motor renovering vespa 50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
hampo
Nybörjare
Nybörjare

motor renovering vespa 50

Post by hampo »

hej har klyvt min vespa 50 motor nu och kommit fram till att jag vill göra en helrenovering på den !

vad bör jag byta för delar ? och vart kan jag hitta dom? ( gärna en länk från tex sip ! )

vad kan behövas ? kopplings lameller , lager i hela motorn, vad mer ?

och vid kopplings sidan är där 2 st brickor som är lixom böjda upp mot muttern , alltså " lås blrickor typ " mina sånna ser inte så bra ut nu efter jag tog av dom så vart hittar man dom ? ( gärna länk ! :) )

packningar , kolv , packboxar har jag liggandes här hemma redan så det behöver jag inga länkar till! :)
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Latmask där :-)

Har du en svensksåld original, strypt V50?

Du borde byta till italiensk originalvev (ostrypt), byta packboxar i vevhuset, samtliga lager i motorn (i varje fall vevlagren), samt kanske ett nytt kopplingspaket plus styvare kopplingsfjäder.
Köp nya krysskilar till bägge sidorna av veven, samt nya låsbrickor till svänghjul och primär & kopplingskorg.
Nya brytare, ny kondensator och ett gäng lampor till ljuset.
10"-hjul gör susen i slutändan.

Vips har du en moppe som gör 45 knyck och som är körbar långt in i höstrusket.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
hampo
Nybörjare
Nybörjare

Post by hampo »

Bluesman wrote:Latmask där :-)

Har du en svensksåld original, strypt V50?

Du borde byta till italiensk originalvev (ostrypt), byta packboxar i vevhuset, samtliga lager i motorn (i varje fall vevlagren), samt kanske ett nytt kopplingspaket plus styvare kopplingsfjäder.
Köp nya krysskilar till bägge sidorna av veven, samt nya låsbrickor till svänghjul och primär & kopplingskorg.
Nya brytare, ny kondensator och ett gäng lampor till ljuset.
10"-hjul gör susen i slutändan.

Vips har du en moppe som gör 45 knyck och som är körbar långt in i höstrusket.

/R
precis en svensk strypt v50 ! vilket jag egentligen vill behålla den som ! :) den ska inte gå fort ( även om 45 inte e fort xD ) den ska gå som den gjorde ny ur fabrik har jag bestämt mig för ! :)
till att köra fort med har jag en vespa pk50 med polini 75cc och någon ny vev som jag inte vet riktig vad de är för någon och 19mm förgasare , ska trimma den mer för riktig racing snart ! :)

men denna ska gå " orginal "

packboxar har jag hemma som ska bytas samt packningar , lager funderar jag på , men eftersom alla lagrena verkar friska så funderar jag på att enbart byta vev lagrena, vespan har inte gått så långt trots sin ålder ! :)

kopplingen har jag tagit ut , men inte " öppnat upp den " så jag kommer in till lamellerna , men ska göra de och byta dom oxå , kan alltid vara bra att göra när jag åndå har motorn isär! :)

kopplings fjädrarna då? dom blir inte slappa efter en massa år så man borde köpa nya sånna då?

krysskil ska jag köpa oxå !:) lås brickor , bryare och kondensator blir nog nytt oxå !

är de några speciella lampor då? för annars kan jag bara ta det från jobb om de skulle behövas ;P ( jobbar på bilverkstad )

tror jag behåller 8" fälgarna fakist ! :) har ett par 10" till min andra vespa som bara ligger i delar som jag kan prova sen om jag får lust ! :)

föresten broms backar ( bak ) dom är rätt oljiga och kletiga , och går ju bort om man slipar på dom , men om dom har legat i en massa år så kanske de oxå är värt och köpa nya ? så dom inte har dragit åt sig en massa skit lixom !:)

men lås brickorna är jag jätte osäker på vilka jag ska ha iallafall :sad: skulle du inte kunna hjälpa mig med dom ?:P
Post Reply