Var får lapptoppen plats?
Som jag skrev här innan så har jag beställt en GTS 300 Super och jag får förhoppningsvis den nästa vecka!nu funderar jag bara på en sak,var ska jag förvara min lapptopp när jag kör till jobbet?Får hela datorväskan plats under sadlen tror ni?Bestälde inte topbox,får den plats i en sådan?Ja ja ni hör själv vilket I Lands problem jag har
Vad gäller datorväskor så finns det också ryggsäckar som är menade för att ha dator i. Men kanske inte lika trendigt?
Sen är det ju skillnad på bärbar och bärbar också. Det finns ju värsting släpbara med 20"+ och massa lull lull. Då får du nog ha släpvagn. En normalstor bärbar med 15" går säkert in i topbox om du inte har minsta topboxen som går att hitta och en liten netbook med 10" skärm kanske du får ner under sadeln utan att klämma sönder den.
Sen är det ju skillnad på bärbar och bärbar också. Det finns ju värsting släpbara med 20"+ och massa lull lull. Då får du nog ha släpvagn. En normalstor bärbar med 15" går säkert in i topbox om du inte har minsta topboxen som går att hitta och en liten netbook med 10" skärm kanske du får ner under sadeln utan att klämma sönder den.
Nu har jag mätt. Jag tror tyvärr inte du får in din datorväska under sadeln på en GTS300. Utrymmet är långt (c:a 50 cm) men relativt smalt (c:a 22 cm vid "midjan"). Höjden är skaplig, men lite svår att mäta eftersom den dels består av "baljan", dels av ett urtag i sadeln, men den är inte 35 cm. Så här ser det ut

Så tyvärr, det blir nog ryggsäck eller topbox. Eller en mindre Mac
/jens

Så tyvärr, det blir nog ryggsäck eller topbox. Eller en mindre Mac

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Över axeln såklart!
Jag kör nästan dagligen med laptop över axeln.
Har nu en väska från:
http://www.sfbags.com
...och det regnar mycket här!
Jag kör nästan dagligen med laptop över axeln.
Har nu en väska från:
http://www.sfbags.com
...och det regnar mycket här!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Själv har jag min MBP i en datorväska i skinn av ett kvalitetsmärke hängandes i väskkroken under styret.
Även min gamla MB i plast låg i samma väska hängandes i kroken, och det har aldrig varit några problem (peppar peppar) vare sig med väte eller gropiga vägar (och tro mig, Roms vägar med sina 2000 år på nacken och eftersatt skötsel är gropiga).
Dock monterar jag ett Termoscud över regn/vinterperioden, så det skyddar ju något, men som sagt, tror inte du behöver oroa dig.
Fixar en bild om en stund, ska precis till jobbet
Även min gamla MB i plast låg i samma väska hängandes i kroken, och det har aldrig varit några problem (peppar peppar) vare sig med väte eller gropiga vägar (och tro mig, Roms vägar med sina 2000 år på nacken och eftersatt skötsel är gropiga).
Dock monterar jag ett Termoscud över regn/vinterperioden, så det skyddar ju något, men som sagt, tror inte du behöver oroa dig.
Fixar en bild om en stund, ska precis till jobbet

nicko35 in da house:
Min Eee PC får lätt plats under sadeln på GTS 300'an däremot min Dell & IBM som är lite större får åka i Boblebee ryggan, Victors lösning med en fodrad & vadderad laptop väska hängande på kroken mellan benen är nog en väldigt bra lösning, samma med axelväskan men personligen tycker jag att det känns väldigt klumpigt med en axelväska över ryggskyddet, däremot en rygga som sitter bra funkar...
DP says: Alla sätt är bra, utom dom dåliga.....
Min Eee PC får lätt plats under sadeln på GTS 300'an däremot min Dell & IBM som är lite större får åka i Boblebee ryggan, Victors lösning med en fodrad & vadderad laptop väska hängande på kroken mellan benen är nog en väldigt bra lösning, samma med axelväskan men personligen tycker jag att det känns väldigt klumpigt med en axelväska över ryggskyddet, däremot en rygga som sitter bra funkar...
DP says: Alla sätt är bra, utom dom dåliga.....
Min datorrygga (Everest 35 Flexible) inkl IBM laptop, åker i min 45L toppbox till och från jobbet varje dag. Som exter säger så är ju boxen också ett bra förvaringsutrymmer för hjälm hanskar och lull lull.
Ibland handlar jag på vägen hem och då får ryggan åka - på ryggen - och matvarorna i boxen.
Inte snyggt, och min stora box påverkar köregenskaperna framför allt om det blåser små djävlar snett framifrån, men på ett pendlarfordon är det nog i alla fall en optimal lösning.
/putte
Ibland handlar jag på vägen hem och då får ryggan åka - på ryggen - och matvarorna i boxen.
Inte snyggt, och min stora box påverkar köregenskaperna framför allt om det blåser små djävlar snett framifrån, men på ett pendlarfordon är det nog i alla fall en optimal lösning.
/putte
Helt rätt - stil före funktion! Packboxen förstör Vespans linjer!Nicko35 wrote:Jag är jättetacksam för alla bra svar men en toppbox lär det inte bli i första skedet i allafall,tycker att scootern får ett helt annat utseende med en toppbox.Nä jag ska leta upp en bra vattentät datorryggsäck,om ni har något förslag/länk tar jag tacksamt emot!
Designväska i bagagekroken är enda lösningen

Kolla med Stadium på Everest ryggor. Min Flexible 35 fanns i 2 utföranden, en med och en utan datorfack så det var lite letande innan jag hittade min. Dock hittar jag den inte på Stadiums web och det är inte så konstigt eftersom den har några år på nacken. Har alltid klarat ösregn bara man ser till att man vikt över skydden för dragkedjorna.Nicko35 wrote:Jag är jättetacksam för alla bra svar men en toppbox lär det inte bli i första skedet i allafall,tycker att scootern får ett helt annat utseende med en toppbox.Nä jag ska leta upp en bra vattentät datorryggsäck,om ni har något förslag/länk tar jag tacksamt emot!
/putte
Tusen tack!PapaD wrote:Off topic, men Uj vad snygg sadelstripning du har Victor! Orginal?
/PapaD
Nej, inte original... Läs om det här: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=4608
Victor/
Är det den här du menar??Riktigt snygg i så fall!men är den verklgen gjord för lapptoppar?Jag menar med skydd o allt?I så fall beställer jag direkt
http://www.stadium.se/mode/herrklader/a ... wAll=false
Är det den här du menar??Riktigt snygg i så fall!men är den verklgen gjord för lapptoppar?Jag menar med skydd o allt?I så fall beställer jag direkt
Jag tipsade om Ferré-väskanNicko35 wrote:Victor/

Regn är dock inget större problem när den hänger på bagagekroken; frontskölden håller undan det mesta, och under regn-perioden (läs vinter) råder jag dig att montera ett tucanourbano termoscud, så har du genast torrt och varmt (ca 30 grader) kring benen.
Och till råga på allt är de inte vattentäta :Opaa wrote:Dom där italienska väskorna kostar ju typ lika mycket som en 10" laptop!
Men som sagt, det har aldrig varit något problem, inte ens i ösregn. Så jag antar att positionen nära golvet skyddat av frontskölden som även sveper lätt över väskan räcker för att hålla en dator torr...