Hej
Har precis blivit far till en GL 150 (Touring) 1958 (VGL1T) och skulle behöva några inledande tips inför renovering.
- Är det möjligt (=svårt) att konvertera till 12V?
- Är det möjligt (=svårt) att byta till 4 eller 5 växlad låda?
- Vad skiljer från senare VGLA och VGLB omm man ska fixa reservdelar? Har sett att utbudet till dessa är minst sagt bättre.
- Dum fråga, men vad fyller batteriet för funktion?
Kör GTR nu och inser att det är viss skillnad......
Tacksam för svar innan demontering....hehe
/Clas
GL 150 lite av varje
GL 150 lite av varje
/Clas
Grattis. 58? Tysk med nyckel på styrhuvudet? VGL är mycket snyggare (enligt mig). Helt annan ram, sidokåpor, fälgar och motor. Möjligtvis har den samma styre och framskärm som VGLA/B.
Varför 12v? Går säkert, men magnetisera hellre om svänghjulet och byt yttre tändspolen till den som sitter på ciao/PV/V50.
Angående växlar säger jag nej, om du inte själv är väldigt händig och kan tillverka nya tunnare växeldrev/julgran etc.
Batteriet är till parkeringsljuset. Du kan koppla ihop tåtarna vid kopplingsplinten i vänster sidokåpa och strunta i det. (Även om vissa påstår att det påverkar hela systemet och inte bara bör tas bort.)
/P
Varför 12v? Går säkert, men magnetisera hellre om svänghjulet och byt yttre tändspolen till den som sitter på ciao/PV/V50.
Angående växlar säger jag nej, om du inte själv är väldigt händig och kan tillverka nya tunnare växeldrev/julgran etc.
Batteriet är till parkeringsljuset. Du kan koppla ihop tåtarna vid kopplingsplinten i vänster sidokåpa och strunta i det. (Även om vissa påstår att det påverkar hela systemet och inte bara bör tas bort.)
/P