Vår nya religion?

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Post Reply
Lumumba
Drömmare
Drömmare

Vår nya religion?

Post by Lumumba »

"Växthuseffekten är vår tids största miljöproblem"
För att återknyta till det ursprungliga ämnet: Idag är det kallt och jävligt (inget scooterkörarväder, precis), så jag undrar i så fall när denna utlovade växthuseffekt egentligen kommer?
Skämt åsido, men detta med "klimathotet" och "växthuseffekten" verkar ha blivit vår tids nya religion! Precis som med andra religioner så handlar det just om att man "tror", men man vet inte. Variationer i jordens klimat har alltid förekommit genom årmiljonerna, så kanske också nu? Allt handlar kanske bara om naturliga veriationer i klimatet, inte något slags påhittat "hot"? För 12.000 år sedan lär ju den årliga temperaturstegringen ha varit betydligt högre än idag. Körde stenåldersmänniskorna för mycket tvåtaktare, eller vad? :lol:
Min tro (säkert lika sann som någon annans) är att detta med "klimathotet" har våra översåtar (inte minst i FN:s klimatpanels regi) hittat på för att hålla oss på mattan, för att kunna pungslå oss på ännu flera skatter och avgifter - och inte minst för att de själva ska bli försörjda genom diverse bidrag för sin s k "forskning". Jag menar, det finns ju miljoner att håva in för de som säger "rätt saker" i klimatdebatten. Och nu när "kommunisthotet" i stort sett är eliminerat, måste man ju hitta på något nytt "hot" för att kunna hålla oss undersåtar på mattan... :evil:

/Göran L
I never regret anything I´ve done - I only regret the things that I missed to do!
Lumumba
Drömmare
Drömmare

Hamnade visst i fel tråd!

Post by Lumumba »

Detta mitt inlägg var egentligen tänkt att vara en kommentar till forumet lite längre ner här, det som heter "Varför krångla till det?" Läs det första inlägget där, så förstår du kanske mer av detta inlägg!

/Göran L
I never regret anything I´ve done - I only regret the things that I missed to do!
Woodstock

Post by Woodstock »

Jag vet inte riktigt vilket man bör tro på. Känt faktum är ju att klimatet går i cykler med x antal tusen års intervaller.

Däremot tycker jag att det är självklart att människan måste ha påverkat jordens miljö och förutsättningar i betydande utsträckning sedan industrialismen gjorde sitt intåg för ett par två-tre hundra år sedan.

Det säger sig själv att lavinartade ökningar av bl a koldioxidutsläpp och andra kemiska sammansättningar på så kort tid bara måste inverka på miljön, särskilt med tanke på att "jordens lungor" förverkas i allt snabbare takt.

Tror också att många försöker bygga sig ett namn på att sprida desillusionerande budskap om jordens välbefinnande respektive nära undergång, t ex f d presidentkandidaten Al Gore m fl.

Som sagt, det är vad jag tror och tycker...

Mvh

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Jag är sambo med en miljöforskare, som doktorerat på just växthusgaser, så jag skulle tro att jag har viss koll (dvs om hon inte ingår i den stora konspirationen och ljuger för mig).

Det är inte så enkelt som att det bara blir varmt, "växthuseffekten" är ett populärbegrepp som sammanfattar vad som händer när man släpper ut stora mängder av s k växthusgaser (t ex koldioxid).

Att isarna smälter är uppenbart, och det är onekligen ett problem för såväl isbjörnar som de miljontals människor som bor nära kuster. För vår del kan det snarare bli så att påverkan på havsströmmar gör vårt klimat kallare, samtidigt som det blir ökenliknande förhållanden i medelhavsregionen m fl platser.

Hur stor del människan har i detta kan man diskutera. Onekligen ser man en klar uppåtgående trend sedan industrialiseringen tog fart. Att jordens klimat skiftat många gånger sedan den skapade för 4,5 miljarder år sedan står klart. Det har både varit varmare och kallare än idag, men OM vi nu kan förhindra/skjuta upp en negativ förändring av vårt klimat, oavsett vad som ligger bakom, borde vi då inte göra det?
2009 Vespa GTS 300 Super
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

exter wrote:men OM vi nu kan förhindra/skjuta upp en negativ förändring av vårt klimat, oavsett vad som ligger bakom, borde vi då inte göra det?
Visst!
Lumumba
Drömmare
Drömmare

Fel sätt, fel plats...

Post by Lumumba »

[quote="exter"]Jag är sambo med en miljöforskare, som doktorerat på just växthusgaser, så jag skulle tro att jag har viss koll (dvs om hon inte ingår i den stora konspirationen och ljuger för mig).

...men OM vi nu kan förhindra/skjuta upp en negativ förändring av vårt klimat, oavsett vad som ligger bakom, borde vi då inte göra det?[/quote]

Nej, jag tror inte att din sambo ljuger, åtminstone inte medvetet. Men de han/hon representerar kanske har stora ekonomiska intressen i att få fram det "rätta" svaren? Som en del av "den stora konspirationen". :roll:

Men den springande punkten i detta är ändå att jag [b]tror[/b] att vi inte löser detta genom att lägga på oss svenskar extra skatter och alla möjlliga (eller snarare omöjliga) slags "miljöavgifter". Vi räddar inte världen genom detta - det måste i så fall tas i ett betydligt större sammanhang! Att våra politiker får tillfälle att slå sig för bröstet och säga "se, så duktiga vi är!" löser bara en bråkdel av det (eventuella) problemet! Och de som är tillräckligt förmögna kan bara skita i det hela och fortsäta köra bil, använda el, elda olja eller flyga bäst de vill (Som t ex just dessa politiker och beslutsfattare...) JAG störs av att detta blivit en klassfråga! (Och nej, jag är inte sosse eller kommunist - de är nästan de mest "troende" i denna nya religion. Vilket om inte annat gör dem till "klassförrädare"!) :yuck:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Folk oroar sig med all rätt och jag har svårt att tro på "den stora konspirationen"..
Lumumba
Drömmare
Drömmare

Förlåt mig!

Post by Lumumba »

Jag ber om ursäkt, jag borde kanske inte dragit igång denna diskussion, eftersom det handlar just om "tro" och inte om vetande. (Sorry"Fritte", du tror på ditt, jag på mitt.)

Men eftersom det ju i detta fall var myndigheterna som i sina körkortsfrågor tydligen påstår (=tror) att växthuseffekten är vår tids största hot, så ville jag replikera. Det är ju sorgligt att en myndighet sprider detta, utan att ha 100-procentiga belägg. Det finns faktiskt massor av forskare som inte stämmer in i domedagskören kring "klimathotet", men de tystas ner av myndigheter och media.

Att röra i dessa trossatser var visst ungefär som att inför ett gäng Livets Ordare påstå att gud inte finns. Eller som jag, i min roll som lärare för en mängd skolelever med assyriskt-syrianskt ursprung hävda att jorden faktiskt inte skapades av en gud för 6-10 000 år sedan. Detta tror de obetingat på och hävdar är ett faktum! När jag säger det så "förolämpar jag deras gud". Skrämmande!

Nåväl, för 40 år sedan hävdade forskarna att vi gick mot en ny istid, idag låter det visst tvärtom. Vem ska man tro på? Di Leva? :grin:

När de första tågen kom (som nämndes i ett av svaren här ovan) ansåg man att människokroppen inte skulle klara av att färdas fortare än c:a 40 km/(tim, sedan skulle vi dö. När de första flygförsöken gjordes i slutet av 1700-talet (med ballonger) skickade man först upp djur, eftersom man "visste" att luften skulle ta slut ett par hundra meter upp.

Och 1898 ansåg det amerikanska patentverkets chef att man borde lägga ner verksamheten, eftersom "allt som kan uppfinnas redan är uppfunnet"!

Som sagt, jag föredrar att avsluta denna debatt eftersom det ju enbart handlar om tro, inte om vetande. Framtiden får utvisa vem som trodde rätt. (Men denna kalla dag väntar i varje fall jag otåligt på "växthuseffekten") :grin:

Och vem tror att lilla Sverige kan rädda världen genom högre skatter och avgifter på oss fåtaliga svenskar? Den frågan har inte fått något svar här!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag varken tror eller förnekar, det är enklast.. :mrgreen:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Förlåt mig!

Post by Federico »

Lumumba wrote: Och vem tror att lilla Sverige kan rädda världen genom högre skatter och avgifter på oss fåtaliga svenskar? Den frågan har inte fått något svar här!
Om vi lägger "rädda världen" tankarna åt sidan så finns det faktiskt en hel del miljöförstöring i Sverige som vi själva orsakat och kan vända åt rätt håll genom att minska användning av kemikalier och motorer som släpper ut skit. Ta bara Östersjön som ett exempel, vissa vill ju skylla över allt på "andra sidan", det är ju enklast så. Att det sedan är mätbart högre halter i svenska hamnar och marinor av gifter från exempelvis bottenfärger för båtar är svårt att skylla på någon annan, det finns säkert massor med liknande exempel när det handlar om landfordon.
Federico
Lumumba
Drömmare
Drömmare

Re: Förlåt mig!

Post by Lumumba »

[quote="Federico"][quote="Lumumba"]
Och vem tror att lilla Sverige kan rädda världen genom högre skatter och avgifter på oss fåtaliga svenskar? Den frågan har inte fått något svar här![/quote]

Om vi lägger "rädda världen" tankarna åt sidan så finns det faktiskt en hel del miljöförstöring i Sverige som vi själva orsakat och kan vända åt rätt håll genom att minska användning av kemikalier och motorer som släpper ut skit. Ta bara Östersjön som ett exempel, vissa vill ju skylla över allt på "andra sidan", det är ju enklast så. Att det sedan är mätbart högre halter i svenska hamnar och marinor av gifter från exempelvis bottenfärger för båtar är svårt att skylla på någon annan, det finns säkert massor med liknande exempel när det handlar om landfordon.[/quote]

OK för fyrtakt i båtmotorer, förbud mot skadliga bottenförger, osv. Men detta med extra skatter, miljöavgifter mm på bensin, elektricitet osv - det har jag fortfarande inte fått svar på!!! Ska användandet av detta vara förbehållet de mest förmögna? NEJ, är mitt svar! :x
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

kommer vi åka mindre bil,hoj(scooter) och båt,för att dom höjer skatten på bränsle(miljöskatt)?Tror inte det....Dom vill ju dessutom sälja oljan,hur skulle det se ut om dom inte sålde någon olja?Finanskris?milt sagt..den stora boven tror jag e flyget,obs!tror!
Post Reply