Hej
Igår skulle lilla fröken förberedas för en välbehövlig transplantation, där alla slitdelar i motorn skall bytas. En snabbrepetition från scooterhelp och sen iväg till garaget.
Det mesta funkade väl som det skulle tills det var dax att klyva blocket, först vägrade veven släppa på svänghjulsidan så elegant som den alltid verkar göra på bilderna. Skam den som ger sig tänkte jag och gav mig på att demontera lilla primärdrevet då inre lagerbanan såg fint fastrostad runt veven, nu gick det bättre i ca 3-4 cm tills Julgranens största drev verkar ta i någon annan trevlig den i svänghjulsidan. Antagligen onödig info men naturligtvis verkar även denna axel sitta stadigt fast i svänghjulsidan.
Någon som stött på liknande problem tidigare och som har matnyttiga tips?
Upptäckte när SIP hade slut på ett av lagren som behövs att det finns riktigt billiga lager att köpa här: http://www.dapra.se/kullager.html
någon som har erfarenhet om att handla lager där?
Kan man bara lista ut vilka toleranser och styvheter som gäller så verkar ju flera storlekar som man gör av med finnas där till väldigt OK priser.
Tips på bra universalavdragare till lagren i en smallframe, även vettigt sätt att avlägsna bussningarna i motorfästena framförallt det främre.
Tack på förhand
Chris
Motor nästan kluven
-
- Nybörjare
Hei Chris,
jeg håller på med samme prosjekt som deg.
Utifra min erfaring er det ikke noen problemer med å fjerne noen lager, bortsett fra to som sitter inne i huset. Alle andre lager slår du ut. sitter ikke spesiellt hardt.
Send meg gjerne en im så kan vi bytte telefon nummer og siden erfaringer.....
jeg håller på med samme prosjekt som deg.
Utifra min erfaring er det ikke noen problemer med å fjerne noen lager, bortsett fra to som sitter inne i huset. Alle andre lager slår du ut. sitter ikke spesiellt hardt.
Send meg gjerne en im så kan vi bytte telefon nummer og siden erfaringer.....