Hastighetsmätardrevet.
Hastighetsmätardrevet.
Tjena alla Lambrettamekare. Hoppas ni kan ge lite klarhet och tips till mitt problem.
En dag så lade hastighetsmätaren och avståndsmätarn av bara helt sonika.
Felsökte från toppen neråt.
Hastighetsmätaren och avståndsmätaren fungerar finfint.
Vajern är hel och sitter på ordentligt och mätaren rör sig om jag nerifrån snurrar på vajern.
Bytte plastbiden som håller drevet och vajern på plats till en mässingsvariant.
Såg att själva drevet var väldigt infettad, in absurdum minst. Rengjorde den och försökte montera tillbaka den för att prova o snurra på hjulet men den sitter inte riktigt ok. Såg att 2 banor var nedslitna så jag bytte ut den mot en ny och fin.
Den satt inte heller bra alls. och snurrade knappt den heller.
Öppnade upp hela navet för att kolla delen inne i trumman. Den är hel och ser bra ut. Den sitter på rätt position om man följer Stickys manual och alla spår är intakta och hela.
Då återstår frågan, varför driver inte dessa varandra?
Det hela fungerade helt felfritt de senaste 500km. Tills det helt sonika lade av förra veckan.
Nån som kan tänka dig nått?
En dag så lade hastighetsmätaren och avståndsmätarn av bara helt sonika.
Felsökte från toppen neråt.
Hastighetsmätaren och avståndsmätaren fungerar finfint.
Vajern är hel och sitter på ordentligt och mätaren rör sig om jag nerifrån snurrar på vajern.
Bytte plastbiden som håller drevet och vajern på plats till en mässingsvariant.
Såg att själva drevet var väldigt infettad, in absurdum minst. Rengjorde den och försökte montera tillbaka den för att prova o snurra på hjulet men den sitter inte riktigt ok. Såg att 2 banor var nedslitna så jag bytte ut den mot en ny och fin.
Den satt inte heller bra alls. och snurrade knappt den heller.
Öppnade upp hela navet för att kolla delen inne i trumman. Den är hel och ser bra ut. Den sitter på rätt position om man följer Stickys manual och alla spår är intakta och hela.
Då återstår frågan, varför driver inte dessa varandra?
Det hela fungerade helt felfritt de senaste 500km. Tills det helt sonika lade av förra veckan.
Nån som kan tänka dig nått?
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Hastighetsmätardrevet.
Nere i navet består drivningen av ett runt plastdrev som sitter på navet, samt en mindre drev med en pinne som påverkas av det föregående (roterar).
Vajern är sedan kopplad till det mindre drevet. Men det gissar jag att du redan klurat ut.
Om du plockar bort mässingshylsan som täcker, sätter i det lilla drevet och snurrar på hjulet - ser du om det lilla drevet roterar? Gör det inte det, så är det något fundamentalt fel. Det kan vara att plasten på något drev är nedslitet och således inte 'når' det andra drevet.
Och: Det ska vara MYCKET fett därnere. Har du inte det så slits dreven ovan ned mycket snabbt.
/G
Vajern är sedan kopplad till det mindre drevet. Men det gissar jag att du redan klurat ut.
Om du plockar bort mässingshylsan som täcker, sätter i det lilla drevet och snurrar på hjulet - ser du om det lilla drevet roterar? Gör det inte det, så är det något fundamentalt fel. Det kan vara att plasten på något drev är nedslitet och således inte 'når' det andra drevet.
Och: Det ska vara MYCKET fett därnere. Har du inte det så slits dreven ovan ned mycket snabbt.
/G
kejj wrote:Tjena alla Lambrettamekare. Hoppas ni kan ge lite klarhet och tips till mitt problem.
En dag så lade hastighetsmätaren och avståndsmätarn av bara helt sonika.
Felsökte från toppen neråt.
Hastighetsmätaren och avståndsmätaren fungerar finfint.
Vajern är hel och sitter på ordentligt och mätaren rör sig om jag nerifrån snurrar på vajern.
Bytte plastbiden som håller drevet och vajern på plats till en mässingsvariant.
Såg att själva drevet var väldigt infettad, in absurdum minst. Rengjorde den och försökte montera tillbaka den för att prova o snurra på hjulet men den sitter inte riktigt ok. Såg att 2 banor var nedslitna så jag bytte ut den mot en ny och fin.
Den satt inte heller bra alls. och snurrade knappt den heller.
Öppnade upp hela navet för att kolla delen inne i trumman. Den är hel och ser bra ut. Den sitter på rätt position om man följer Stickys manual och alla spår är intakta och hela.
Då återstår frågan, varför driver inte dessa varandra?
Det hela fungerade helt felfritt de senaste 500km. Tills det helt sonika lade av förra veckan.
Nån som kan tänka dig nått?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Även jag ha haft problem med hastighetsmätardrivningen på min Lambretta serie 3. Till saken hör dessutom att jag har ett framnav med utanpåliggande skivbroms från Scootrs. Lysande bra för övrigt, rekommenderas varmt.
Först slutade hastighetsmätaren funka ibland, oftast vid hård körning och mycket bromsande med skivbromsen, typ Cannonball
. Min teori: värmen från bromsandet gjorde att drivkransen inne i navet släppte. När navet svalnat funkade allt igen.
Sedan slutade hastightsmätaren funka helt och hållet. Testade mätaren med borrmaskin, funkade. Testade wiren, funkade. Satte en pinne som jag täljt fyrkantig i drivningen i navet, verkade också funka. WTF?
Men jag köpte en komplett ny hastighetsmätardrivning till navet (de två dreven) från min favoritleverantör i Knutby och monterade. Funkade fortfarande inte. WTF igen?? Men, som ett sista försök beställde jag en komplett ny hastighetsmätardrivning till, denna gång från från Scootrs, de har ju gjort navet, monterade och fettade in. Och plötsligt, success, allt funkar perfekt
Troligen skiljer det något lite i dimension någonstans mellan originalnavet och eftermarknadsnavet och det räckte för att göra att det inte funkade. End of story. Lycka är en väl fungerande Lambretta!
/jens
Först slutade hastighetsmätaren funka ibland, oftast vid hård körning och mycket bromsande med skivbromsen, typ Cannonball

Sedan slutade hastightsmätaren funka helt och hållet. Testade mätaren med borrmaskin, funkade. Testade wiren, funkade. Satte en pinne som jag täljt fyrkantig i drivningen i navet, verkade också funka. WTF?
Men jag köpte en komplett ny hastighetsmätardrivning till navet (de två dreven) från min favoritleverantör i Knutby och monterade. Funkade fortfarande inte. WTF igen?? Men, som ett sista försök beställde jag en komplett ny hastighetsmätardrivning till, denna gång från från Scootrs, de har ju gjort navet, monterade och fettade in. Och plötsligt, success, allt funkar perfekt

Troligen skiljer det något lite i dimension någonstans mellan originalnavet och eftermarknadsnavet och det räckte för att göra att det inte funkade. End of story. Lycka är en väl fungerande Lambretta!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
lurigt med Lambrettadreven att få det fungerande under lång tid, ganska många nytillverkade passar dåligt och en del får man grada av för att de inte skall gå sönder under montering.
Vissa är såpass mjuka att de går sönder om man inte 'skruvar' ihop de olika navdelarna utan bra a trycker ihop desamma.
Förresten, han som sålde scootern till dig borde ha koll på vad som fungerar till din långvespa.
Vissa är såpass mjuka att de går sönder om man inte 'skruvar' ihop de olika navdelarna utan bra a trycker ihop desamma.
Förresten, han som sålde scootern till dig borde ha koll på vad som fungerar till din långvespa.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Tack för de olika svaren.
Hedge: Ja så långt har jag ju kommit, allt är bytt utan drevet på navet som ser hel ut. Eller den ser exakt likadan ut som den nya jag köpt.
Möjligen så har nått glidit fel och därav så får de båda dreverna inte tillräcklig kontakt med varandra.
Det direkta problemet uppstår ju endast i att 1. jag har ingen anning hur fort jag kör 2. jag har ingen aning om hur långt jag kört och om jag behöver tanka.
Har inte sett flera sådana monteringar än min egen och sticky manualen.
Vad är bästa tipset att med enkla medel byta ut drevet som sitter på navet?
Finns drev i metall och inte plats? Jag har bytt drevhållarplasthylsan mot en i mässing i varje fall.
Calle: ja fast hans tips är sådant jag redan konstaterat eller vet.
Hedge: Ja så långt har jag ju kommit, allt är bytt utan drevet på navet som ser hel ut. Eller den ser exakt likadan ut som den nya jag köpt.
Möjligen så har nått glidit fel och därav så får de båda dreverna inte tillräcklig kontakt med varandra.
Det direkta problemet uppstår ju endast i att 1. jag har ingen anning hur fort jag kör 2. jag har ingen aning om hur långt jag kört och om jag behöver tanka.
Har inte sett flera sådana monteringar än min egen och sticky manualen.
Vad är bästa tipset att med enkla medel byta ut drevet som sitter på navet?
Finns drev i metall och inte plats? Jag har bytt drevhållarplasthylsan mot en i mässing i varje fall.
Calle: ja fast hans tips är sådant jag redan konstaterat eller vet.
Bara det är gjord av plåt så....
Punkt 1 är ju akademisk
, och punkt 2 kollar man ju genom att lyfta tanklocket eller att reserven går i.
Enklaste sättet att byta stora drevet är om jag inte missminner mig att slipa ett hack i det befintliga, för att sedan knäcka det med en mejsel eller liknande. Sen pressar man på det nya.
Du vill för allt i världen INTE ha drev i metall! Om det skär sig i navet av någon anledning, så är det tvärstopp...Bättre då att ha drev i plast som på sin höjd ger ett diarreframkallande hugg i framhjulet, och inte en cirkusföreställning.
/G

Enklaste sättet att byta stora drevet är om jag inte missminner mig att slipa ett hack i det befintliga, för att sedan knäcka det med en mejsel eller liknande. Sen pressar man på det nya.
Du vill för allt i världen INTE ha drev i metall! Om det skär sig i navet av någon anledning, så är det tvärstopp...Bättre då att ha drev i plast som på sin höjd ger ett diarreframkallande hugg i framhjulet, och inte en cirkusföreställning.
/G
kejj wrote:Tack för de olika svaren.
Hedge: Ja så långt har jag ju kommit, allt är bytt utan drevet på navet som ser hel ut. Eller den ser exakt likadan ut som den nya jag köpt.
Möjligen så har nått glidit fel och därav så får de båda dreverna inte tillräcklig kontakt med varandra.
Det direkta problemet uppstår ju endast i att 1. jag har ingen anning hur fort jag kör 2. jag har ingen aning om hur långt jag kört och om jag behöver tanka.
Har inte sett flera sådana monteringar än min egen och sticky manualen.
Vad är bästa tipset att med enkla medel byta ut drevet som sitter på navet?
Finns drev i metall och inte plats? Jag har bytt drevhållarplasthylsan mot en i mässing i varje fall.
Calle: ja fast hans tips är sådant jag redan konstaterat eller vet.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
skall jag ge honom än lärlingalusing nästa gång jag ser honom?
(eller kräva gratis öl som jag kanske dricker upp)
Helt klart enklast att vinkelslipa ner drevet, dock får man ta det försiktigt när man slår av detsamma så att man inte slår ett jack på monteringsytan i bromstrumman.
(eller kräva gratis öl som jag kanske dricker upp)
Helt klart enklast att vinkelslipa ner drevet, dock får man ta det försiktigt när man slår av detsamma så att man inte slår ett jack på monteringsytan i bromstrumman.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Ett i plast o ett i metall går bra o är det vanliga, bara ett ger med sig.Hedge wrote: Du vill för allt i världen INTE ha drev i metall! Om det skär sig i navet av någon anledning, så är det tvärstopp...Bättre då att ha drev i plast som på sin höjd ger ett diarreframkallande hugg i framhjulet, och inte en cirkusföreställning.
/G
Ska man vara petig så är benämningen kuggdrev för den drivande o kugghjul för den drivna.




På serie 2 är de bägge gjorda i metall, den ena i vad jag förmodar någon härdad variant och den andra i vad jag har för mig, mässing. Jag gillar cirkus...
Vinkeln som sakerna sitter i gör att jag inte känner mig speciellt orolig för att det ska gå käpprätt...

_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Enorm och enormkejj wrote:Ang. scootRS. Blir det inte en enorm frakt och skatt på allt man beställer därifrån?

* Ja, när du beställer grejer utanför EU måste du, i princip, betala svensk moms och tull. Men, av någon märklig anledning kommer mina paket därifrån aldrig från själva firman utan från en vänlig person i Ho Chi Minh City som ger mig en gåva. Så jag har bara betalt tull en gång.
* Ja, beställer du stora tunga grejer som sadlar, avgassystem eller skivbromsnav blir frakten dyr, det är ju långt. Å andra sidan är deras priser generellt låga så slutsumman blir oftast klart rimlig. Och lätta saker som hastighetsmätardrev, no problems.
Däremot har kvalitén på deras produkter ibland diskuterats på detta forum. Jag har dock nästan alltid varit mycket nöjd med det jag köpt.
/jns
scooterdaddy - gammal är äldst
Killen jag köpte min Lammy från hade slängt på ett scootRS trimblås. Den fungerar finfint och låter mums!
Ja, en skivbroms och några mindre delar bör kanske inte bli mycket. det där med Eurokursen är ju en faktor iom att vi i sverige trodde oss vara lika tuffa som norrmän och engelsmän och behöll vår fula kung ingraverad på vår valuta.
Ingen som råkar ha ett disk brake kit till övers som han/hon inte behöver och kan tänka sig sälja av till mig?
Ja, en skivbroms och några mindre delar bör kanske inte bli mycket. det där med Eurokursen är ju en faktor iom att vi i sverige trodde oss vara lika tuffa som norrmän och engelsmän och behöll vår fula kung ingraverad på vår valuta.
Ingen som råkar ha ett disk brake kit till övers som han/hon inte behöver och kan tänka sig sälja av till mig?
Bara det är gjord av plåt så....
Uppdatering:
Jag lossade gamla drevet med en enkel avdragare. Var relativt enkelt att få loss.
Efter bytte monterade jag ihop allting och konstaterade att det inte fungerade heller.
Svor o hade mig men tog mig tid o demontera allt och kolla igenom noggrant igen. Inget fel, inte enligt några sprängskisser eller Sticky's.
Efter ihopmontering igen så lyckades jag på nått sätt få muttrarna att låsa fast bromstrummedelen av navet till resten så den inte snurrade fritt.
Detta vållade mycket bekymmer och förmodligen 3 delningar av navet igen innan allt plötsligt satt på bra igen.
Men dock ingen fungerande mätare. Gav upp och lade allt på sidan och drog hem.
Dagen efter när jag skulle svänga förbi skåningen blev jag förvånad när jag såg att jag faktiskt hade hastighetsmätaren fungerande och allt!
Jag lämnar denna ära härmed till det italienska ingenjörsundret på 60-talet och bestämde mig för att inte ta reda på vad som var annorlunda mot en dag tidigare!
Slutet gott allting gott. nu kan jag åtminstone en framnavs alla beståndsdelar. I alla fall den till Li Special.
Jag lossade gamla drevet med en enkel avdragare. Var relativt enkelt att få loss.
Efter bytte monterade jag ihop allting och konstaterade att det inte fungerade heller.
Svor o hade mig men tog mig tid o demontera allt och kolla igenom noggrant igen. Inget fel, inte enligt några sprängskisser eller Sticky's.
Efter ihopmontering igen så lyckades jag på nått sätt få muttrarna att låsa fast bromstrummedelen av navet till resten så den inte snurrade fritt.
Detta vållade mycket bekymmer och förmodligen 3 delningar av navet igen innan allt plötsligt satt på bra igen.

Men dock ingen fungerande mätare. Gav upp och lade allt på sidan och drog hem.
Dagen efter när jag skulle svänga förbi skåningen blev jag förvånad när jag såg att jag faktiskt hade hastighetsmätaren fungerande och allt!
Jag lämnar denna ära härmed till det italienska ingenjörsundret på 60-talet och bestämde mig för att inte ta reda på vad som var annorlunda mot en dag tidigare!
Slutet gott allting gott. nu kan jag åtminstone en framnavs alla beståndsdelar. I alla fall den till Li Special.

Bara det är gjord av plåt så....