Förgasare - Jetex

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Förgasare - Jetex

Post by Popolino »

Läste i någon text i anknytning till Eurot -08 att det finns någon modifiering man kan göra med Jetexförgasare som trilskas.
Har för mig att det var folk från Lambretta Club Hong Kong som kunde knepen.

Förutom byte till munstycken från Dellorto och se till att ha rätt trottel, den utan urtag.

Det är en 22mm-förgasare till en 175cc motor som är aktuell.

Några tips?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

oj, akta dig för dem ifrån Lambretta Club of Hong Kong, hårda killar och tjejer :)

Det finns två Jetex 22mm, en för GP200cc och en för GP125/150.
Den för GP125/150 går oftast snålt på annat än fullgas.

Trotteln är i allafall annorlunda men vet inte om de andra delarna, säg till om du behöver bilder från en GP200-variant.

I princip på alla modeller utom just kanske indiska GP125/150 och Li125 skulle jag använda GP200 varianten för att vara säker.

/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Morsning Calle och tack för snabbt svar!

Gott. Trodde inte den för GP 200 passade på en smallblockmotor.

http://www.scooterrestorations.com/lamb ... ?curPage=5

Man har ju hört och läst om måndagsexemplar när det gäller Jetex.
Fick för mig att ni därborta gjorde några hyss med kanalerna eller så?

Känner en vars Jetex gör att motorn gärna vill hänga kvar i varv en stund trots att man slår av på gasen.
Får börja med och kolla upp bestyckning och luftskruv en extra gång.

Christer
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena!

Kan vara som mycket annat från Indien, måndagsexemplaren sorteras ut i massproduktionen men slängs ej...utan säljs till mindre nogräknade firmor och kommer också vidare till Europa etc.
Jetex brukar vara ganska bra egentligen.

Kan helt klart vara om det sitter en GP125/150 på en gammal 175cc så går den snålt när man släpper gasen, testa att byta lågfartsmunstycke först!

GP200 och 125/150 gasarna passar båda på samma insug, insuget skiljer sig bara på cylindersidan.

Om man nu vill ha en modern Jetex är det inte helt fel att skaffa nytt insug, Spacio/Dellorto/Jetex skiljer sig lite i storlek.

/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Popolino wrote:Fick för mig att ni därborta gjorde några hyss med kanalerna eller så?
Vi hittar på hyss med allt!

Tittade precis på en GP200 gasare och tror inte endast det är trotteln som skiljer sig, tror också att spridarröret är annorlunda.

/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Gott att inte mr Kossa eller vad han hette står för alla tokerier... :grin:

Ska forska vidare. Tackar för tipsen!
Nu blir det att ge sig ut en sväng, 29 grader och sol här :grin:

mvh
Christer
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Popolino wrote:Gott att inte mr Kossa eller vad han hette står för alla tokerier... :grin:
he he, nix, men vi filar innuti cylindrarna, han mer utanpå

Lycka till
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Hej hej!
Menar du kanske det här: http://forums.lcgb.co.uk/phpBB2/viewtop ... highlight= ?

Tydligen väldans populärt bland en del britter, har själv ingen aning om det funkar.

Och precis som Calle skriver så skiljer sig också spridarna mellan 150 och 200, 150-gasaren använder en #4 spridare och 200-gasaren en #2!
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Morsning och tack! Det måste vara dessa modifieringar.
Trodde jag läst igenom allt om Jetex på LCGBG:s forum men detta hade jag missat.

Vad är det för insugsdiameter på Jetex 22:an ?
Har inte kunnat nå strulfuggens ägare och några insug ligger på hyllan och skräpar.

Ha det gott i värmeböljan!
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena,

en indisk GP200-gasare är ganska billig...billigare än en ny kolv om man nu misslyckas med förgasarmod ;)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Morsning!
Jo, kolvbyte och härjande låter inte lockande...

Vore gott att slippa köpa insug.

Passar insuget från MB21-förgasaren (original TV175 serie 2, sen modell)?
Får man i så fall plats med fuggen om man har den stora bussningen från serie 3 i svingen?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Popolino wrote:Passar insuget från MB21-förgasaren (original TV175 serie 2, sen modell)?
Får man i så fall plats med fuggen om man har den stora bussningen från serie 3 i svingen?
Tjena, man behöver ett GP150 insug...de som säljer gasare säljer också insug!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Ok. Får inhandla ett.
Jo det låter rimligt att de även säljer dessa... :smile:
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

En uppdatering.

Jag fixat till min 22 mm Jetex.
Lammyn gick konstigt och bluddrigt.
Nu fungerar den finfint efter modifiering av förgasaren enligt tips på LCGB:s forum.

Samtliga munstycken utbytta till Dellorto original.

Atomizern hål borrades upp till 2.1mm. Hålen i den översta raden (de nämast änden) som går korsvis borrades till 1mm.

Huvudmunstycke 128
Pilot 45
Starter 50
Luftskruv ½ varv ut.
Koniskt luftfilter av standardmodell.

Ljuddämpare Clubman 42 mm.

Tv 175 serie 2, portad enligt Enanders XP-tips som finns tillgängliga på SSK:s sida.
Post Reply