Var får lapptoppen plats?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Som jag skrev här innan så har jag beställt en GTS 300 Super och jag får förhoppningsvis den nästa vecka!nu funderar jag bara på en sak,var ska jag förvara min lapptopp när jag kör till jobbet?Får hela datorväskan plats under sadlen tror ni?Bestälde inte topbox,får den plats i en sådan?Ja ja ni hör själv vilket I Lands problem jag har
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Du kan väl ha den i en laptopväska på axeln? Så brukar jag köra och hittills har inte datorn tagit någon skada... :wink:
plast
Nybörjare
Nybörjare

Post by plast »

Vad gäller datorväskor så finns det också ryggsäckar som är menade för att ha dator i. Men kanske inte lika trendigt?

Sen är det ju skillnad på bärbar och bärbar också. Det finns ju värsting släpbara med 20"+ och massa lull lull. Då får du nog ha släpvagn. En normalstor bärbar med 15" går säkert in i topbox om du inte har minsta topboxen som går att hitta och en liten netbook med 10" skärm kanske du får ner under sadeln utan att klämma sönder den.
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

MacBook Pro 15,4!Helst skulle man ju vilja ha de helt under tak så att säga,helt utan regn lär man väll arldrig klara sej.Ingen chans att den får plats undet sittsen eller i topboxen?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Kan du ge mig måtten på väskan så kan jag provmäta facket under sadeln. Vi har en GTS300 i butiken på EM Scooters där jag jobbar ibland, t ex imorgon.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Supersnällt!!Väskan är 40cm bred och 35 cm djup.Hade verkligen varit kanon om det funkar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Nu har jag mätt. Jag tror tyvärr inte du får in din datorväska under sadeln på en GTS300. Utrymmet är långt (c:a 50 cm) men relativt smalt (c:a 22 cm vid "midjan"). Höjden är skaplig, men lite svår att mäta eftersom den dels består av "baljan", dels av ett urtag i sadeln, men den är inte 35 cm. Så här ser det ut
Image

Så tyvärr, det blir nog ryggsäck eller topbox. Eller en mindre Mac :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Tackar så mycket för besväret Jencla!det är väll bara o köpa sej en vattentät rygsäck
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Över axeln såklart!

Jag kör nästan dagligen med laptop över axeln.
Har nu en väska från:
http://www.sfbags.com
...och det regnar mycket här!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Själv har jag min MBP i en datorväska i skinn av ett kvalitetsmärke hängandes i väskkroken under styret.

Även min gamla MB i plast låg i samma väska hängandes i kroken, och det har aldrig varit några problem (peppar peppar) vare sig med väte eller gropiga vägar (och tro mig, Roms vägar med sina 2000 år på nacken och eftersatt skötsel är gropiga).

Dock monterar jag ett Termoscud över regn/vinterperioden, så det skyddar ju något, men som sagt, tror inte du behöver oroa dig.

Fixar en bild om en stund, ska precis till jobbet :/
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Image
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

nicko35 in da house:

Min Eee PC får lätt plats under sadeln på GTS 300'an däremot min Dell & IBM som är lite större får åka i Boblebee ryggan, Victors lösning med en fodrad & vadderad laptop väska hängande på kroken mellan benen är nog en väldigt bra lösning, samma med axelväskan men personligen tycker jag att det känns väldigt klumpigt med en axelväska över ryggskyddet, däremot en rygga som sitter bra funkar...

DP says: Alla sätt är bra, utom dom dåliga.....
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Jag tycker toppboxen var ett bra köp för min del.

Ok att den sabbar lite av linjerna, men det är smidigt att kunna ta med sig packning och låsa in hjälmen där.
Dessutom är det trevligt för passagerare med ryggstöd.
2009 Vespa GTS 300 Super
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Min datorrygga (Everest 35 Flexible) inkl IBM laptop, åker i min 45L toppbox till och från jobbet varje dag. Som exter säger så är ju boxen också ett bra förvaringsutrymmer för hjälm hanskar och lull lull.
Ibland handlar jag på vägen hem och då får ryggan åka - på ryggen - och matvarorna i boxen.

Inte snyggt, och min stora box påverkar köregenskaperna framför allt om det blåser små djävlar snett framifrån, men på ett pendlarfordon är det nog i alla fall en optimal lösning.

/putte
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Jag är jättetacksam för alla bra svar men en toppbox lär det inte bli i första skedet i allafall,tycker att scootern får ett helt annat utseende med en toppbox.Nä jag ska leta upp en bra vattentät datorryggsäck,om ni har något förslag/länk tar jag tacksamt emot!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Nicko35 wrote:Jag är jättetacksam för alla bra svar men en toppbox lär det inte bli i första skedet i allafall,tycker att scootern får ett helt annat utseende med en toppbox.Nä jag ska leta upp en bra vattentät datorryggsäck,om ni har något förslag/länk tar jag tacksamt emot!
Helt rätt - stil före funktion! Packboxen förstör Vespans linjer!

Designväska i bagagekroken är enda lösningen :D :evil:
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

victor in da house:
Helt rätt - stil före funktion! Packboxen förstör Vespans linjer!

I'll second that!!!!! Packbox på en GTS går helt bort i min bok....

DP says: Har ett par Boblebee och dom funkar bra, Victors väska är dock mer Italien...
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Nicko35 wrote:Jag är jättetacksam för alla bra svar men en toppbox lär det inte bli i första skedet i allafall,tycker att scootern får ett helt annat utseende med en toppbox.Nä jag ska leta upp en bra vattentät datorryggsäck,om ni har något förslag/länk tar jag tacksamt emot!
Kolla med Stadium på Everest ryggor. Min Flexible 35 fanns i 2 utföranden, en med och en utan datorfack så det var lite letande innan jag hittade min. Dock hittar jag den inte på Stadiums web och det är inte så konstigt eftersom den har några år på nacken. Har alltid klarat ösregn bara man ser till att man vikt över skydden för dragkedjorna.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Off topic, men Uj vad snygg sadelstripning du har Victor! Orginal?
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

PapaD wrote:Off topic, men Uj vad snygg sadelstripning du har Victor! Orginal?
/PapaD
Tusen tack!

Nej, inte original... Läs om det här: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=4608
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Victor/
Är det den här du menar??Riktigt snygg i så fall!men är den verklgen gjord för lapptoppar?Jag menar med skydd o allt?I så fall beställer jag direkt

http://www.stadium.se/mode/herrklader/a ... wAll=false
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Nicko35 wrote:Victor/
Är det den här du menar??Riktigt snygg i så fall!men är den verklgen gjord för lapptoppar?Jag menar med skydd o allt?I så fall beställer jag direkt

http://www.stadium.se/mode/herrklader/a ... wAll=false
Jag tipsade om Ferré-väskan ;) Det var puttepj som skrev om Everest, men jag skulle dock valt den svarta adidasväskan om jag var tvungen att välja en på den sidan.

Regn är dock inget större problem när den hänger på bagagekroken; frontskölden håller undan det mesta, och under regn-perioden (läs vinter) råder jag dig att montera ett tucanourbano termoscud, så har du genast torrt och varmt (ca 30 grader) kring benen.
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Dom där italienska väskorna kostar ju typ lika mycket som en 10" laptop!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

paa wrote:Dom där italienska väskorna kostar ju typ lika mycket som en 10" laptop!
Och till råga på allt är de inte vattentäta :O

Men som sagt, det har aldrig varit något problem, inte ens i ösregn. Så jag antar att positionen nära golvet skyddat av frontskölden som även sveper lätt över väskan räcker för att hålla en dator torr...
Post Reply