GL 150 lite av varje

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Clater
Entusiast
Entusiast

GL 150 lite av varje

Post by Clater »

Hej
Har precis blivit far till en GL 150 (Touring) 1958 (VGL1T) och skulle behöva några inledande tips inför renovering.
- Är det möjligt (=svårt) att konvertera till 12V?
- Är det möjligt (=svårt) att byta till 4 eller 5 växlad låda?
- Vad skiljer från senare VGLA och VGLB omm man ska fixa reservdelar? Har sett att utbudet till dessa är minst sagt bättre.
- Dum fråga, men vad fyller batteriet för funktion?

Kör GTR nu och inser att det är viss skillnad......

Tacksam för svar innan demontering....hehe

/Clas
/Clas
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Grattis. 58? Tysk med nyckel på styrhuvudet? VGL är mycket snyggare (enligt mig). Helt annan ram, sidokåpor, fälgar och motor. Möjligtvis har den samma styre och framskärm som VGLA/B.
Varför 12v? Går säkert, men magnetisera hellre om svänghjulet och byt yttre tändspolen till den som sitter på ciao/PV/V50.
Angående växlar säger jag nej, om du inte själv är väldigt händig och kan tillverka nya tunnare växeldrev/julgran etc.
Batteriet är till parkeringsljuset. Du kan koppla ihop tåtarna vid kopplingsplinten i vänster sidokåpa och strunta i det. (Även om vissa påstår att det påverkar hela systemet och inte bara bör tas bort.)
/P
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Tack! Enkla och bra svar. Ja, tysk, med nyckel på styrhuvudet (som saknas, likson hastighetsmätaren). Jag kör 3 växlat och testar att ta bort batteriet. Förstår att det är en hel del som skliljer dem åt. Tycker oxå att 58:an är snyggare än de senare...:).
/Clas
/Clas
Post Reply