Vespan hostar och dör vid varm motor "FIXAT"

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Teddan
Nybörjare
Nybörjare

Vespan hostar och dör vid varm motor "FIXAT"

Post by Teddan »

Har ett problem som dök upp härom dagen. Min vespa startar normalt på 4-5 kicken och går klockrent i ca 5-10 min, sedan börjar den hosta och hacka (oftast på lägre varv) för att ibland stanna helt (ibland också med en knall).

När jag sedan stannar med motorn fortfarande igång så ligger tomgången väldigt högt, den vill liksom inte varva ner.

Har rengjort förgasaren och tätat till den ordentligt, har också kollat bensinflödet som rinner bra.

Dock såg jag att svänghjulet verkar ha glidit ut något ur sitt läge (ser ut som att det gjort slipmärken i delen som svänghjulet ligger emot vilket tyder på att det borde kunna skjutas in en halv centimeter eller dyl.

Kan det vara krysskilen som gått och fått svänghjulet att ligga fel? Kan det påverka att motorn hostar/hackar/stannar efter några minuters körning?

Eller har era svänghjul också gjort märken i plattan det ligger mot?

Vad händer om jag tar av svänghjulet för att kolla krysskilen, måste jag mäta om tändinställningen då (är nämligen kass på sådant) eller har den bara att göra med hur tändplattan ligger?
Last edited by Teddan on Wed 08 Jul 2009, 21:01, edited 1 time in total.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Det är krysskilen som ser till att svänghjulet sitter på rätt plats!
På svänghjulet sitter nocket för tändningen och rör sig svänghjulen så ändras tängningen.
Om tändningen var ok från början så behöver Du inte kolla den igen om Du tar bort svänghjulet.
Kom bara ihåg att rengöra axeln ordentligt innan Du drar fast svänghjulet igen, den ska vara ren och fri från skador.

Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Teddan
Nybörjare
Nybörjare

Post by Teddan »

Tackar, ska ut under morgondagen och mecka =)
Teddan
Nybörjare
Nybörjare

Post by Teddan »

Nu verkar det som att den rullar på hyfsat igen. Bytte krysskil då den gamla var lite sliten i kanterna (vet inte om det gör någon skillnad med den nya kilen)? Är också osäker på om den verkligen sitter som den ska när jag drog på svänghjulet på nytt, den glider ju av sitt fäste så lätt?

Vespan går nu i alla fall betydligt bättre, men det var inte förrens jag bytte tändstift som den började gå riktigt mycket bättre. Dock finns det ibland tendenser att den vill bluddra ner och dö men det är först när jag ligger på låg gas på treans växel. Kan detta ha att göra med tomgångsinställningen eller luftskruvens inställningar kanske?
Post Reply