Bilsport och MC?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
mamba
Entusiast
Entusiast

Bilsport och MC?

Post by mamba »

Hittade ingen bra rubrik att lägga detta under.

Fler här som har scootrar hos Bilsport & MC? Jag fick årets faktura och fick för mig att det blivit bra mkt dyrare, är det så? Ngn som vet varför?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Verkar som om de höjt vissa och sänkt andra. Jag har tre scootrar hos Bilsport och MC. I år hade den ena Vespan gått upp rejält, Lambrettan lite och den andra Vespan istället gått ned rejält. Verkar lite skumt...
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

jag har alla mina scootrar där (förutom mopederna för de tar inga sådana) anyway. För "första" scootern tar de fullpris, dvs i mitt fall ca1200kr och för resten tar de ca 600kr styck. Det är inte så att du fick räkning för din "första" scooter och därför blev förvånad?

michaele
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag har både Lambrettan (Classica-försäkring) och Vespan (vanlig Scooterförsäkring) försäkrade hos Bilsport MC. Inga stora premiehöjningar noterade, ännu i alla fall.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Skulle det inte vara intressant med en tråd om var vi har våra scootrar försäkrade och hur mycket vi betalar hos de olika bolagen för våra respektive modeller? Det kanske finns för många parametrar för att få en fullt rättvis jämförelse, men det skulle vara intressant att se om någon med exakt samma scooter betalar mer eller mindre för samma försäkringsomfång. Det är ju allmänt kännt att det kan skilja tusenlappar mellan bolagen. Kanske skiljer det även mycket inom samma bolag? Jag har min GTS 125 försäkrad hod Bilsport & MC. Den rabatt som erbjuds medlemmar i Svenska Scooterklubben överstiger vida medlemsavgiften. Jag tror att villkoren är OK, men har ärligt talat inte granskat det finstilta i avtalet och har inte heller hört om folk som råkat ut för skada har blivit bra behandlade. Sådant kan ju skilja sig enormt mellan olika bolag. Skickade ett mail till dem en gång med fråga om det räcker att kättinglåset träs igenom hjulet (utan att fästa runt ramen eller liknande) men fick aldrig något svar. Kanske något de kommer att använda emot mig om den blir stulen?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jag skall inte svära på det, men på vanliga motorcyklar räcker det väl med att låsa framhjulet? Man ser ju ofta parkerade hojar som "bara" har ett lås genom skivbromsen till exempel...borde ju vara samma för din GTS?

Men som sagt, jag vet inte egentligen. Märkligt att de inte svarade på ditt mail.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag ringde och frågade mitt bolag (if) om vad som var ett godkänt lås. De hade ingen lista eller definition utan hänvisade till att fråga handlaren vad som var godkänt. Jag köpte ett ABUS skivbromslås hos EHR, som enligt uppgift skulle vara godkänt. Det är relativt smidigt att använda på GTS:en och får plats i handskfacket på benskölden när man inte använder det. Enda nackdelen är att om man glömmer att ta av låset och försöker köra iväg, förstör man hastighetsmätarwiren. Det bästa är nog att fästa ett tunt snöre i låset, som man drar upp till gashandtaget som påminnelse att ta bort låset.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Post Reply