El krångel Rally 200
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 53
- Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
- Location: Sweden
El krångel Rally 200
Hej
Jag har en Rally 200 med 6 volt system och batteri. Blinkers som jag har i handtagen slutade att fungera. Jag laddade upp det fräscha batteriet och blinkers blinkade med förnyade kraft. Såg tidigare att blinkers blinkade kraftigare om motorn var avslagen. Verkar som jag har problem med laddningen. Tacksam för tips om felsökning och vad jag kan göra åt det.
Mvh Sten
Jag har en Rally 200 med 6 volt system och batteri. Blinkers som jag har i handtagen slutade att fungera. Jag laddade upp det fräscha batteriet och blinkers blinkade med förnyade kraft. Såg tidigare att blinkers blinkade kraftigare om motorn var avslagen. Verkar som jag har problem med laddningen. Tacksam för tips om felsökning och vad jag kan göra åt det.
Mvh Sten
- Micool1972
- Entusiast
- Posts: 192
- Joined: Sun 03 Jun 2007, 09:32
- Location: Lund Sweden
Jag har tyvärr inget svar på din fråga.
Men jag har exakt samma problem med min Rally 200. Ett sprillans uppladat batteri, allt lyser och blinkar som om den vore ny från 70-talet. Men en dag så slutade blinkers att funka och tutan att låta. Jag konstaterade helt sonika att den laddar inte som den ska.
Är detta ett klassiskt Rally problem?
/Michaele
Men jag har exakt samma problem med min Rally 200. Ett sprillans uppladat batteri, allt lyser och blinkar som om den vore ny från 70-talet. Men en dag så slutade blinkers att funka och tutan att låta. Jag konstaterade helt sonika att den laddar inte som den ska.
Är detta ett klassiskt Rally problem?
/Michaele
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
På Rallyn sitter laddningskretsen i den lilla bruna kåpan framför batteriet. Den består av en diod och ett störningsskydd.
Man kan börja med att kolla två saker.
1. Om man varvar motorn, ökar spänningen över batteriet eller ligger den kvar på samma. Mät på 20V DC området. Om laddningen funkar ska spänningen stiga från 6 till cirka 7V
2. Ta bort +sladden från batteriet och mät mellan +sladden och jord på 1Mohm resistans området. Motståndet ska vara ett antal 100 Kohm, annars har dioden gett upp och läcker ström från batteriet. Man kan även mäta med en amperemeter i serie med batteriet och stänga av alla funktioner, då får det max läcka 0.1mA
Sen kan man se vad som behöver bytas
mvh/Henrik B
Man kan börja med att kolla två saker.
1. Om man varvar motorn, ökar spänningen över batteriet eller ligger den kvar på samma. Mät på 20V DC området. Om laddningen funkar ska spänningen stiga från 6 till cirka 7V
2. Ta bort +sladden från batteriet och mät mellan +sladden och jord på 1Mohm resistans området. Motståndet ska vara ett antal 100 Kohm, annars har dioden gett upp och läcker ström från batteriet. Man kan även mäta med en amperemeter i serie med batteriet och stänga av alla funktioner, då får det max läcka 0.1mA
Sen kan man se vad som behöver bytas
mvh/Henrik B
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 53
- Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
- Location: Sweden
Har ni hittat några fel? har nämligen samma problem själv. Upptäckte att lödningarna till kondensatorn? var dåliga så nu ska jag löda om och prova igen. Dioden är ok. Är det inte lite väl simpel likriktning? min GS-61 har iallafall en likriktarbrygga.
Om kondingen är ett störningsskydd borde det väl gå att ta bort. Har den inte till uppgift att ge en något snyggare likspänning?
/Janne
Om kondingen är ett störningsskydd borde det väl gå att ta bort. Har den inte till uppgift att ge en något snyggare likspänning?
/Janne
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 53
- Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
- Location: Sweden
Felsökning
Hej
Har inte felsökt ännu. Det blir imorgon, ser ut att bli en ruggig lördag perfekt för inomhusmek.
Har inte felsökt ännu. Det blir imorgon, ser ut att bli en ruggig lördag perfekt för inomhusmek.
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Det ska egentligen inte behövas någon konding, batteriet är i sig som en jättekondensator som jämnar ut pulserna tillräckligt från en helvågslikriktare som den på GS150 vid rimliga varvtal. Om spänningen pulsar kraftigt har du antingen en eller flera dioder trasiga eller ett batteri som inte tar emot laddning ordentligt.
Om det gäller rallyn kommer det att rippla ordenligt om det är motstånd mellan batteri och likriktare eftersom halva vågen saknas i likriktningen. Stärningsskyddet tar bara bort de vassa flankerna i strömmen eftersom de skulle annars kunna orsaka radiostörningar (>88 MHz) . Tar batteriet inte emot laddning kommer det också att rippla.
mvh/Henrik B
Om det gäller rallyn kommer det att rippla ordenligt om det är motstånd mellan batteri och likriktare eftersom halva vågen saknas i likriktningen. Stärningsskyddet tar bara bort de vassa flankerna i strömmen eftersom de skulle annars kunna orsaka radiostörningar (>88 MHz) . Tar batteriet inte emot laddning kommer det också att rippla.
mvh/Henrik B
jings wrote:Spänningen mätt över batteriet pulserar mycket när motorn är igång. Tolkar det som om kondensatorn är trasig.
Någon som vet hur stor den ska vara? Texten har försvunnit .
Tack på förhand!
Janne
Tack Henrik!
Ska söka vidare men hade samma problem när batteriet var nytt. Elsystemet var ett riktigt råttbo när jag började rota i det, har försökt göra ett nytt kopplingsschema med utgångspunkt från de Amerikanska och tyska varianterna ( det verkar finnas många olika ), ingen som har ett för den svenska marknaden?
Strålkastaren fram som kommer från egen spole lyser halvtaskigt, kanske det finns ett samband?
Ska söka vidare men hade samma problem när batteriet var nytt. Elsystemet var ett riktigt råttbo när jag började rota i det, har försökt göra ett nytt kopplingsschema med utgångspunkt från de Amerikanska och tyska varianterna ( det verkar finnas många olika ), ingen som har ett för den svenska marknaden?
Strålkastaren fram som kommer från egen spole lyser halvtaskigt, kanske det finns ett samband?
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Har tyvärr inte hittat något svenskt schema, inte ens i instruktionsboken. Det verkar som om blinkers+batteri varianten var någon uppgradering när blinkers blev lag. Kolla även din diod så den är frisk eftersom kortslutning i den skulle ge rejält rippel (men dessutom tömma batteriet ganska omgående.
Vet tyvärr inte om batteriladdningen tas från samma spole som framlampan. jag får väl in och undersöka min egen Rally och se hur det är kopplat
mvh/HB
Vet tyvärr inte om batteriladdningen tas från samma spole som framlampan. jag får väl in och undersöka min egen Rally och se hur det är kopplat
mvh/HB
jings wrote:Tack Henrik!
Ska söka vidare men hade samma problem när batteriet var nytt. Elsystemet var ett riktigt råttbo när jag började rota i det, har försökt göra ett nytt kopplingsschema med utgångspunkt från de Amerikanska och tyska varianterna ( det verkar finnas många olika ), ingen som har ett för den svenska marknaden?
Strålkastaren fram som kommer från egen spole lyser halvtaskigt, kanske det finns ett samband?
Laddningen verkar funka!!!
Vet inte exakt vad som var felet men jag klippte bort kondensatorn och gorde en allmän upprustning med nya kabelskor och putsning av kontakter. Ljusomkopplaren är lite halvrisig så en sån har jag köpt på Ebay (NOS).
Ett problem kvarstår, tutan funkar bara ibland och absolut bäst när motorn är avstängd, kan det vara laddningen som stör?( för hög spänning?)
Har för mig att jag läst om tutproblem någonstans.
Hittad föresten ett kopplingsschema på tyska för varianten med tändningslås (min är en -74 med dödare under sadeln och utan t.lås).
Håller på att försöka rita upp hur mitt system ser ut.
Vet inte exakt vad som var felet men jag klippte bort kondensatorn och gorde en allmän upprustning med nya kabelskor och putsning av kontakter. Ljusomkopplaren är lite halvrisig så en sån har jag köpt på Ebay (NOS).
Ett problem kvarstår, tutan funkar bara ibland och absolut bäst när motorn är avstängd, kan det vara laddningen som stör?( för hög spänning?)
Har för mig att jag läst om tutproblem någonstans.
Hittad föresten ett kopplingsschema på tyska för varianten med tändningslås (min är en -74 med dödare under sadeln och utan t.lås).
Håller på att försöka rita upp hur mitt system ser ut.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 53
- Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
- Location: Sweden
Min rally laddar tydligen eftersom det blir mer volt när man varvar. Men drar ur batteriet.
Troligen är det väl dioden. Försökt med Henriks mätning men lite osäker kan man mäta jord var som helst?
Går det att mäta direkt på demonterad diod för att se om den är ok?
Vilken är dioden? Den som ser ut som ett klockbatteri eller den lilla cylindern?
http://img8.imageshack.us/img8/1517/saqrallydiod1.jpg
http://img35.imageshack.us/img35/1665/saqrallydiod2.jpg
Troligen är det väl dioden. Försökt med Henriks mätning men lite osäker kan man mäta jord var som helst?
Går det att mäta direkt på demonterad diod för att se om den är ok?
Vilken är dioden? Den som ser ut som ett klockbatteri eller den lilla cylindern?
http://img8.imageshack.us/img8/1517/saqrallydiod1.jpg
http://img35.imageshack.us/img35/1665/saqrallydiod2.jpg
Det som ser ut som klockbatteriet är dioden. För att vara på den säkra sidan var jag till en bilelfirma som mätte upp min diod.
Tog nog ut glädje förskott, det verkar som om min också laddar men för lite. Parkerings och bromsljus räcker el:en till men inte till blinkers och tutan. Börjar misstänka att det är svänghjulets magnetisering som är för dålig eftersom jag även har dålig strålkastare ( den får sin spänning från en annan spole).
Tog nog ut glädje förskott, det verkar som om min också laddar men för lite. Parkerings och bromsljus räcker el:en till men inte till blinkers och tutan. Börjar misstänka att det är svänghjulets magnetisering som är för dålig eftersom jag även har dålig strålkastare ( den får sin spänning från en annan spole).
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 53
- Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
- Location: Sweden
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Man kan mäta direkt på dioden med en ohm-meter, åt ena hållet ska det vara väldigt hög resistans (>100 kOhm) men kastar man om mätsladdarna är resistansen bara 100 ohm eller så. Diodens ena pol är mittstiftet och den andra är diodens chassiekåpa. Nya dioder finns t. ex hos ELFA. Vissa mätinstrument har diodtestar-läge som ska visa 0.6-0.7V om dioden är frisk. Gäller det att mäta läckage gör man det med mätinstrumentet i 10A läge och inkopplat mellan röda plus-sladden och batteriet. Visar det inget kan man minska mätområdet.
mvh/HB
mvh/HB
Sten Åqvist wrote:Min rally laddar tydligen eftersom det blir mer volt när man varvar. Men drar ur batteriet.
Troligen är det väl dioden. Försökt med Henriks mätning men lite osäker kan man mäta jord var som helst?
Går det att mäta direkt på demonterad diod för att se om den är ok?
Vilken är dioden? Den som ser ut som ett klockbatteri eller den lilla cylindern?
http://img8.imageshack.us/img8/1517/saqrallydiod1.jpg
http://img35.imageshack.us/img35/1665/saqrallydiod2.jpg
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 53
- Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
- Location: Sweden
Nu har jag mätt två dioder som båda sitter i var sin rally200. Mätt efter Henriks instruktioner
Med diodtest på instrumentet
Diod A Diod B
475 490
Motstånd mätt på diod inställning 200K
A =82k B= 98k
Läckage när dioden är monterad inställning 20V
A =3,2 B= 0,3
Motstånd när dioden är monterad inställning 200K
A =82 B = 103
Kan man dra några slutsatser av detta?
För övrigt är dioderna märkta med 25PH 200R & 25SN 200R
Med diodtest på instrumentet
Diod A Diod B
475 490
Motstånd mätt på diod inställning 200K
A =82k B= 98k
Läckage när dioden är monterad inställning 20V
A =3,2 B= 0,3
Motstånd när dioden är monterad inställning 200K
A =82 B = 103
Kan man dra några slutsatser av detta?
För övrigt är dioderna märkta med 25PH 200R & 25SN 200R
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Det verkar som om båda är OK, framspänningen ligger lågt men är inom felmarginalen och läckaget försumbart.
Vad händer med strömmen till/från batteriet när du startar vespan, mät på 10A DC med multimetern i serie. Går det någon ström till batteriet och gör det någon skillnad när du varvar motorn?
mvh/HB
Vad händer med strömmen till/från batteriet när du startar vespan, mät på 10A DC med multimetern i serie. Går det någon ström till batteriet och gör det någon skillnad när du varvar motorn?
mvh/HB
Har tömt mitt batteri och sedan kört med lyset frånslaget, batteriet laddas och blinkers och tuta fungerar. Tänder jag lyset töms batteriet efter några mil. Har ingenting som tjuvdrar ström då scootern står. Kan det vara något jordfel kanske? eller är det bara så att det är klen laddning från början som sedan försämrats av att magnetiseringen blivit sämre i svänghjulet? Skiter i eländet nu och tar en öl istället, trevlig helg alla!!!
/Janne
/Janne
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Gå igenom alla kontakter på vägen och kolla att de är rena och fina, spraya med kontaktspray. Kolla att den ström du drar ligger rimligt, cirka 1A från batteriet med baklyktan tänd (resten har egen försörjning) så du inte har några extra strömtjuvar.
Hjälper inte det så ta en pilsner till och skicka svänghjulet på ommagnetisering.
mvh/HB
Hjälper inte det så ta en pilsner till och skicka svänghjulet på ommagnetisering.

mvh/HB
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
När vi kollade Stens scooter hade något ljushuvud
kopplat en shunt så även huvudstrålkastaren drevs av batteriet när ljuset var på, något laddningsspolen inte riktigt orkade med. Vilken typ av Rally har du, den med nyckelomkopplare eller den med dödaren under sadeln?
mvh/HB

mvh/HB
jings wrote:Har tömt mitt batteri och sedan kört med lyset frånslaget, batteriet laddas och blinkers och tuta fungerar. Tänder jag lyset töms batteriet efter några mil. Har ingenting som tjuvdrar ström då scootern står. Kan det vara något jordfel kanske? eller är det bara så att det är klen laddning från början som sedan försämrats av att magnetiseringen blivit sämre i svänghjulet? Skiter i eländet nu och tar en öl istället, trevlig helg alla!!!
/Janne
Re: El krångel Rally 200
Det rigtige koblingsskema for europæisk Rally 200 med batteri kan du finde på www.vespa-klub.dk under el-diagrammer.
Jan Haugsted
Jan Haugsted
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: El krångel Rally 200
Snyggt!! och dessutom elschema till VGLA1 med och utan batteri som jag letat länge efter.
mvh/Henrik
mvh/Henrik
sophiante wrote:Det rigtige koblingsskema for europæisk Rally 200 med batteri kan du finde på www.vespa-klub.dk under el-diagrammer.
Jan Haugsted