byta kullager

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

byta kullager

Post by janove »

Håller på med renovering av min primavera, och man kan lungt säga att jag inte riktigt vet vad jag håller på med :grin:

Skall byta en del lager och undrar då om man måste ha ett spesial verktyg eller om man kan värma och sedan slå ut det gammla?

Jan Ove
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: byta kullager

Post by henrikborjeson »

janove wrote:Håller på med renovering av min primavera, och man kan lungt säga att jag inte riktigt vet vad jag håller på med :grin:

Skall byta en del lager och undrar då om man måste ha ett spesial verktyg eller om man kan värma och sedan slå ut det gammla?

Jan Ove
Du hittar massor av tips om hur du mekar din smallframemotor på
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html

mvh/HB
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

byta kullager

Post by janove »

Takker for linken.

Har ett par utfordringer vedrørende bytte av kullager i fram gaffeln.

Jeg har ett par utfordringer når det kommer til og fjerne ett par av lagren.

Det første problemet jeg har er nål lager (29 på bildet) her har "nålarna" ramlade ut når jeg kjørde det hele i diesel bad, men jeg skjønner ikke hvordan jeg ska få ut resten.

Utfordring nummer to.Nummer ju på bildet sitter kvar i akseln. hvordan får jeg loss dette på beste sett.

Det er foresten en Primavera 82 som jeg renoverer.

Takkar før tips.

http://scooterhelp.com/manuals/service. ... A2T/78.jpg
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

På bilden du skickade finns inga siffror när jag ser på den

Nålhållarna får du ut med en dorn, de ska ändå bytas om nålarna ramlar ut så lätt som du skrev

För att få av lagret från hjulaxeln (om det var det det gällde - det brukar det vara) behöver du en specialavdragare som t. ex.

20-353 och 20-352 från Biltema

mvh/HB
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Da er fremgaffeln, ferdig og jeg har klyvd motorn.

Det eneste jeg ikke har klart er å fjerne di to lagren som sitter i høljet på motorn. Det er ett nål lager och ett vanligt lager. Er det noen som har noen tips på hvordan jeg kan fjerne disse?

Videre lurer jeg på "krusifikset" har sett på sip at det finnes to ulike typer. Ett som ser ut som et kors og ett som ser annerledes ut. Er det noen som kan tipse meg om hvilket jeg trenger? (Primavera 82)
http://www.sip-scootershop.com/Products ... 090SS.aspx

jan Ove
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

janove wrote:Da er fremgaffeln, ferdig og jeg har klyvd motorn.

Det eneste jeg ikke har klart er å fjerne di to lagren som sitter i høljet på motorn. Det er ett nål lager och ett vanligt lager. Er det noen som har noen tips på hvordan jeg kan fjerne disse?

Videre lurer jeg på "krusifikset" har sett på sip at det finnes to ulike typer. Ett som ser ut som et kors og ett som ser annerledes ut. Er det noen som kan tipse meg om hvilket jeg trenger? (Primavera 82)
http://www.sip-scootershop.com/Products ... 090SS.aspx

jan Ove
Hej,

Det du länkar till är rätt.
Det finns ett annat som är 51 mm, men det passar på modeller innan 1974 (eller där omkring).
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Takk før infoen, men har du noen peiling på hvordan man får loss dom två lagren som sitter inne i kåpan?
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Da har jeg med hjelp av den berømte dremmeln fått loss begge lagren, men prøver å finne nye på sip sin side. Noen som har en formening om hvilke lager det er jeg snakker om? og kan guide meg til dem rette hos sip?
Post Reply