Il Bastardino wrote:Eftersom tändhatten var en konstig blandning av nya och gamla delar bestämde jag mig raskt för att köpa en ny istället, då det nog skulle varar värt den ringa summan i vilket fall som helst. Det blev orginalmodellen med en kläma direkt på tändkabeln, och visst får jag gnista direkt. Men inte vill den starta för det. Nu har jag sprungit upp och ner för Skånegatan ett 20-tal ggr. och försökt rullstarta den utan resultat. Extra surt då man vet att knappt 200m bort sitter ni med en kaffe och fungerande scooter och njuter i kvällssolen.
Vi hörde rykten om en vit Vespa med startproblem i en närliggande backe.
Jag tycker att du ska byta kondensator. Dålig kondensator brukar ge intermittenta problem med tändningen.
Skicka ett PM till mig om du vill ha på-platsen-hjälp någon kväll. Jag bor alldeles i krokarna.
-
- Dekaltrimmare