Skadad tändstiftsgänga - FIXAT!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Ronnie
Lärling
Lärling

Skadad tändstiftsgänga - FIXAT!

Post by Ronnie »

Tändstiftgängan på min P200:a verkar vara skadad - går bara att dra stiftet ett par varv, sedan tar det stopp. Förstår inte när/hur det hänt eftersom det inte varit några som helst problem tidigare och jag alltid varit noga med att inte dra för hårt eller snett, men nu är det i alla fall så.

Gängan är alltså inte helt slut, utan bara skadad så att stiftet stoppar typ halvvägs. Går det att rädda på något enkelt sett (gängrens, kanske?) eller är det helicoil som gäller?
Last edited by Ronnie on Tue 07 Jul 2009, 17:05, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ronnie wrote:Tändstiftgängan på min P200:a verkar vara skadad - går bara att dra stiftet ett par varv, sedan tar det stopp. Förstår inte när/hur det hänt eftersom det inte varit några som helst problem tidigare och jag alltid varit noga med att inte dra för hårt eller snett, men nu är det i alla fall så.

Gängan är alltså inte helt slut, utan bara skadad så att stiftet stoppar typ halvvägs. Går det att rädda på något enkelt sett (gängrens, kanske?) eller är det helicoil som gäller?
Kan vara sot. Ta den toppen & hör med någon lokal bilmek lr verkstad om de han rensa gängan, annars montera Helicoil :mrgreen:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Haha...sorry. Skulle så klart inte glömt den stora bokstaven! :wink:

Nä, det är inte sot. Det syns ganska tydligt att gängorna en bit ned skadats. Har en bilmek runt hörnet, så jag kan ju bara gå förbi och höra med dem imorgon.

Såg att Biltema säljer en gängrenoveringssats för tändstifthål till det facila priset av 59:- annars...någon som har erfarenhet av den?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ronnie wrote:Haha...sorry. Skulle så klart inte glömt den stora bokstaven! :wink:

Nä, det är inte sot. Det syns ganska tydligt att gängorna en bit ned skadats. Har en bilmek runt hörnet, så jag kan ju bara gå förbi och höra med dem imorgon.

Såg att Biltema säljer en gängrenoveringssats för tändstifthål till det facila priset av 59:- annars...någon som har erfarenhet av den?
Jag föreslog verkstad mest för Helicoilmonteringen, de verktygen är betydligt dyrare samt monteringen knepigare o göra själv. :grin:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Ja, Helicoil känns inte aktuellt att köpa (även om jag har lite andra prylar som säkert skulle gilla det också).

Tror jag tar till närmaste Biltema (Västerås) och testar sådan där sats först. Har ju trots allt inte mer att förlora än 59:- och lite bensinpengar...:wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Ta av toppen och testa först med nålfil och sedan kan du göra en engångsgängtapp av ett gammalt stift och kanske få till det med.

Heilicoil på vespa har jag bara haft dåliga erfarenheter med, det blir oftast inte tätt mot tändstiftets tätbricka.

Dock den billiga satsen från Biltema (och andra) med insatshylsa fungerar bättre då den har en fläns som tändstiftet kan täta mot, behöver dock limmas med gänglåsning för att inte komma med stiftet vid byte.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

calle wrote:Hej!

Ta av toppen och testa först med nålfil och sedan kan du göra en engångsgängtapp av ett gammalt stift och kanske få till det med.

Heilicoil på vespa har jag bara haft dåliga erfarenheter med, det blir oftast inte tätt mot tändstiftets tätbricka.

Dock den billiga satsen från Biltema (och andra) med insatshylsa fungerar bättre då den har en fläns som tändstiftet kan täta mot, behöver dock limmas med gänglåsning för att inte komma med stiftet vid byte.
En rätt monterad Helicoil gänga blir definitivt tät så det bör bero på om du har haft rätt gänglängd och dragit in den tillräckligt långt. Men i det här fallet så skulle i alla fall jag börja med biltemas gängrensare/renoverare 18-128 men tänkt på att så fort du möter motstånd skall du backa ta ut den och rengöra den. Tvinga inte in verktyget mer än några grader innan du backar och rengör och börjar om igen. Jag har noll koll på Vespa men gissar att det är en gjutjärnstopp vi pratar om och då skulle jag spreja verktyget och gängan med WD-40. Är det en aluminiumtopp så är det T-sprit du skall doppa verktyget i för att få rester att släppa.

/putte
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej
Det är alutopp. Ãven om helicoil monteras korrekt så minskar tätytan.
Men att rensa gängorna först..oftast kan man klara sig med det när det är den långa gängan
VH
Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

köp en gängtapp M14 x 1,25 på närmsta swapmeet/veteranmarknad. Det finns alltid gubbar med gängtappar och snitt i drivor på de välfrekventerade marknaderna. Finns annars nya att tillgå om man har brått, hos Luna bla. Sedan kan du lugnt rädda din topp. Om den skulle vara beyond rens-räddning så kan du inhandla ett shysst kit med vetskapen om att du har en std tapp i verktygslådan för framtida behov.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

561:- är vad SIP tar för en ny topp o det kan mycket väl vara vad en verkstad tar för att montera Helicoil.

Värt att fundera på... :|
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

fritte wrote:561:- är vad SIP tar för en ny topp o det kan mycket väl vara vad en verkstad tar för att montera Helicoil.

Värt att fundera på... :|
Ops. Jag tog mer änn 500:- för att montera en Helicoil när jag var i branchen för drygt 20 år sedan. Låter som ny topp är tveklöst bättre alternativ för de pengarna. Visserligen monterade jag Helicoil i vissa nya toppar (bilar) just för att det är mer okänsligt, men en 5-hundring för en topp kan nästan ses som en förbrukningsvara.

/putte
bjsv_75
Drömmare
Drömmare

Post by bjsv_75 »

Hej

Sen kan jag meddela att helicoil inte sitter så bra på ställen där du ska skruva in och ur saker typ tändstift. Den har en förmåga att släppa och följa med ut efter ett par gånger så jag skulle inte sätta in en Helicoil.
Annars är Helicoil en bra uppfinning som vi använder ibland på jobbet på skogsmaskiner
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Mmmm, har googlat runt lite och förstått att Helicoil inte är riktigt att rekommendera just för tändstiftsgäng.

Tydligen har Mekonomen en gängrenoveringssats liknande den från Biltema. Den kostar 129:-, vilket är ungefär vad det skulle kosta mig att åka till Västerås att köpa en för 59:- med bensin och allt..
Eftersom Mekonomen finns här i stan skall jag ned och fixa en sådan strax och börja därifrån. Om inte den funkar får jag väl ta med toppen till en bilmek och fråga vad de kan göra och vad det skulle kosta. Blir det för dyrt köper jag helt enkelt en ny topp. De är ju inte så dyra, som sagt...vore dock skönt att slippa vänta.

Tack för alla tips!
Jag håller er uppdaterade om hur det går.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Ronnie wrote:Mmmm, har googlat runt lite och förstått att Helicoil inte är riktigt att rekommendera just för tändstiftsgäng.

Tydligen har Mekonomen en gängrenoveringssats liknande den från Biltema. Den kostar 129:-, vilket är ungefär vad det skulle kosta mig att åka till Västerås att köpa en för 59:- med bensin och allt..
Eftersom Mekonomen finns här i stan skall jag ned och fixa en sådan strax och börja därifrån. Om inte den funkar får jag väl ta med toppen till en bilmek och fråga vad de kan göra och vad det skulle kosta. Blir det för dyrt köper jag helt enkelt en ny topp. De är ju inte så dyra, som sagt...vore dock skönt att slippa vänta.

Tack för alla tips!
Jag håller er uppdaterade om hur det går.
Jag tror på en gängrenoveringssats. Bara tänk på att bruka mycke lite milt våld och backa och doppa tappen i T-sprit. Då släpper alla grader från tappen. Gör det långsamt och utan övervåld så löser det sig säkert.

/putte
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Siådärja, nu var det löst!

Gängrenssatsen fanns tydligen inte längre, så jag drog en chansning och köpte en sådan där billig insatsvariant från Mekonomen ändå. Tänkte att det må bära eller brista - och det bar! Verkar det som än så länge iaf. Har bara varit ute på en kortare provtur än så länge.

Nu återstår iofs problemet att vänster bakblinkers är död, men det hör ju inte hemma i den här tråden... :wink:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Vad är en billig insatsvariant från Mekonomen? :grin:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

En sån här (sorry för dålig mobilbild, sitter på festival och kommer inte åt bilderna på datorn):
[img]http://img37.yfrog.com/i/sfot.jpg/[\img]
Typ som Helicoil, men speciellt för tändstift. Man handdrar nya gängor i större dimension med tappen och gängar sedan i en av insatserna.
99:- och funkar finfint...än så länge iaf.
Last edited by Ronnie on Wed 08 Jul 2009, 19:25, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

OK, jag fattar. :grin:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Verkar inte funka att lägga till bilden, kanske för att jag gör det via mobil. Kopiera länken till addressfältet funkar dock... :wink:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag såg den, bilden alltså. :grin: :grin: :grin: :grin:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
Post Reply