Nu finns den att köpa (åtminstone i Italien), det senaste tillskottet i Vespafamiljen; GTS 125 Super. I förhållande till vanliga GTS 125 med förgasarmotor har både effekt och moment blivit högre samtidigt som bränsleförbrukningen halverats. Se video och tekniska specen på följande sidor;
http://www.it.vespa.com/it_IT/vespasplash/index.html
http://www.it.vespa.com/media/Schedatec ... _Super.pdf
Vespa GTS 125 Super
Hmm.. jag blir inte klok på om det är direktinsprutning eller vanlig indirekt insprutning, som på 250:an. Det står "Iniezione Elettronica P.I. (Port Injected) di tipo alfa/N" i databladet. Frågan är vad de menar med "Port injected". Förmodligen är det utanför insugsporten. I så fall är insprutningen indirekt. Frågan är då om den är lika som på 250:an eller på något sätt förbättrad.
/Jörgen
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Re: Vespa GTS 125 Super
Lär ju inte komma till Sverige, här vill folk bara ha stoooora scootrar eller moppar. Fan, nästan femton pållar, det är ju fullt tillräckligt att åka motorväg med.
/G
/G
mejiro wrote:Nu finns den att köpa (åtminstone i Italien), det senaste tillskottet i Vespafamiljen; GTS 125 Super. I förhållande till vanliga GTS 125 med förgasarmotor har både effekt och moment blivit högre samtidigt som bränsleförbrukningen halverats. Se video och tekniska specen på följande sidor;
http://www.it.vespa.com/it_IT/vespasplash/index.html
http://www.it.vespa.com/media/Schedatec ... _Super.pdf
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
hedge in da house:
här vill folk bara ha stoooora scootrar eller moppar.
Det verkar som dom bara vill ha BILLIGT, det känns näst intill omöjligt att sälja Vespa programet som Importören tar in, tänk om vi skulle ge alla "däcksparkare" fler (och dyrare) alternativ då skulle dom nog klia sig i huvet och köpa en Baotian på ICA Maxi. Helt nyligen sa Importören upp 2/3 av den Svenska säljkåren så det är nog inte den lättaste marknaden att dra runt...
Pratade med Per Johansson på MCRF och dom lobbar hårt nu när körkorts systemet ska förändras (Europeiseras) så att man ska kunna köra 125cc 8Kw autoscooter på B-kort som i resten av EU och det verkar som att miljötänket är ett av deras bästa argument, så kanske 2010 får alla med B möjligheten att äga & köra en VESPA...
DP says: Om jag bara hade B skulle iallafall jag köpa en.... Vespa förståss, tänk att jag glömde det...
här vill folk bara ha stoooora scootrar eller moppar.
Det verkar som dom bara vill ha BILLIGT, det känns näst intill omöjligt att sälja Vespa programet som Importören tar in, tänk om vi skulle ge alla "däcksparkare" fler (och dyrare) alternativ då skulle dom nog klia sig i huvet och köpa en Baotian på ICA Maxi. Helt nyligen sa Importören upp 2/3 av den Svenska säljkåren så det är nog inte den lättaste marknaden att dra runt...
Pratade med Per Johansson på MCRF och dom lobbar hårt nu när körkorts systemet ska förändras (Europeiseras) så att man ska kunna köra 125cc 8Kw autoscooter på B-kort som i resten av EU och det verkar som att miljötänket är ett av deras bästa argument, så kanske 2010 får alla med B möjligheten att äga & köra en VESPA...
DP says: Om jag bara hade B skulle iallafall jag köpa en.... Vespa förståss, tänk att jag glömde det...
Last edited by DP on Sat 13 Jun 2009, 23:05, edited 1 time in total.
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Det hade varit det absolut bästa alternativet, vansinne att man ska ha mc-kort för 125,a scooter. Särskilt nu när det börjar bli dåliga tider och folk har dåligt med pengar att ta mc-körkort för
Vill man stilla de mest riskhysteriska så skulle man kunna komplettera B-kortet med ett förarbevis a lá eumoppe fast för 125,or.
Fast då skulle man först få kämpa mot hela kartellgänget Svenska trafikskolors riksförbund, de skulle näppeligen släppa ifrån sig en sådan guldko utan gråt och tandagnissel.
Jag hoppas, men tror inte på det och absolut inte till 2010. Det ska först göras en fantiljon riskanalyser. Politiker, miljöfantomer och andra experter ska få säga sitt innan det blir dax för beslut.
Men jag är inte bitter.....
Vill man stilla de mest riskhysteriska så skulle man kunna komplettera B-kortet med ett förarbevis a lá eumoppe fast för 125,or.
Fast då skulle man först få kämpa mot hela kartellgänget Svenska trafikskolors riksförbund, de skulle näppeligen släppa ifrån sig en sådan guldko utan gråt och tandagnissel.
Jag hoppas, men tror inte på det och absolut inte till 2010. Det ska först göras en fantiljon riskanalyser. Politiker, miljöfantomer och andra experter ska få säga sitt innan det blir dax för beslut.
Men jag är inte bitter.....

Engelska generalagenten pushar sina återförsäljare att beställa de nya GTS 125 Super;
http://manuals.wotmeworry.org.uk/More%2 ... 0Super.pdf
http://manuals.wotmeworry.org.uk/More%2 ... 0Super.pdf