Plötsligt elfel: bromsa = motorn dör!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Plötsligt elfel: bromsa = motorn dör!

Post by Bluesman »

PV 82:a med blinkers på styret. Igår upptäckte jag att så fort man tänder bromslyset dör motorn. Släpper jag bromsen tänder den igen. Var borde jag börja felsöka?

Hand- eller fotbroms kvittar. Ljuset fungerar som det ska i övrigt. Dödarknappen har kvar sin funktion. PV:n har ingen tidigare elfels-historik.

Handlar det om en avskavd (bromsljus-)kabel som ligger mot jord nu och som kortsluter hela tändningen när bromsljuset tänds?

Tänkte få lite felsökningsinput från er innan jag går ut och river i fel ände..

/Richard
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Woodstock

Post by Woodstock »

Jag vet att jag har läst något om detta angående Primaveror, motordöd och bromsljus. Har för mig Calle på forumet är mannen att fråga i ämnet. Någon skum jordning i lamphuset brukar vara det som spökar om jag minns rätt. Fråga Calle!

Mvh

/ Fredrik
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

det är problem någonstans i bromsljuskretsen.

1. Bromsljuslampan eller dålig kontakt till densamma.
2. Bromsljuskontakten/dess kopplingar i styret (kolla kablarna)
3. Bromsljuskontakten vid fotbromsen

/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Tack!

Går ut på gården och kollar så snart det svalnat lite i luften.

A man´s gotta do what a man´s gotta do. Duger ju inte som det är nu.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Bluesman wrote:Går ut på gården och kollar så snart det svalnat lite i luften.
Säkert svalare än här ;)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Well, sista veckan har det legat mellan 27 och 29 grader i skuggan här, med rel. fuktighet kring 45-55% och knappt nån vind alls. Olidligt för en sån som jag som inte gillar solbad. Men det ser ut att svänga nu, puh.

:-) /R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

här var det 32°C och +90%RHD...
då går Lambrettan skumt kan man säga
nu nere på 26°C men fortfarande 95%RHD

Man blir helt förstörd om man meckar utomhus mitt på dagen här.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

OK, jag verkar ha hittat felet. SIP:s "kromade" plastbaklykta innehåller ett gäng hop-pressade komponenter (lamphållarna). Dyngan har vibrerat sönder efter typ 30 mil stadskörning, sladdarna har nätt och jämnt kontakt med lamporna resp jord när skitet står stilla. Hur det ser ut när man kör vill jag inte veta. Lite generöst sagt skulle man kunna kalla det för "intermittent funktion" för det fungerar fan bara emellanåt.

Sladdarna (och kontakterna) fladdrar runt inne i lamphuset, och alltsomoftast tar plusledningen i jord p g a det alltför snålt tilltagna utrymmet för kontaktblecket.

Får se hur jag fixar detta - men det vettigaste måste vara ett original baklyse. Jag tror inte det kinesiska "isolationsmaterialet" pallar för värmen från en lödpenna...

Om den här skitkonstruktionen/-kvalitén har fördärvat mina spolar i tändningen återstår att se. Måtte djävulen ta SIP och deras bakljusleverantörer.

*suck*

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Bluesman wrote: Om den här skitkonstruktionen/-kvalitén har fördärvat mina spolar i tändningen återstår att se. Måtte djävulen ta SIP och deras bakljusleverantörer.
Trist med skitkvalite på scootergrejor.
Men det är ingen fara med matarspolen till tändningen, den är normalt kortsluten på bromljussidan så det är den van vid eller kanske man skall säga konstruerad för, men det låter inte lika kul.
Om du vill ut och gasa innan du fått ordning på bakljuset kan du öppna kopplingsboxen på motorn och flytta den blå kabeln från tändplattan (den som kommer ut ur motorn) att sitta tillsammans med de svarta kablarna.
Okej, du får inget bromsljus men motorn dör inte i allafall
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

:-) Tack - det tipset känns bra, fast på det viset får man ytterligare ett element av hasardspel till stadskörningen - bromsljusets funktion är ju snart det enda sättet man kan hävda sin "rätt" på här i Malmö.

"- Såg du inte att jag bromsade? Synd, grabben....du blev visst vållande :-)"

Jaja. Man kommer till jobbet i alla fall.

*går ner och fepplar med blå kabel i väntan på ett riktigt baklyse*

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Aha, Malme stad, bästa stället i Sverige att hitta galna förare.
...Men jag ãr också en av dem nãr man kommer hem på besök, men på scooter då.
Polisen brukar klaga de första dagarna efter man kommer från Hong Kong, men fortfarande funkar samma undanförklaring "förlåt, jag har precis kommit från..."
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Post Reply